Logo

DAAD

Skriv et svar
31.12.2005 09.59.25 #1 av 2
Postet av: endrea


Lytterommet er kanskje den viktigste komponenten i oppsettet ditt. Uten at akkustikken er ivaretatt i lytterommet ditt vil man ikke få opplevd det fulle potensiale som bor i oppsettet ditt.[break]
Derfor begynte jeg for ett par år siden å se meg rundt etter mulige produkter. Jeg endte opp med amerikanske Echobuster. Jeg importerte de selv fra USA, og sparte mye på det i forhold til å kjøpe tilsvarende produkter her i Norge.
Disse produktene gjorde en god jobb, men det ble fort klart at jeg trengte flere moduler plassert rundt i lytterommet for å få ett tilfredstillende resultat. Problemet med de flest akkustikkproduktene er at de ikke er det peneste man kan ha i stuen sin.
Så kom jeg på sporet av DAAD fra italienske Acustica Applicata. Dette er produkter som blir anbefalt av Avalon Acoustic(min høyttalerprodusent), og produktet har et OK design som min kone kan leve med.
Dette er produkter som er ment for behandlig av første refleksjonspunkt rundt om i lytterommet ditt. Avhengig av hvilke frekvenser som skal behandles finnes det DAAD'er i riktig størrelse for problemområdet.
DAAD'ene kan også bestilles i flere farger.

Ved å sende inn ditt lytteroms mål til Ketil Hansen http://www.base-technology.no som er den norske importøren, vil han videresende målene til Italia. Der blir lytterommet ditt beregnet av Acustica Applicata, og de kommer med flere forslag i flere prisklasser til hvordan lytterommet ditt kan behandles. Så kan du selv velge hvor på prisstigen du selv ønsker å starte.

Det viktigste området som man bør starte med er området bak høyttalerene, men effekten blir større hvis man har anledning til å behandle en større del av lytterommet.

Jeg har selv behandlet alle hjørnene i rommet mitt, samt området bak høyttalerene. Dette passet best inn i forhold til møbleringen i rommet. Effekten uteble ikke. Det første som umiddelbart ble klart uten at jeg hadde spilt musikk, var en ny påfallende "ro" i rommet med mindre gjengklang. Rommet ble mer behagelig å være i lydmessig. Denne "ro'en" blir også overført til lydbildet når man spiller musikk. Dette gjør at instrumenter og vokaler får en reinere og klarere gjengivelse med betraktelig mer luft rundt seg. Holografien øker også både i bredde og dybde. Diskanten blir behagelig å høre på. Ikke en diskant som roper til deg skrikende, overfokusert og ubehagelig. Just Perfect. Bassen blir også forbedret. I og med at man har fått fjernet uønskede refleksjoner gjør dette at bassen blir strammet opp, og jeg føler at den er kraftigere og går dypere.

Som nevnt tidligere vil Acustica Applicata komme med forslag til plassering og vinkling av DAAD-produktene. Dette kunne jeg ikke slå meg til ro med, og jeg starte derfor med eksprimentering av forskjelige posisjoner med forskelige vinkler. Det har derimot vist seg at det definitive beste resultatet får jeg med en nøyaktig plassering i henhold til anbefalingene fra Italia.

Er dette vel anvendte penger? Uten tvil, ja. Med DAAD i lytterommet ditt vil følelsen av å være tilstede når de gjør opptaket øke betraktelig. For å bruke slagordet til Conrad Johnson. IT JUST SOUNDS RIGHT.
Endre Askeland

Avalon Acoustic Opus
CJ ACT2
CJ Premier 350SA
Muse Polyhmnia SACD/DVD-Audio/CD
BM Revelation Signal-kabel
BM Revelation HT-kabel
TA Powerisolator XL MM
TA Powerlink MM
DAAD-behandlet lytterom
Finite Elemente Cerabase
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.12.2005 11.51.32 #2 av 2
Postet av: Rune
Kjempeflott omtale!!
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar