Logo

Digitale signaler på bilde og lyd

Skriv et svar
22.09.2005 19.08.33 #1 av 6
Postet av: _Denon_
Jeg har planer om å koble en DVD-brenner m/HD til TV gjennom HDMI-kabel. Lyden skal gå gjennom en digital coax-kabel til forsterker.
Hva bør jeg se etter for å få best mulig kvalitet på lyd bilde gjennom DVD-brenneren? Du trenger vel ikke f.eks. en dritbra D/A konverterer på bilde og lyd hvis du skal kjøre alt digitalt? Eller er jeg helt på jordet her :?: :lol:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2005 20.14.33 #2 av 6
Postet av: Tannoy
Jeg har også tatt opp tidligere:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=3233

Noen som kan bidra?

Slik som jeg ser det ligger det jo i navnet hva en DAC gjør, men ved bruk av rene digitale overføringer av signaler skulle det ikke ha noe å si hvor god en DAC er, eller er jeg ute å kjøre her?
Bruker man DAC i det hele tatt ved digitale overføringer? Er det en egen prosessor som tar seg av dette?
Sometimes I have morningwood in the late afternoon...
Sjekk gjerne ut min hjemmekino:
http://min.hjemmekino.no/Tannoy/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2005 20.51.14 #3 av 6
Postet av: Torja
En DAC er vel forkortelse for "Digital to Analog Converter". Altså en omformer av det digitale signalet til analoge signaler. HDMI overfører signalet Digitalt og dermed utenom DAC. Dette skal gi det beste bildet på en flat skjerm(plasma/lcd).

Hvilken DVD opptaker har du med HDMI utgang? Har kun sett Pioneer sin dyreste modell, som har HDMI, er det denne du sikter til?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2005 21.05.36 #4 av 6
Postet av: Typhoon7
LG har et par modeller med HDMI, som ikke er så dyre.

LG RH7800H og LG RH7900MH
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2005 06.17.05 #5 av 6
Postet av: _Denon_
Jeg skulle også mene at de digitalene signalene går utenom DAC både på lyd og bilde hvis outputen er digital. Men er det bare å smekke på en HDMI-utgang på spilleren og dermed er kvaliteten max uansett?

Det samme spørsmålet gjelder for lyd også. Hva er da vitsen med å kjøpe en dyr CD-spiller hvis du får en billig en med digital lydutgang?

Dette er noe jeg har lurt på en stund.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2005 06.23.03 #6 av 6
Postet av: arntos
Nå er vel ikke digital utgang ensforent med god lyd / bilde. Det trengs også elektronikk som behandler signalene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar