Logo

Creative Audigy 2 ZS platinium pro

Skriv et svar
05.03.2005 01.43.10 #1 av 8
Postet av: aLmAnZo
Ja, for alle med HTPC så gjelder det å ha ett lydkort som leverer det som skal til, jeg er ikke så utrolig ærfart med brukertester, men en gang må bli den første.

Da jeg kjøpte dette kortet, kostet det meg ca. 2500 kr. Ganske mye for å være ett lydkort.

En av mine kriterier den gangen var den optiske utgangen, som var litt vanskelig å få tak på, samt de innebyggede dekoderene for DTS og Dolby Digital.

Altså, dette trenger jeg ikke, fordi jeg kjører S/pdif output uansett, hadde ikke voldsomt med peiling når jeg kjøpte kortet.

Så var det tur for å åpne pappesken dette kortet lå i (esken står forøvrig på prydhylla mi nå).

Nede i boxen lå selve lydkortet (PCI), ett utvidelsesspor for gammeldags com gameport, en fjernkontroll, 2 spill, en masse musikkprogramvare, noe kabling, og den eksterne boxen.

Etter noen minutter, var alt på plass, innstallasjonen var enkel og greit forklart. Det hele tok ca 10 minutter.

Kjørte innstallasjonsprogrammet, og valgte å innstallere alt av software, for maksimal utnyttelse av kortet. Dette krevde sin tid, nye 20 minutter, lang prosess.

Det første jeg la merke til var hvor praktisk utgangene var, samt det faktum at alle var gullplettet, boxen tok seg pent ut på skrivebordet mitt.

Hadde da for tiden en billig Class Ohlson optisk kabel, som jeg kobla til forsterkeren. En del innstillinger, og lyden var i box. En klar forbedring fra det gamle phono 5.1 output systemet jeg brukte. Fin, klar og fyldig lyd kom fra de heller slitne høytalerene jeg hadde på den tida. Kvaliteten var ikke noe å si på. Kortet var også en av de første med 24 bits lyd, og selve kortet er THX godkjent.

Så skulle jeg teste fjernkontrollen, som da merkelig nok ikke fungerte, påfølgende dag, gikk turen til butikken, som sa at creative ville ta alt av kundeservice selv.
Jeg tenkte med meg selv "jaja, det var den fjernkontrollen" men etter 1 mail, og ett svar, og en takkemail, kom fjernkontrollen (som bare produseres sammen med kortet, og koster creative 2000 kr å lage en ekstrakopi av) i postkassen. De krevde ikke en gang å få den gamle tilbake. Jeg åpnet den, og merket at det var polene som skulle kontakte batteriet det var noe galt med, og vips, jeg hadde to.

Jeg var forholdsvis spent på hvordan dette kom til å fungere, men ble nok ganske skuffet, for det programmet som fulgte med var ikke stort å skryte av, det var tregt, lite brukervenlig, og lite fleksibelt. Fant ikke ett DVD program som fungerte sammen med den, og musikkavspilleren spilte bare en og en låt. Vell, dette var kjipt. Fjernkontrollen er en god ide som er dårlig gjennomført.

Fant en plug-in til winamp, så den fungerte der, så hadde jeg da noe å bruke den lille dingsen til.

Nå har jeg hatt kortet i over ett år, og etter utallige DVD filmer og lite prakk, vil jeg si at det er god valutta for pengene, en del jeg synes de burde ha fiksa på men, spesielt med tanke på den meningsløse fjernkontrollen, som også er liten, knotete og skjør. Samt gummiknottene på eksternboksen som var alt for dårlig festet. Etter noen få lan har jeg bare 4 av 8 igjen :roll:

Men med kortet fulgte det også med en version av fruity loops, jeg har ikke fått brukt det så mye enda, men det er ett ganske annerkjent musikk program.

Så, til hele vurderingen:

+ sider:
- God og klar lyd
- enkel montering
- mange muligheter
- medfølgende programvare og spill i god kvalitet (rougue spear 3 og tomb rider chronicles)
- Praktiske ut og innganger
- gode opptaksmuligheter
- bra driver og programvare oppdatering

- sider:
- Knotete fjernkontroll
- ubrukelig media senter
- Ingen kompetabel DVD software til fjernkontrollen
- Lang installering

Konklusjon:
Er vell kansje ett av de beste kjøpene jeg noen gang har gjort, og tror nok oppfølgeren, audigy 4 vil gjøre en annen bruker minst like fornøyd som jeg er. God lyd og fantastisk mange muligheter, gjør dette produktet til en sikker vinner hjemme i stua mi, jeg kommer bestandig til å holde meg til Creative. Hva gjør vell dårlig programvare og trasig fjernkontroll når man får maskinvare av ytterste klasse, med stilig design som bonus?
Er du ut etter god lyd og holdbart lydkort vil jeg kunne garantere for at du vil bli fornøyd med dette produktet, eller audigy 4 versionen av det. Og om du vil ha ett ok program for å programere fjernkontrollen er det bare å sende meg en melding på forumet.

Ønsker å gi dette produktet:
:D :D :D :D :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2005 12.33.13 #2 av 8
Postet av: Jacob
Har lenge tenkt å oppgradere min PC til en kraftig HTPC. Etter denne testen må jeg iallfall vurdere dette lydkortet.
Mvh Jacobhh
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2005 13.16.20 #3 av 8
Postet av: Bøgge Bakken
Hva skal man med et bra lydkort, da de fleste hovedkort i dfag kommer med integret digital utgang?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
08.03.2005 17.52.54 #4 av 8
Postet av: Granberg
"Bøgge Bakken" skrev:Hva skal man med et bra lydkort, da de fleste hovedkort i dfag kommer med integret digital utgang?

Det er da andre ting en DAC´en som også har noe i si for lydkvaliteten i et lydkort??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2005 07.49.00 #5 av 8
Postet av: Bøgge Bakken
"Granberg" skrev:
"Bøgge Bakken" skrev:Hva skal man med et bra lydkort, da de fleste hovedkort i dfag kommer med integret digital utgang?

Det er da andre ting en DAC´en som også har noe i si for lydkvaliteten i et lydkort??


Vis man kun skal ha lyden fra PC-en (f.eks en DVD) til forsterker uten å gjøre noe med den så trenger man da bare å bruke en digital kabel. Skal du bruke analoge delen så sjønner jeg at man vil bruke noen kroner da de aller fleste integrete lydkort har meget dårlig analog del.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.03.2005 00.17.55 #6 av 8
Postet av: aLmAnZo
"Bøgge Bakken" skrev:
"Granberg" skrev:
"Bøgge Bakken" skrev:Hva skal man med et bra lydkort, da de fleste hovedkort i dfag kommer med integret digital utgang?

Det er da andre ting en DAC´en som også har noe i si for lydkvaliteten i et lydkort??


Vis man kun skal ha lyden fra PC-en (f.eks en DVD) til forsterker uten å gjøre noe med den så trenger man da bare å bruke en digital kabel. Skal du bruke analoge delen så sjønner jeg at man vil bruke noen kroner da de aller fleste integrete lydkort har meget dårlig analog del.


Jo da, du har ett poeng, men jeg mener nok at det krever litt av kortet å levere lyden godt digitalt også, kan ikke påstå det, fordi jeg ikke vet sikkert, men jeg regner med det.

Valg av lydkort kommer med andre ting også, jeg mener, hvem bruker PC'n til kun DVD? Når man har lagt i noen lapper i PC lønner det seg med godt lydkort. I de vanlige AC 97 kortene er det fryktelig dårlig analog lyd, vanlig med skurring i headset/anlegg koblet via analog inngang, så og si ikke noe som kan kalles bass. Altså, frekvens spekteret på analog inngangen er fryktelig dårlig på innterigerte lydkort, dette tror jeg også vil påvirke digital utgangen, men som sagt, jeg vet ikke.

Samtidig har man også mulighet til å få god lyd også under spill og lignende, og man slipper å bruke ressursjer på å drive det innterigerte lydkortet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2006 21.07.35 #7 av 8
Postet av: jzono1
Audigy 2 gjør ting som IKKE er bra for lyden. Er da snakk om resampling av alt som ikke blir spilt av i 48khz. Ta for eksempel 96khz dvd-a, det blir nedsamplet til 48khz, kjørt gjennom DSP-en, og oppsamplet til 96khz igjen.

Har et audigy 2 basert kort, og det skal ut så snart jeg har råd.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2006 12.33.54 #8 av 8
Postet av: Ken
Et SPDIF signal går vel rett igjennom lydkortet? Jeg kjøpte et av de nye kortene til SoundBlaster X-Fi som har digtial utgang. En gang inn i driveren for å sette digital ut, så er det jo opp til surround forsterkeren å gjøre noe med bit-strømmen fra DVD-filmen eller hva man enn hører på.
mvh
Ken

| Sony KLV-V40A10E | Xbox 360 Premium | IBM ThinkCentre 3Ghz | ATI Radeon X800 512MB DVI-D HDMI | PS 2 | Logitech Z-5500 | Kommer: Denon 3806, SVS PB10, SVS SBS-01 Surround |
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar