Logo

Dårlige erfaringer med billige non-brand hdmi?

Skriv et svar
11.06.2010 10.12.52 #1 av 5
Postet av: Kullers
Hei
Jeg ønsker å presentere en problemstilling og håper på respons fra alle med erfaringer rundt temaet hdmi kabler.

Bakgrunn:

Jeg har et hjemmekinoanlegg som utelukkende er koblet sammen med hdmi kabler.

Jeg har en Samsung BluRay spiller, Onkyo 5.1 hjemmekino reciever med hdmi versjon 1.4 (3 hdmi inn og 1 hdmi ut), en 42" Philips HD tv og hd pvr dekoder fra Canal Digital. Høytaler oppsettet er to CerwinVega gulv-fronthøytalere, en JBL senterhøytaler, Paradigm bakhøytalere og en aktiv sub med 12" BigBoy element. Alle høytalerne er kablet med 2x 2,52mm høytalerkabler.

BD spiller og dekoder er altså koblet til recieveren med hver sin 1 meters hdmi kabel og det går en 1 meter hdmi kabel fra reciever til tv.

Jeg har ved flere anledninger lest tester, artikler og brukerinnlegg som sier at en hdmi kabel er en hdmi kabel uansett.
Dvs at den billigste non brand kabelen er like bra som en ekstremt dyr "superkabel" fra f.eks MonsterCabel. I hvert fall på lengder under 10 meter... Skulle ikke være noe problem i mitt oppsett da, siden hver av de tre hdmi kablene jeg bruker er på bare 1 mter hver...

Javel, så jeg la ikke penger i hdmi kablene men fant frem etpar non brand jeg hadde liggende og kjøpte en non brand billigkabel i en butikk vi alle kjenner navnet til, hvor det selges mye billig non-brand innenfor mange kategorier varer.
Eneste merking på disse kablene var "hdmi". Det var ikke mulig å finne noen info om hdmi versjon, båndbredde/ hastighet (Gbps) eller produsent/ modell.

Alt ble koblet opp og så ut til å fungere helt fint....

Problem:
Det første problemet jeg la merke til var at bildet var litt kornete og uklart når jeg så på tv fra dekoderen. I bruksanvisningen sto det at ved uklare bilder kunne oppløsningen justeres ned fra 1080i til 720p. Det ble gjort og bildet ble mindre kornete.

Neste problem var når jeg skulle se Avatar på BluRay. I scener hvor det var sakte horisontal bevegelse, som ved streifing over et landskap e.l. kunne jeg se at bildet hakket litt. Fargene var heller ikke helt optimale. Dette ble lagt merke til av flere enn meg, b.l.a min samboer påpekte det samme.
Dette var jo litt synd, da filmen var et nydelig skue på kino. Hakkingen ble nesten ikke synlig når jeg justerte ned oppløsningen fra BD spilleren til 720p... Men jeg hadde jo oppgradert hjemmekinoanlegget til b.l.a BD fordi jeg ville ha lyd og bilde i høyeste oppløsning, så dette var jeg ikke helt fornøyd med....

Jeg begynte å google problemet litt og innimellom alle testene, artiklene og meningene om at "en kabel er en kabel" fant jeg ut at der ER forskjell på hdmi kabler, spesielt med tanke på hdmi versjon, båndbredde og kvalitet. Så ok, kanskje hdmi kablene var årsaken? Det var ikke noe feil ved de andre komponentene så det kunne jo hende billig-hdmi kablene var det svake leddet her?

Jeg fikk meg ikke til å bruke rundt 1000 kr pr kabel så jeg nøyde meg med hdmi kabler i mellompris skiktet, dvs 395 kr for en 1m kabel. Dette var kabler fra en anerkjent produsent, hdmi versjon 1.4, godt skjermet og med garantert båndkapasitet på "langt over 10,2 Gbps" og i tillegg garantert å klare oppløsninger opp til 4k x 2k samt 3D bilder. Dette skulle jo være mer enn bra nok for mitt behov, både idag og i mange år fremover. Samtidig var forholdet mellom pris og kvalitet/specs mye mer riktig, i følge min mening (og lommebok)...

Alle non brand kablene ble byttet ut med de nye hdmi kablene og det første jeg kunne se var at tv-bildene fra dekoderen var ikke lenger kornete ved 1080i. Største forskjellen var på HD kanalene. Nå ble plutselig alt helt klart. Resten av husstanden visste ikke at jeg hadde byttet ut hdmi kablene og de spurte hva jeg hadde gjort, siden tv-bildene nå var mye bedre...

Jeg satte på Avatar og små-hakkingen i bildet ved 1080p var nå borte. Fargene var også mye mye bedre. Det samme ble konstatert av min samboer. Vi kunne nå endelig se Avatar uten hakking og med nydelige farger, siden vi avbrøt forrige forsøk. Hvem gidder vel å se en film på BD hvor bildet hakker og fargene er rare? Ikke jeg og i hvert fall ikke hvis jeg skal se en film som Avatar...

Mine spørsmål til forumet bilr derfor følgende:

Finnes det andre som har opplevd noe lignende av det jeg har beskrevet?

Hvis noen mener at det ikke var ikke de billige non-brand hdmi kablene som var "synderen" i mitt tilfelle, hva kan ha vært årsaken til problemene jeg beskrev?

Er det så store forskjeller i kapasitet/ båndbredde blandt hdmi kabler at noen ikke klarer å overføre BluRay film i høyeste oppløsning sammen med HD lyd? Kan det ha vært lav båndbredde i non brand kablene mine som var årsaken til problemene?

Hvordan kan enkelte tester av hdmi kabler konkludere med at det ikke finnes noen forskjeller mellom billig-kabler og kabler til flere tusen kroner, hvis det er store forskjeller i f.eks båndbredde/Gbps?

Selv om MonsterCable er et voldsomt overpriset merke, er de i alle fal ærlige nok til å oppgi hvilken båndbredde deres forskjellige hdmi kabler har og kablenes begresninger. De har jo kabler med båndbredde på under 5 Gbps opp til kabler som klarer hastigheter på over 20 Gbps. Kablene med de laveste hastighetene anbefales kun for dvd spillere og HD ready tv'er, ikke f.eks BD spillere og full HD tv'er. Hvorfor er det så store forskjeller mellom kablene hvis en hdmi kabel er en hdmi kabel uansett?

Håper virkelig noen har kunnskap/ erfaring til å gi meg gode svar på dette...

På forhånd tusen takk
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.06.2010 12.02.15 #2 av 5
Postet av: teebee
har ingen erfaringer med dyr kabel. sist jeg kjøpte så kjøpte jeg fra hongkong for ca 5 dollar stykket. kan ikke se noe feil med bildet eller høre noe feil med lyd, men kan jo være fordi jeg ikke har erfaring.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.06.2010 14.37.06 #3 av 5
Postet av: tpme
Hadde et lignende tilfelle, dog med oppkobling mellom pc og skjerm. DVI-kabel som kanskje er det vanligste gjorde at skjerm gikk i svart i noen sek, med jevne mellomrom. Koblet opp med en "navnløs" hdmi, og skjerm ble stabil i forhold til dette problemet, men det var mange pikselfeil og forstyrrelser. Etter mye om og men kjøpte jeg en dyrere hdmi-kabel av ok merke.
Problemene var borte, alt fungerer som man bør kunne forvente. Så det ser ut som det er forskjell, men problemet er i hvilket prisleie man skal legge seg, uten å skyte helt over mål.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.06.2010 18.20.49 #4 av 5
Postet av: geirove
Jeg hadde faktisk akuratt samme problemet med filmen Avatar, den hakket og bildet var kornete. Men det forsvant uten at jeg byttet HDMI kabel. Hvorfor problemet ble borte vet jeg rett og slett ikke.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.09.2010 21.06.59 #5 av 5
Postet av: Dubious
hadde en billig hdmi kabel på PS3, men den funka ikke for etter ei lita stund så fikk jeg snø..
funker helt fint på dekodern

har en monster kable til 300 kroner på ps3 nå og ingen problemer lengre, så blir nok bare merke kabler fremover
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar