Logo

Dekke vinduer

Skriv et svar
27.10.2008 13.28.19 #1 av 6
Postet av: dr.phil
Har to vinduer i hjemmekinoen som kun har utsikt til rotet under verandaen.
Ønsker nå og dekke til disse slik at alt sollys blokkeres. Et alternativ er vel rullgardiner, men kunne egentlig tenke meg å bare dekke til selve glasset.
Ser det finnes forskjellige vindus "folier" men disse er vel ikke lystette?
Noen tips??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.10.2008 13.52.38 #2 av 6
Postet av: Atle Torp
Få folier er tette. Det jeg har gjort er å lage en ramme som jeg har spent med lystett stoff. Rammen passer nøyaktig inn i vindusrammen, og på den siden av rammen som vender mot rommet har jeg satt på to enkle håndtak. Disse er også sorte.

Det du kan gjøre er å male vinduene, men selv om dette er enkelt å fjerne med et barberblad blir det en litt mer permanent ordnig som kanskje ikke passer deg helt.
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 00.19.25 #3 av 6
Postet av: 900sl
Hva med å skjære til to Rocwool akustikkplater på 3 cm, som du trykker helt inntil glasset. Du får de både med hvit og svart overflate.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2008 07.39.06 #4 av 6
Postet av: Jerome
Rocwool akustikkplater er ikke noe særlig bra å flytte ofte uten å ha pakket dem med fylt eller en annen stoff. Det blir litt som med vanlig isolasjon hvor man får en del ull støv.

Ønsker du en permanent løsning eller at de blir dekket bare når du ser på film?


Hvis du går for en permanent løsning så det enkleste som jeg ser det er:
- Ta bort de listene rundt og mellom de vinduene
- Lag en gipsplate eller sponplate slik at den passer akkurat på vinduene, i linje med innersiden av veggen
- Bruk vanlig 5cm eller 10cm isolasjon for å dekke vinduene
- Sett gips/spon plata med skruer
- Bruk finsparkel, akrylmasse eller noe lignende for å tette avstanden mellom veggen og plata di
- Mal, slipp, ha mer finsparkel/akrylmasse mal, slipp, ... til det ser bra ut :mrgreen:

Ikke så lett å forklare, håper at du forstår det jeg mener :?
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 09.53.11 #5 av 6
Postet av: McCracken
Hei.
Her ville jeg gått for forslaget som Atle Torp kom med. Sånne rammer er enkle å skru sammen, funksjonelle, forholdsvis pent, og rimelig. Kjøp lekter, skruer og håndtak på maxbo e.l. og høyttalerstoff på biltema, kanskje? Viktig at rammen blir "trang nok" uten at den blir sittende fast. Lykke til! :)
mvh McCracken
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.11.2008 10.04.14 #6 av 6
Postet av: roffe
Gode forslag her. Men høyttalerstoff er ikke lystett, bare så det er sagt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar