Logo

DIY-prosjekt: BEL senterhøyttaler

Skriv et svar
02.02.2005 22.12.00 #1 av 29
Postet av: Granberg
Får skrive første innlegget jeg da 8)

Da har vi snart prosjektuke på skolen, der vi skal lage noe som går på strøm. Foreldrene mine sier at de kan betale for det jeg skal lage så da bygger jeg selsagt noe til hjemmekinoen min 8)

Jeg bygger altså da en senterhøyttaler med disse elementene:
1x http://www.mamut.com/dynabel/subdet325.htm
1x http://www.mamut.com/dynabel/subdet92.htm

Høyttaleren skal bare brukes som senter midlertidig og skal benyttes som bakhøyttaler etter hvert.

Så lurte jeg på om det er noen som har erfaring med disse elementene, eller forslag til andre elementer i samme prisklasse?
Eller som har forslag til delefilter?

EDIT: Har nå bestemt meg for å bygge BEL-senter istedet!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.02.2005 23.42.06 #2 av 29
Postet av: TheTubaplayer
Elementvalget ditt ser jo greit ut i denne prisklassen, men både seas og vifa har meget bra element i tilsvarende pris (kanske litt høyere).

Uansett, hvis du har tenkt å bruke disse elementene vil jeg nok anbefale at du bruker et 18dB/okt eller 12dB/okt filter på ca 2Khz.

Du sa at du skulle bruke denne som senter, har du tenkt å bruke 2 mellomtoner eller bare ett? ettersom du skulle bruke den som bakhøytaler etterpå?

Ps: husk at senterhøytaleren må ha lik klang som fronthøytalerne dine, hvis ikke blir den ett fremmedelement der, og det vil vi jo slettes ikke!

Lykke til :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2005 15.02.09 #3 av 29
Postet av: Granberg
Heisann.
Har lest litt i høyttalerboka på Eltek, og kommet fram til at jeg skal bruke 18dB/okt og delefrekvens på 3000Hz. Eller blir det dumt å ha delefrekvensen på 3000Hz?

Jeg skal ha et mellomtone/bass-element.

Klanglikheten blir jo et lite problem. I fronthøyttalerene bruker jeg nå disse elemente:
http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=703129%20&cart_id=
http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0no.cgi?id=245527%20&cart_id=
Skal lage nye fronthøyttalere om ikke så veldig lenge med samme elementer som i senteren, så det blir ikke et langvarig problem :)

Siden jeg skal skrive en skoleoppgave om konstruksjonen av senteren men bilder osv, kan jeg legge ut deler av oppgaven i denne tråden, hvis det er intressant?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2005 15.44.39 #4 av 29
Postet av: Jan A M
"Granberg" skrev:Siden jeg skal skrive en skoleoppgave om konstruksjonen av senteren men bilder osv, kan jeg legge ut deler av oppgaven i denne tråden, hvis det er intressant?


Så klart er det det. :wink: Spenende å lese om andres prosjekter, og bilder gjør susen.
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.02.2005 17.01.28 #5 av 29
Postet av: - MaRe -
Ja,prosjekter og bilder av det liker vi. :D :wink:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.02.2005 18.58.27 #6 av 29
Postet av: Granberg
Ok, så gjør jeg det da! :D

Har lest en del i høyttalerboka på Eltek i dag (veldig bra bok! anbefales!) og funnet ut litt mer om div. ting.
Jeg har bestemt meg for å ha delefrekvensen på 2500Hz i stedet for 3000Hz(delvis pga. råd fra TheTubaplayer), og så har jeg regnet ut verdiene på komponentene som skal være i delefiltret.
Det skal være et 3. ordens delefilter, altså 18dB/okt.

Har kommet fram til følgende komponenter:

Peerless SDS 134 (Bass)
Vifa DX25TG05-04 (Diskant)
Sky høyttalerkabel 4,0mm2 7m. (fra reciver til høtyttaleren)
Akustilux dempeull
Bassrør 4,3x14cm
Spole Luft 0,82mH (lavpass)
Spole Luft 0,27mH (lavpass)
Spole Luft 0,39mH (høypass)
Kondensator Elektrolytt 10uF (lavpass)
Kondensator Glattfolie 4,7uF (høypass)
Kondensator Glattfolie 15uF (høypass)
Motstand Metalloksid 4,7ohm (L-pad og impedanskorreksjon)

Noen kommentarer til valg av komponenter? Er glattfoliekondensatorer bra nok i diskantfiltret?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.02.2005 15.11.59 #7 av 29
Postet av: Granberg
Jeg vurderer nå å lage BEL (DIY fellesprosjektet på avforum) i stedet for den høyttaleren jeg først hadde tenkt å lage.

Bilder legger jeg ut uansett! :D

Byggingen starter sannsynligvis om 2-3 uker.

EDIT: har nå bestemt meg for å bygge BEL.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2005 06.08.57 #8 av 29
Postet av: Anonymous
Granberg I completely agree with you.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2005 18.24.12 #9 av 29
Postet av: Granberg
hmm.. Dette prosjektet ble visst veldig forsinket.. :roll:
Har vært opptatt med div andre DIY-prosjekter i det siste.
Venter dessuten fortsatt på delefiltret..

Btw: prosjektuka ble forresten utsatt (heldigvis :o), men jeg MÅ være ferdig 9 mai elns eller så har jeg et lite problem. :lol: :cry:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.04.2005 21.35.34 #10 av 29
Postet av: Jan A M
"Granberg" skrev:hmm.. Dette prosjektet ble visst veldig forsinket.. :roll:
Har vært opptatt med div andre DIY-prosjekter i det siste.
Venter dessuten fortsatt på delefiltret..

Btw: prosjektuka ble forresten utsatt (heldigvis :o), men jeg MÅ være ferdig 9 mai elns eller så har jeg et lite problem. :lol: :cry:


Da er det bare å hive seg rundt å begynne. Vi vil se bilder, NÅ! :wink:
[url=http://min.hjemmekino.no/JanAM/][b][color=black][u]Min Hjemmekino[/u][/color][/b][/url]
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.04.2005 20.06.33 #11 av 29
Postet av: Granberg
Jeg begynner så snart jeg har nok deler til å komme i gang.. :wink:

Foreløpig har eg bare kommet så langt: :mrgreen: BEL.JPG BEL.JPG ( 27,6611328125 KB) Vist 1056 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.04.2005 13.49.37 #12 av 29
Postet av: Diablito
Du får endre prosjektet litt og bygge 2,5 veis BEL i stedetfor... Der er jo både tegninger og filter ferdige :)
Og de låter veldig bra! 8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.04.2005 14.03.41 #13 av 29
Postet av: Granberg
"Diablito" skrev:Du får endre prosjektet litt og bygge 2,5 veis BEL i stedetfor... Der er jo både tegninger og filter ferdige :)
Og de låter veldig bra! 8)

Hehe. hadde ikke vært så dumt det, men desverre så har jeg verken plass eller penger til 2,5 veis.. :cry:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2005 19.35.22 #14 av 29
Postet av: Even Sundgot
Granberg Skrevet: 04/02/2005, 13:02 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Heisann.
Har lest litt i høyttalerboka på Eltek, og kommet fram til at jeg skal bruke 18dB/okt og delefrekvens på 3000Hz. Eller blir det dumt å ha delefrekvensen på 3000Hz?

Jeg skal ha et mellomtone/bass-element.

Klanglikheten blir jo et lite problem. I fronthøyttalerene bruker jeg nå disse elemente:
http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/ ... 0&cart_id=
http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/ ... 0&cart_id=
Skal lage nye fronthøyttalere om ikke så veldig lenge med samme elementer som i senteren, så det blir ikke et langvarig problem

Siden jeg skal skrive en skoleoppgave om konstruksjonen av senteren men bilder osv, kan jeg legge ut deler av oppgaven i denne tråden, hvis det er intressant?


TheTubaplayer Skrevet: 03/02/2005, 21:42 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Har du bilder av disse høytalerne ferdig bygde ???
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.08.2005 21.31.54 #15 av 29
Postet av: Granberg
Jeg har nå ombestemt meg enda en gang, og bygger 2-veis BEL som skal brukes til fronter istedet for å bygge senteren.

Og delefiltret til BEL er fortsatt ikke ferdig..... :roll: Tok hvis forferdelig mye lengre til en jeg trodde. Har derfor bestilt nye delefilter til de frontene jeg har nå på Eltek. :)




Har du bilder av disse høytalerne ferdig bygde ???


Bilde av "MGR-vifa-høyttalerene": 3.JPG 3.JPG ( 39,2236328125 KB) Vist 1018 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar