Logo

dumt spørsmål

Skriv et svar
06.11.2006 18.49.04 #1 av 4
Postet av: wall
dagen dumme spørsmål.

eg har en kontinuerlig frykt for å sprenge høytalerene eller ødelegge lyden.
kan noen gi eg noen typiske og opplagte tegn på at høytalerene er sprengt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2006 19.06.56 #2 av 4
Postet av: boly
Typisk tegn er at den ikke klarer og spille like "rent" som tidligere.
Dette kan oppdages på forskjellige måter, men en enkel måte er og sette på kjent musikk, sett lyden på litt høyt, legg øret inntill hvert ellement og hør om det spiller bra.

Når du spiller høyt, er det fare på ferde når høytalerene ikke klarer og gi ren lyd lenger, altså den begynner og vrenge.

Det aller største problemet er når man har for liten forsterker/ reciver i forhold til høytalerene. Man bør føle produsentenes anbefalinger når det gjelder forsterkervalg til høytalere. Står det feks. 30- 120 watt på høytaleren betyr det at den spiller bra med alt i mellom. Men man klarer ikke dra den skikkelig på høyt volum med 30, da må du opp i minst 120w.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2006 19.16.34 #3 av 4
Postet av: wall
takk for svaret. dette sys eg var et godt svar :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2006 19.16.20 #4 av 4
Postet av: xindak
Hmmm!!Hvis du putter inn 30w og så dobbler effekten til 60w så øker du lydtrykket med 3db.Når du så dobbler igjen til 120w så stiger lydtrykket med nye 3 db.Hvis du ser på spesifikasjonene til høyttaleren din så står der en betegnelse som forteller hvor mange db den gir med 1w 1meter ifra høyttaleren.Det kan for eks stå 95db/1w/1m.Det betyr at når du gir den 2w så får du 98db.En helt annen ting er jo at det er lettest og sprenge høyttalere med en forliten forsterker.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar