Logo

Digital kabel / phone kabel??

Skriv et svar
10.04.2004 08.11.53 #1 av 3
Postet av: Tralltrall
Hei, jeg har ett spørsmål?
Jeg har hatt en diskusjon med en kompis ang bruk av digitale signaler mellom dvd og forsterker.
Han mener det er det samme å bruke en vanlig phono kabel som en digital kabel, men det er det jo ikke!!. Har vanskelig for å forklare på en enkelt måte for han hva forskjellen er.
Han snakker om 0 og 1 som sendes og da blir det det samme uansett kabel.!!???!!!

Er det noen som kan forklare på en grei måte hva forskjellen på ett digitalt signal og annalogt er, og hva betydning kabelen har, så kan jeg fortelle det videre til han.

håper spørsmålet var forståelig.

takk på forhånd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.04.2004 17.10.34 #2 av 3
Postet av: Rune
Heisann.

Jeg forstår det slik at diskusjonen deres dreier seg om en digital koaksialkabel kontra en vanlig audiokabel av type phono.

Først hva som er forskjellen mellom et analog og et digital signal.

Et analog signal har uendelig mange forskjellige nivåer. Analoge signaler kan på en måte sammenlignes med bølger på et hav. Ingen bølger er like og det er bortimot umulig for deg å kunne fortelle hvordan en spesiell bølge var. Det skal lite vind for at en slik bølge skal endre seg litt (kan sammenlignes med støy), derfor vil en bølge forendra seg underveis. Men målet innefor lydteknikk er at denne bølgen skal være mest mulig lik i enden (høyttaleren) som den var der den kom ifra (f.eks CD spilleren)

Ved digital overføring så har man ikke lenger uendelig mange typer bølger men en forhåndsbestemt mengde av forskjellige lydbølger. For å beskrive en lydbølger bruker digital signaler som er enten 1 eller 0 (på eller av). Hvis man forenkelhelts skyld sier at det bare finnes 4 typer bølger. (det finnes mange mange flere). Bruker 2 bit (2 tall) for å beskrive disse bølgene. (CD plater bruker 16 bit som gir 2^16 antall muligheter)

00 = flat bølge
10= høy bølge
01= mellomhøybølge
11=skarp bølge

Ved overføring av digitale signaler så sender det ut enten en høy spenning på f.eks 5 volt eller en lav spenning på 0 volt. Da kan man f.eks si at forsterkeren oppfatter alle signal som ligger under 2 volt som 0 og alle signal som ligger over 2 som 1.

Hvis da DVD spilleren skal sende informasjon om at det skal spilles en høy bolge (10) så sendes først en spenning på 5 volt og så en spenning på 0 volt. For at forsterkeren skal oppfatte det riktig så er det da nok at spenningen holder seg over 2 volt på den første og under 2 volt på den siste.

Derfor er konklusjonen om kabler at digital signaler er mindre følsomme for hvilke kabler som brukes. Selv om kablene er såpass dårlig at spenningen faller fra 5 til 4 volt vil forsterkeren oppfatte signalet riktig. Har det vært et analog signal så ville det ført til katastrofal forandring av lyden.

Derfor er jeg tildes enig om at det vil funke fint med en vanlig phonokabel forutsatt et lengden er kort. Det beste er å bruke en 75 ohm phono videokabel for å slippe reflekser og annet ulumskheter på det digital signalet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 10.29.47 #3 av 3
Postet av: torkelom
Veldig bra svar fra Rune, men jeg vil tilføye at en vanlig phonokabel (beregnet på musikk) har et beregnet frekvensområde på 20-20000hz. Digital signaler ligger langt over dette, og da mener jeg langt.

Samt som Rune nevner, man bruker som regel gode skjermede Coaxial (også kjent som antenne-kabler) kabler. Dette er skjelden i analoge lydkabler.


Du kan for all den bruke en vanlig analog kabel som digital kabel, men det er nok ikke opptimalt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar