Logo

Denon avr-2807 Spørsmål

Skriv et svar
11.09.2007 00.17.54 #1 av 3
Postet av: damnmyeyes
Jeg er snart den lykkelige eier av en Denon Avr-2807, gleder meg som en liten unge på juleaften. Men for ikke så mange timer siden så fant jeg ut at det står 6-16 ohm bak på den (på nettet), men fronthøyttalerene mine Proson reality limited 10 er bare på 4 ohm.

Jeg har ikke peiling på ohm, og vil ikke ødelegge høyttalere eller reciever. Jeg har spurt på et forum, men der har jeg hittil kun fått et svar, og jeg håper at jeg kan få et par til her.

Det kan hende at jeg får den imorgen, og vil jo gjerne få koblet den til så fort som mulig. Ifølge personen som svarte, så er det bare å ikke overdrive med diskanten, mens et annet sted på nettet, et engelsk sted så sto det at man ikke skulle overdrive volum. Men hvilket av det stemmer, eller er det kanskje litt av begge deler? Planen var å kjøpe B&W DM684 eller B&W DM683, men det var ikke meningen at jeg skulle kjøpe det før jul, en gave fra meg, til meg på juleaften. :P

Så hva er deres mening om dette?

edit: Har lastet ned manualen og der står det som følger "When using speakers with an impedance below the designated value (for example 4 ohms), playing for long periods of time, with the volume high could cause the temperature to rise, activating the protection circuit. osv.

Det står altså ikke noe om diskant, men derimot volum, men hva legges egentlig i høyt, alle har jo sin mening om hva som er høyt. Jeg kan jo si hva slags lydnivå jeg har på min H/K reciever, og om dere mener at det er "høyt". Det varierer jo veldig fra film til film, men på dts pleier jeg å ha den på rundt -35 til - 40 (40 har jeg vel egentlig bare hatt den på en gang, og det var med Le pacte des loups, utrolig bra dts track). Dolby digital på rundt -30 til -35. Og de andre varierer veldig, med mono har jeg vært nede i -20. Er dette å spille for "høyt"?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.09.2007 00.37.08 #2 av 3
Postet av: Zleepyme
Dette skal ikke utgjøre noe problem. Har heller kun basiskunnskap når det gjelder Ohm, men vet at det står for hvor vanskelig det er for en reciver å drive høyttalere. Jo mindre Ohm, jo mer lettdrevne. Vet ikke helt hvorfor det står 6-16 Ohm på reciveren, men det kan være motstanden reciveren er målt i på test av effekt i alle kanaler.
Slik jeg ser det vil det ikke forekomme noe problem å koble denne til dine høyttalere de fleste høyttalere sprenges fordi reciveren blir overbelastet og forvrenger. Dette skyldes som regel at forsterkeren ikke har nok effekt til å kjøre store høyttalere på fullt.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.09.2007 00.29.02 #3 av 3
Postet av: damnmyeyes
Greit, men hvordan er det med B&W høyttalere og denne recieveren? Jeg har hørt at de er tungdrevne, og mange som har Denon + B&W har ofte effekforsterker i tilleg.

Jeg vurderer å bytte ut høyttalerene jeg har nå, med B&W DM683 eller DM684. Jeg hører mye rart, noen sier at det vil fungere greit, nå tenker jeg på B&W generelt, ikke bare disse høyttalerene, men at effektforsterker vil gi lyden et skikkelig løft.

Andre sier at det ikke vil fungere, og at man MÅ ha effektorsterker for å i det hele tatt få noen som helst lyd ut av høyttalerne.

Men la oss si at jeg går for enten DM683 eller DM684, hvor dyr effektforsterker må jeg ha for å bra nok lyd? Jeg så på en effektforsterker fra rotel: ROTEL RB-1070 2x130W Effektforsterker.

Vil denne være god nok til å drive DM684 eller DM683 ganske bra, eller må jeg enda høyere opp? Hva med denne?:

Rotel RMB-1066 Multikanal-effektforsterker
Multikanal-effektforsterker (6x80W/3x150W) i Rotels 10-serie

Noen som vet?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar