Logo

Dårlig kvalitet på kabel-tv.

Skriv et svar
10.11.2007 18.56.33 #1 av 3
Postet av: aud0z
Hallo hallo. Jeg er ganske ny på dette her, så jeg lurer på et par ting.
Jeg har nettop kjøpt meg en ny Sony Bravia 40w2000 Full-HD tv og får veldig dårlige bilder fra kabel-tv'en i forhold til min gamle 42" Plasma som ikke var HD-klar.
Jeg har lest på diverse tester om den tv'en og de fleste sier at siden det er full-hd så blir ikke signalene super-bra, men det jeg har nå er rett og slett elendig.
Jeg har digitalt-bakkenett fra Jæren kabelnet og de leverte ut en dekoder som ikke har HDMI utgang, kun scart.
Er det scarten som gjør at bildene blir så dårlige siden jeg har den nye tv'en?
Jeg tror jo selv(vil tro) at hvis jeg hadde fått meg en ny dekoder med HDMI så ville bildene blitt mye bedre..
Stemmer dette sånn noenlunde? :)

mvh Audun
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2007 11.19.28 #2 av 3
Postet av: arntos
Har ikke testet dette men vil tro at med SD siganler så vil det ikke automatisk bli bedre bilder med HDMI. Scart er i utgangspunktet godt nok til å formidle SD signaler selv om det ikke er digital overføring. Det er bildebehandlingen som gjør bildekvaliteten.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.11.2007 13.28.30 #3 av 3
Postet av: Bobben
"aud0z" skrev:Hallo hallo. Jeg er ganske ny på dette her, så jeg lurer på et par ting.
Jeg har nettop kjøpt meg en ny Sony Bravia 40w2000 Full-HD tv og får veldig dårlige bilder fra kabel-tv'en i forhold til min gamle 42" Plasma som ikke var HD-klar.
Jeg har lest på diverse tester om den tv'en og de fleste sier at siden det er full-hd så blir ikke signalene super-bra, men det jeg har nå er rett og slett elendig.
Jeg har digitalt-bakkenett fra Jæren kabelnet og de leverte ut en dekoder som ikke har HDMI utgang, kun scart.
Er det scarten som gjør at bildene blir så dårlige siden jeg har den nye tv'en?
Jeg tror jo selv(vil tro) at hvis jeg hadde fått meg en ny dekoder med HDMI så ville bildene blitt mye bedre..
Stemmer dette sånn noenlunde? :)

mvh Audun


Det kan være at plasma-tv'n var bedre til standard definisjons tv. Jo høyere oppløsning desto bedre vises alle feilene i komprimmeringen.

Det er også forskjell fra plasma til LCD.

Antar at det er denne dekoderen du har :
http://www.tv-digital.no/westron_norway ... _final.pdf

Pass på at du kobler TV-scart utgangen fra dekoderen til en scart inngang på TV'n som fungerer med RGB. Du må også forsikre deg om at dekoderen sender ut RGB signaler på TV-scart. Se kapittel 13 i manualen.

Du har egentlig heller ikke digitalt bakkenett. Med digitalt-bakkenett så menes det ikke kabel-tv men digital-tv direkte fra eteren med egen antenne på taket. Disse dekoderene for digitalt-bakkenett har alle HDMI som standard og er klare for HDTV. Bildekvaliteten ganske bra (hvertfall på NRK og TV2) selv om det ikke er HDTV.

Det blir i utgangspunktet ikke noe særlig bedre bilder med HDMI. Jeg har sammenliknet standard definisjon RGB med standard definisjon HDMI og jeg kan ikke si det er noen stor forskjell. Forskjellen blir ikke synlig før dekoderene også gjør oppskalering til HD formatene 720p eller 1080i. Standard definisjon oppskalert til 720p/1080i er fortsatt standard definisjon men bildet blir ikke like grovkornet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar