Logo

Denon Blu-ray Disc-spilere høsten 2009

Skriv et svar
18.09.2009 14.41.06 #1 av 24
Postet av: Jorn.Finnerud
I høst er det duket for et skikkelig slipp fra Denon på Blu-ray. De nye modellene er som følger:
DBP-1600BD
DBP-2010BD
DVD-4800UD
DVD-A1UD.

DVD-A1UD har jeg laget en separat tråd på. Der kan det kanskje også være naturlig å diskutere den nedskalerte universalspilleren DVD-4800UD.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2009 17.08.57 #2 av 24
Postet av: Johnny Denon
Har nettopp "byttet" fra Sony BDP-S550 til Denon DBP-2010 i håpet om at dvd-delen på Denon-spilleren ville være noen hakk vassere, men jaggu om jeg vet... Sony´en gir skarpe bilder, men skarpheten er noe kunstig, synes jeg. Den produserer for mye grums i bildet og det trekker for mye ned på en 46", etter min smak. Denon´en gir mer "film-a-like" bilder, men ikke fullt så skarpt. Hm... Hadde høye forventninger til den "eksklusive videoprosessoren fra Anchor Bay Technologies." (sitat Hi-Fi Klubben).
Ikke lett å bli klok på dette. Hører gjerne fra andre her på forumet som også har denne Denon-spilleren. Har forresten Denon-spilleren tilkoblet Sony KDL-46Z5500.
- Assumption is the mother of all FUCK UPS!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.09.2009 20.16.11 #3 av 24
Postet av: Jorn.Finnerud
Jeg får inn nettopp DBP2010 til uken. Da kan jeg "leke" litt med den og gi deg noen tilbakemeldinger. kommer ikke Denonmodellen med bildejusteringsmuligheter?
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2009 07.29.12 #4 av 24
Postet av: Johnny Denon
Gleder meg til å høre hva du har å si om spilleren, Jørn. Den har riktignok bildejusteringsmuligheter, men utfordringen ligger i å finne en behagelig balanse mellom TV´ens skarphet og spillerens. På Blu-ray delen av spilleren har jeg ingenting å utsette. Jeg har også sammenlignet Denon-2010 med min eldre Denon-1930 dvd-spiller på samme tv, og etter min mening så gir 1930 et hakk bedre bilde da den "kontrollerer" støy og andre typiske dvd-artifakter bedre enn 2010. Spesielt på sone-1 filmer(og de har jeg en del av) ser jeg tydelig at 1930 behersker innholdet med mer bravur.
- Assumption is the mother of all FUCK UPS!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2009 14.26.04 #5 av 24
Postet av: Torja
Ser ikke noen spesifikasjoner på DVD-4800UD, har denne muligheten til DVD-Audio/SACD avspilling evt DenonLink4.gen?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2009 16.57.50 #6 av 24
Postet av: Jorn.Finnerud
4800UD ligger litt lengre frem enn de andre, så den er det nok ikke så mange endre enn oss i pressen som har hørt om ennå. Som UD endelsen indikerer er det en Universal Disc-spiller. Den modellen kommer til å ligge på rundt 20k, dvs rundt halvparten av A1UD. Ser skikkelig fet ut på bildene også:)
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2009 17.22.38 #7 av 24
Postet av: Torja
Heisan, glede seg. Tror du dere snart har den i redaksjonen for test?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.09.2009 18.17.25 #8 av 24
Postet av: Jorn.Finnerud
A1UD får vi i oktober.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2009 00.51.30 #9 av 24
Postet av: Torja
Her er litt info fra Denon USA
http://www.usa.denon.com/ProductDetails/5113.asp
http://www.usa.denon.com/DBP-4010UDCI_Lit824.pdf

Dette blir en multispiller inkludert SACD og DVD audio til ca halve prisen i frohold til A1UD.
Denon Link 4.gen er inkludert.
AMC AL24 prosessing på lydbiten(AL32 på A1UD)
Anchor Bay VRS ABT-2010 bildebrikke(Silikon Optix HQV på A1UD)
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.09.2009 22.56.44 #10 av 24
Postet av: Kriss
"Johnny Denon" skrev:Gleder meg til å høre hva du har å si om spilleren, Jørn. Den har riktignok bildejusteringsmuligheter, men utfordringen ligger i å finne en behagelig balanse mellom TV´ens skarphet og spillerens. På Blu-ray delen av spilleren har jeg ingenting å utsette. Jeg har også sammenlignet Denon-2010 med min eldre Denon-1930 dvd-spiller på samme tv, og etter min mening så gir 1930 et hakk bedre bilde da den "kontrollerer" støy og andre typiske dvd-artifakter bedre enn 2010. Spesielt på sone-1 filmer(og de har jeg en del av) ser jeg tydelig at 1930 behersker innholdet med mer bravur.


Jeg har selv Denon2010 og Panasonic plasma... jeg synes spilleren er meget bra på dvd. Den har veldig detaljrikt bilde og bra med dybde, veldig film-alike farger og bilde også som du sier. Jeg er enig i at selve bildet ikke er så skarpt, tror det er litt av greien med ABT siden den skalerer mykere enn feks Faroudjja som sitter i 1930 og 1940.. dette gir mer detaljer og dybde men mindre tydelig skarphet virker det som. Linjene er klare men ikke like tydelige som på feks Denon1940 eller Sony550. Jeg synes imidlertid detaljrikdommen, dybden og fargene er klart å foretrekke framfor denne skarpheten i de fleste tilfeller.. unntaket kan være på mer problemfylte filmer som du nevner.. feks flyvende dolker eller filmer med dårligere pq.

I Source direct blev dvd bildet mye bedre enn på Denon1940 i 576i og 576P(plasma), og mange filmer gav bedre resultat skalert til 720P og 1080P i forhold til Denon1940.
Starwars, Rocky og Aliens som jeg testet gav mye bedre resultater på dvd i forhold til 1940. Flyvende dolker ble derimot dårligere.
Jevnt over så produserte 2010 bedre detalj og filmbilde på dvd filmene mine i forhold til 1940.

Mye mer filmaktig og detaljert, bedre kontrast. Bildet kunne kanskje vært enda skarpere.

Ellers liker jeg ikke at noise reduction fortsatt kommer med kun 3 hakk, de øvrige bildejusteringsmulighetene virker veldig bra i forhold til tidligere utgaver synes jeg. DVD kan heller ikke tvinge 24P uten at dvd har det.
Spilleren har meget høy kontrast. Jeg tror mange kan ha godt av å justere ned kontrast to, tre hakk på dvd for å få et litt roligere og mer avdempet bilde.

Lyden er helt konge gjennom hele spilleren, CD, stereo, bitstream og PCM lyder meget bra.
BD bildet er fantastisk. BDlive og oppdatering er også såre enkelt å koble opp. Det er bare å plugge i og trykke "test connection" og så er man på nett. Første update gjorde iallefall oppstart til disk ut 5sek raskere.

Er selv meget fornøyd med denne spilleren, den kunne kanskje skalert enda skarpere på dvd og hatt bedre støyreduksjon.
Men de fleste dvder gir meget godt resultat på plasmaen med 2010.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2009 10.10.27 #11 av 24
Postet av: Johnny Denon
@Jørn: Har du fått "lekt" deg med 2010 i løpet av uken? Hadde vært spennende å høre dine synspunkter:-) Jeg har gjort litt flere sammenligninger siden sist og gjort noen nye erfaringer på DVD-delen. Det ser ut til at 2010 gir noenlunde samme bildekvalitet som Denon-DVD1930 på gode dvd-ugivelser, f.eks Silence of the Lambs-Ultimate Edition(sone 2). Uten noen form for bildejusteringer så er 1930 litt skarpere enn 2010. Jeg må sette Sharpness til +2 for å få samme skarphet på 2010 som 1930. Det blir da litt bildestøy, men ikke uholdbart mye. På "dårlige" dvd-utgivelser, f.eks Jurassic Park 1(sone 1), så er 1930 et hestehode eller to foran 2010. Her kontrollere 1930 grums og pixelstøy mye bedre enn 2010 og bildet fremstår som roligere og skarpere. På "Indiana Jones og Jakten på den forsvunne skatten"(sone 2) skjer det noe merkelig. Kontrasten blir høyere på 2010 enn på 1930. Dette gjør at bildet "skriker" litt mer enn på 1930. Skarphet og støy er tilnærmet likt på begge spillere. Vel, dette er kun personlige synspunkter fra min side. Dette er på ingen måte en advarsel mot å kjøpe 2010. Kanskje var mine forventninger kunstig høye. Bluray-delen er upåklagelig og lyden fra cd likeså. Kanskje det er eieren det er noe "galt" med...? :lol:
- Assumption is the mother of all FUCK UPS!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2009 21.36.20 #12 av 24
Postet av: Jorn.Finnerud
Hei. Får inn 2010 nå, i den kommende uken. Gleder meg. Den får et par, tre gode utfordrere å bryne seg på også:)
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.09.2009 22.01.21 #13 av 24
Postet av: Kriss
Har fått sett litt mer dvd på Denon2010 nå..

Ser Kubricks 2001 nå, bildet er helt topp etter min mening.
Blandt scenene med dyr og aper ser jeg klart 3D effekt og bildet er veldig klart.

Sånn har det vært på de fleste filmene jeg har hatt, dybde har det vært men ikke så tredimensjonalt som Kubricks film...
1940 var skarp dvd spiller det, men sånn grad av dybdefølelse og detalj viste den ikke.

Jeg har 3NR og +2 i skarphet, har -2 på kontrast.
Jeg kjører i 720P siden jeg har HDready plasma.

Men.. spilleren virker som andre har sagt til å være litt avhengig av å få standar filmer, fra standard til bra pq så er den meget bra på dvd.

På litt mer vriene filmer med dårligere pq etc så kunne den nok hatt godt av litt bedre NR, for støy kan forekomme.

Har to filmer som ikke kom helt heldig ut av det. Det var "Flyvende dolker" på PX80 og Asian Vison filmen "Fulltime Killer" på Samsung856 til naboen. På disse filmene var det noe støy i bildet som ikke forsvant med NR.

Lydkvaliteten er som sagt helt max og bd likeså.
Det blir en keeper for meg iallefall. :smile:

Jeg er selvfølgelig også interessert i å høre andres mening.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.12.2009 23.48.14 #14 av 24
Postet av: Kriss
Er det noen i hjemmekino som har god kontakt med Denon, Marantz eller hifiklubben?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.12.2009 08.11.39 #15 av 24
Postet av: Jorn.Finnerud
Hva tenker du på?
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar