Logo

DTS-HD og de andre nye formatene

Skriv et svar
05.08.2007 10.16.37 #1 av 9
Postet av: Newcastle
Hei!

Noen som kan fortelle meg når avspillerene også vil støtte de nye formatene? Liten vits i å bruke penger på ny REciever om man ikke kan benytte seg av det?

Produserers det HD-DVD eller Blue-ray med dette på diskene? Eller er dette noe som vil komme om noen år.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2007 11.52.13 #2 av 9
Postet av: Rune
Pioneer LX80 blir første spiller som kan sende ut Dolby TrueHD men den kan fortsatt ikke sende ut DTS HD Master Audio. Jeg tipper rett og slett at det er chippene som ikke er klar enda.
http://www.engadget.com/2007/08/02/pion ... am-output/

Det er noen få HD DVD og Blu-Ray utgivelser med DTS HS Master Audio. Blu-Ray bruker stort sett MPCM lyd for lossless format. (da dette er det eneste formatet som er obligatorisk for spillerne å støtte)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2007 14.39.48 #3 av 9
Postet av: Newcastle
ok. Takk for godt svar.

HVa er det da jeg absolutt må ha med av formater når jeg kjøper ny Reciever?

MPCM som du nevner, er det standard på de fleste Recievere(ser du skriver at det er standard på avspillerene)?

Skal bygge kino nå og må ha ny Reciever for å få HDMI kun 1 kabel til projektor.

Vurderer også om jeg skal legge opp til 7.1(legger uansett opp punktene for senere muligheter), men har platene støtte for det?

Siste spørsmål; HDMI 1.3, er det et must eller vil jeg ikke merke det? Tenker på å kjøpe en god REciever med HDMI brukt, men de færreste av de har 1.3....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2007 14.53.43 #4 av 9
Postet av: Rune
Når det gjelder HD DVD så er det krav om at de skal kunne konvertere Dolby TrueHD til MPCM signal. Å konvertere fra TrueHD til MPCM betyr at man beholder samme lydkvaliteten. Eneste forskjellen er at MPCM ikke er komprimert og krever større plass på platene. Det kan sammenlignes med å pakke et word document inn i en zip fil eller sende det upakket på mail. Innholdet er det samme når man pakker det ut.

Når det gjelder Blu-Ray så er det eneste kravet at spillerene skal støtte MPCM. Derfor er det få filmer som foreløpig er utgitt med Dolby TrueHD eller DTS Master Audio. Playstation 3 som er den mest populære spilleren kan konvertere Dolby TrueHD til MPCM, men kan altså ikke sende ut Dolby TrueHD eller DTS Master Audio selv om den har HDMI 1.3

Ikke alle receivere med HDMI kan dekode MPCM, men de fleste nyere kan dette. Man trenger minimum versjon 1.1 for å kunne gjøre dette.
Her er en liste over receivere med denne muligheten:
http://www.hjemmekino.no/database/avamp ... _lpcm=true

Bottom line: Det vil ikke være noe forskjell på lydkvalitet om du lar spilleren konvertere til MPCM eller du dekoder direkte i receiveren. Jeg bruker selv en Yamaha RXV-2700 og jeg kommer kun til å bytte grunnet at jeg trenger flere HDMI innganger. (håper noen kommer med 5 til en rimelig penge snart)

Se også

HDMI guide
HD DVD guide
Blu-Ray guide
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.08.2007 15.03.34 #5 av 9
Postet av: Newcastle
Det var veldig bra svart.

Ang HDMI kontakter er jeg helt enig. JEg får ca. 10-15 meter kabel inne i veggen fra projektor til Reciever. Alt må derfor via recieveren for å ikke få flere kabelstrekk enn nødvendig.

Derfor er det et must med:
- MPCM (etter hva du har fortalt i dag)
- Minst 3 HDMI-kontakter
- Oppjustering fra analoge signaler
- Billedprosessering i Recieveren(playstation 2 og andre analoge kilder)
- Meget god lyd
- Romkorreksjon av god klasse

Regner med at jeg iallefall må over 12.000 for å få dette. Kraften er ikke så farlig i starten, da jeg nok skal ha på effekt forsterker(-e) senere.

Har du noen tips på hvem som kan være bra, setter jeg pris på det.

Bilder av kinoen kommer snart. Blir ca. 20 kvm, 3-dobbelt isoleringslag(og 2 lag med gips), takbøyler med dobbelt tak, sofa i 2 høyder, kino-filt og teppe på gulvet. Kona har gitt meg lov til å ta den helt ut.... :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.08.2007 02.05.11 #6 av 9
Postet av: Torja
Hvis det ikke er et must med med det nyeste hva med Pioneer VSX-AX4ASi :?:
Skal være noe av det bedre med 4 HDMI inn og 1 ut, i-link med kompatible dvd spillere(dyre dvd spillere), omforming av analoge signaler til digitale signaler, trenger kun en HDMI til bildefremviseren. En av de beste kalibrerings sytemer på markedet(MCACC). Her er Audyssy som benyttes i Denon og Onkyo den argeste konkurrenten.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2007 21.08.40 #7 av 9
Postet av: dvdjan
Enda en god artikkel om HDMI 1.3 og hvorfor man ikke behøver det.

http://www.highdefdigest.com/news/show/ ... essary/853
Mine HD DVD og Blu-Ray filmer

Panasonic AE4000, Samsung LE46A866, Yamaha RX-V 1800, Toshiba HD A1, Toshiba HD-EP 35, PS3 (250 Gb), Samsung BD-P 1500, Lerret : DreamScreen V2 DynaGrey CineScope 2,35:1 265cm/ 114"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2007 21.54.30 #8 av 9
Postet av: orso
"dvdjan" skrev:Enda en god artikkel om HDMI 1.3 og hvorfor man ikke behøver det.

http://www.highdefdigest.com/news/show/ ... essary/853

Interessant artikkel. Alikevel kan fremtiden endre seg, så ingen ting er sikkert.

Noe som ikke nevnes i artikkelen er at receivere med dekoder for de HD lydformatene, kan bety at man ikke trenger en slik dekoder i spillerne. Det skjedde med DVD spillere, og det kan være en fordel for å være fremtidsrettet. Det er unødvendig med dekoder begge steder og da kan pengen legges på andre områder i spillerne.

Ser også at i forumet så nevnes det at deep color kan man utnytte dersom man f.eks bruker en bildebrikke som HQV Reon VX.

Håper bare ikke at den dagen jeg kjøper en receiver eller avspiller med HDMI 1.3 at det blir problemer med handshake når den kobles til skjermen. Ville ikke forundre meg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.08.2007 22.40.31 #9 av 9
Postet av: Rune
Hvis man får spillere uten intern dekoder så ser jeg absolutt behovet. Og siden det ikke er påkrevd på Blu-Ray/HD DVD å ha dekoder for DTS-HD MA kan det bli et behov å ha 1.3 og receiver med intern dekoder.

Hvis en prosessor som Reon VX klarer å konvertere til større fargedybde og den står i spilleren, og tv /projektor ikke har samme funksjonaltiet så er det en teorietisk fordel med den ekstra fargedybden.


Bra artikkel som det ble linket til.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar