Logo

DTS eller Dolby?

Skriv et svar
12.06.2005 12.16.06 #1 av 14
Postet av: Rolf André
Fra annlegg til annlegg har jeg hørt forskjellige lydkvaliteter på annleggene mellom DTS og Dolby, både positive og negative. Har dere noen formeninger om hva som er best av DTS eller Dolby. Har dere hatt tilfeller der dere har skiftet annlegg og det ene formatet er blitt mye bedre enn det andre enn det det var i sted?
Bruk øret!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2005 12.28.56 #2 av 14
Postet av: Knut
"Rolf André" skrev:Fra annlegg til annlegg har jeg hørt forskjellige lydkvaliteter på annleggene mellom DTS og Dolby, både positive og negative. Har dere noen formeninger om hva som er best av DTS eller Dolby. Har dere hatt tilfeller der dere har skiftet annlegg og det ene formatet er blitt mye bedre enn det andre enn det det var i sted?

Det er folk på forumet her som har opplevd akkurat det du beskriver. Husker ikke hvem det var, men en beskrev en skuffende overgang fra Yamaha eller Onyko (?) til Harman/Kardon når det gjaldt DTS-lyden. Han mente lyden var bedre på sin gamle forsterker ... produsentene bruker jo forskjellige prosessorer og komponenter.
Slik jeg har forstått det er DTS merkbart bedre enn DD, og jeg velger alltid DTS-lydsporet der det er tilgjengelig.

EDIT: Fant tråden jeg nevnte overfor: http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=2455&highlight=dts
Knut
12.06.2005 15.36.12 #3 av 14
Postet av: orso
Jeg hørte større forskjell med min Yamaha RX-V630. DTS var da klart bedre. Nå har jeg Yamaha RX-V650 og forskjellen er ikke så stor lenger (DTS fortsatt litt bedre). Tror ikke min nye forsterker spiller DTS dårligere enn den forrige, men at mer watt har gitt DD er løft.
12.06.2005 18.51.37 #4 av 14
Postet av: Mithrandir
Har ikke prøvd forskjellene på forskjellige anlegg, men i 90% av tilfellene er DTS sporet bedre enn DD sporet. Det er i allefall min erfaring
12.06.2005 21.09.03 #5 av 14
Postet av: Runel
Stor forskjell blandt forsterkerne og på hver enkelt film mellom DTS og DD er min erfaring. På en mindre Yamaha forsterker RXV350 var forskjellen meget stor på DTS og DD, mens det på min egen AX5ai på samme film nesten ikke forskjell i lydtrykk, men DTS er bedre i de aller fleste tilfeller.
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
13.06.2005 11.11.24 #6 av 14
Postet av: orso
"Runel" skrev:Stor forskjell blandt forsterkerne og på hver enkelt film mellom DTS og DD er min erfaring. På en mindre Yamaha forsterker RXV350 var forskjellen meget stor på DTS og DD, mens det på min egen AX5ai på samme film nesten ikke forskjell i lydtrykk, men DTS er bedre i de aller fleste tilfeller.

Hva skyldes det tror du? Det forklarer jo det jeg har opplevd ved å bytte fra Yamaha RX-630 til 650 (se innlegg lenger oppe).
13.06.2005 17.14.02 #7 av 14
Postet av: Typhoon7
Generelt synes jeg DTS har et bedre lydbilde enn DD, men også her finnes det unntak. Jeg opplever DTS som mer oppløst og detaljert.
13.06.2005 18.06.08 #8 av 14
Postet av: Runel
"bomholt" skrev:
Hva skyldes det tror du? Det forklarer jo det jeg har opplevd ved å bytte fra Yamaha RX-630 til 650 (se innlegg lenger oppe).

Har egentlig ikke noen forklaring på det. Mulig at effekten spiller inn som du antyder. Kan også være at lydbehandlingen er bedre i nyrere og dyrere forsterkere enn rimelige/gamle :wink: Noen andre som kan beskrive hva som gjør dette :?:
PIONEER DVLX50, BDP51, SC-LX71, MONSTER, PS50A456, VELODYNE SMS1, PRESTIGE S10, VERITAS 5.1 OPPSETT.
13.06.2005 18.11.11 #9 av 14
Postet av: Typhoon7
"Runel" skrev:
"bomholt" skrev:

Har egentlig ikke noen forklaring på det. Mulig at effekten spiller inn som du antyder. Kan også være at lydbehandlingen er bedre i nyrere og dyrere forsterkere enn rimelige/gamle :wink: Noen andre som kan beskrive hva som gjør dette :?:

Jeg vil anta det er DAC'ene som avgjør mest, ihvertfall så lenge du lar DAC'ene i forsterkeren/recieveren gjøre jobben.

Jeg regner med at 650 har bedre DAC'er enn 630, og dermed vil lyden blir prosessert på en bedre måte, som igjen gir bedre lydbilde.
01.10.2005 06.20.06 #10 av 14
Postet av: balrog
"Rolf André" skrev:Fra annlegg til annlegg har jeg hørt forskjellige lydkvaliteter på annleggene mellom DTS og Dolby, både positive og negative. Har dere noen formeninger om hva som er best av DTS eller Dolby. Har dere hatt tilfeller der dere har skiftet annlegg og det ene formatet er blitt mye bedre enn det andre enn det det var i sted?

Jeg har selv en litt eldre Sony STRdb-925. Denne ble skrytt opp i skyene pga lydprosessoren når den kom på markedet for godt og vel 7 år siden. Må si at dette holder stikk fremdeles. Har glodd og hørt igjennom LOTR med og uten DTS via min nyinnkjøpte Pioneer dvdr, og det er forskjell mellom dette. Det er det ingen tvil om. Men jeg har en bekjent som eier en HK-rec + dvd. Jeg synes DTS låter flatere hos ham. Dette kan selvfølgelig ha med høytelere, rom, kabler ol, men dog. Jeg tror nok kvaliteten på selve lydprosessorene må ta skylden for denne problematikken.
The force i strong in this one...
03.10.2005 16.38.14 #11 av 14
Postet av: Schumacher
På min elektronikk bestående av Denon 3910 spiller som sender signaler ut til Pioneer VSA AX 10 AI-S som er Dolby Digital desidert best.Skjønner egentlig ikke hvorfor,emn forskjellen er betuyelig,veldig mye større dynamiske kontraster og bredere lydbilde med DD.......
03.10.2005 20.14.16 #12 av 14
Postet av: gøffo
Noterer meg at dere ikke bruker fjernkontrollen på dvd spilleren. DTS komprimerer 1/4 mens dd komprimeres til 1/10. Om dere ser på bit raten når dere spiller film, vil dere se at den er mye høyere på DTS enn på DD. Dette gjelder ikke alle suoerbit filmene. Noen liker DD bedre fordi lyden blir endel hardere ved høyere komprimering. Men bitrate lyger ikke.

Dtte burde da være kjent for alle med slik godt utstyr. :oops:
01.11.2005 15.24.03 #13 av 14
Postet av: Q-ball
Uten at jeg gidder å lete frem "papirspecs" på DTS/DD akkurat nå så gjengir i alle fall DTS på papiret et bredere frekvensspekter.
Hvor mye det skal ha å si, ettersom det meste av dette vel ligger utenfor hva det menneskelige øret oppfatter vet jeg ikke.

Og om det er hørbart på min kombinasjon av Denon AVC-A10SE, Denon DVD 2910 og B&W DM605S2, og mine ører er usikkert :)

Selv synes jeg det varierer fra film til film hva som er best, men synes noen ganger DTS kan bli litt "hardt og skrikete" i de øvre frekvensområdene, og at DD kan ha en litt varmere og mykere lyd.
01.11.2005 15.57.56 #14 av 14
Postet av: larax
DTS er et mye bedre lydformat da det ikke er komprimert like mye som
D.D Hvis dere synes D.D låter bedre, så få dere ordentlig utstyr. DTS er
helt klart å foretrekke. D.D har en tendens til å låte mye "hardere" en DTS,
mulig det er det dere blander med mere dynamikk, men det er feil.
Skriv et svar