Logo

DENON AVR-2807 Hjemmekinoreceiver + Dali Concept høytalere

Skriv et svar
07.08.2006 22.52.40 #1 av 7
Postet av: steinarl
Skal investere i helt nytt hjemmekinoanlegg, og har bl.a skaffet meg prosjektor (Hitatchi PJ-TX200), og skal ved neste lønning investere i lyd.

Pga mange bildekilder (DVD-spiller, pc, paraboltuner) og muligheten for bi-amping vurderer jeg DENON AVR-2807. Har vært å snakka med folk i Hi-Fi Klubben, og sitter igjen med et godt inntrykk. Men siden jeg er rimelig nybegynner innen feltet er jeg muligens lett å lure også.

Høytalere som skal kjøpes er følgende:

Dali Concept 6 Fronthøytalere
Dali Concept 1 Bakhøytalere
Dali Concept 12 Sub
Dali Concept CT Senterhøytaler

Disse kan jeg fint lite om, så viss noen har erfaring med disse hadde det vært flott å høre. Lurer også på om dette systemet er "balansert" (dvs f.eks at bakhøytalerne er store/gode nok i forhold til fronthøytalerne)

Lurer også på å brenne av noen lapper på en HDMI dvd-spiller, har sett på en Denon til 2900 på Hi-Fi Klubben (husker ikke eksakt modell).

Til slutt er det jo kabler (hva følger forresten med de forskjellige komponentene?)

Tar imot alle tanker angående det lille prosjektet mitt med takk :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 16.34.39 #2 av 7
Postet av: Torja
Denon 2807 er en av de siste receivere fra den kanten og skal være et meget trygt første kjøp. Svært høyt utstyrsnivå. Audyssey-system autokalibrering med flere målepunkter. Pre out slik at man kan oppgradere forsterker fronten viss man får lyst sener. HDMI inn/ut med video konvertering. iPod tilkoblings mulighet osv..
Testet i "Hjemmekino" nr 5 og de var svært fornøyde.
Har selv Denon 3805 og den spiller musikk meget bra, hjemmekino enda bedre. Noe fokus på mellomtone og diskant. Noen vil oppleve det litt vel analytisk.

Consept serien har jeg selv og syns personlig dette er mye høytaler for pengene. Centeren kan oppleves litt "billig" men fungerer meget fint med consept 6 kan jeg tenke. Har selv consept 8 i front og den lille senteren kan ha problemer noen ganger, for noen, men jeg opplever ikke mye til dette. Skrudd db opp ett par hakk i forhold til frontene. Med consept 6 bak er lyden svært sømløs og detaljert i hjemmekinoen.

Størst ankepunkt er mot valg av subb. Her hadde jeg byttet til SVS, da dali sine subber ofte får kritikk for å være litt svake og ikke gå dypt nok ned i bassen, om det betyr noe for deg. SVS PB10 er en svært god subb som spiller musikk og lyder fra film kjapt og med pondus. Men igjen uten direkte sammenligning.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 18.17.32 #3 av 7
Postet av: steinarl
Ok, tusen takk for at du tok deg tid til å svare.
Sitter fortsatt igjen med litt spørsmål likevel :)

Forsterkeren koster 9000, og høytalerpakken koster 10000. Blir det litt overkill med en så dyr forsterker i forhold til høytalerene?
Syns og at det er greit med høytalere/sub i samme stil så har fortsatt lyst på Dali 12". Hvor stor forskjell er det egentlig? I tillegg får jeg 1000 kr rabatt hvis jeg kjøper hele pakken samlet, så det er en faktor som også spiller inn.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 18.37.19 #4 av 7
Postet av: Torja
Skriv inn SVS som ett søk i forumet her, og eventuelle andre lyd&Bilde forum så finner du fort ut hvorfor SVS har slik en poularitet. Veldig mye for pengene.
Men klart enn viss WAF er jo ikke å forakte. SVS er en stor subb. Hva du selv syns er helt klart viktigst her. Der er jo du som skal leve med dette anlegget.
Når det er sakt, så vil jeg fremdeles påstå at subbene til SVS er verdt en prøvelytt om du har muligheten.

NB; ikke noe overkill noe steder. Consept er en meget god høytaler serie i forhold til pris, spør du meg.
Les mer her...
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=365
En god receiver har du mye nytte av for fremtiden, med tanke på oppgraderinger.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 19.47.19 #5 av 7
Postet av: Typhoon7
"steinarl" skrev:Forsterkeren koster 9000, og høytalerpakken koster 10000. Blir det litt overkill med en så dyr forsterker i forhold til høytalerene?


Nei. Kan selvfølgelig vurdere andre merker, men jeg ville ikke gått ned i størrelse.

Har selv AVR-2805, forgjengeren til AVR-2807, og er meget godt fornøyd. Med fare for å være litt partisk, man vil jo gjerne forsvare sine egne valg, så har den imponert meg. Vurderer nå om jeg skal bytte den ut, men det skyldes ene og alene at trangen til å oppgradere begynner å melde seg. Da vil en nyere Denon være aktuelt å teste.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.08.2006 20.35.30 #6 av 7
Postet av: Torja
[quote="Typhoon7"][ Vurderer nå om jeg skal bytte den ut, men det skyldes ene og alene at trangen til å oppgradere begynner å melde seg. Da vil en nyere Denon være aktuelt å teste.[/quote]
Hva har du tenkt å bytte til da Typhoon? Lurer selv på stadig nye oppgraderinger, men vil muligens selv gå via ekstra forsterkeri som effekt forsterkere.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.08.2006 20.08.57 #7 av 7
Postet av: steinarl
Hei igjen. Har nå fått lønning, men ikke nok til hele anlegget. Vurderer derfor å bare kjøpe forsterkeren og fronthøytalere. Har og begynnt å lure på å kjøpe dvd-opptaker m/ hd med hdmi-port. Bør helst ikke bli for dyrt, noen forslag? (fortrinnsvis i salg i hifi-klubben)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar