Logo

Cowboy Cinema

Skriv et svar
15.04.2008 14.26.50 #1 av 6
Postet av: Cowboy
Bortsett fra det utrolig teite navnet på kinoen, som henspeiler på kuskinnsdekoren i selve kinoen, så er jeg sålangt fornøyd med utviklingen av mitt hjemmekinoprosjekt. Foreløpig har jeg ikke hatt noen kino - kun et lytterom. En hjemmekino, mener jeg, defineres av projektor og lerret. Alt det andre, som også er moro, er der likevel kun for å hjelpe til på den kinoopplevelsen som projektoren og lerretet byr deg på. Derfor poster jeg denne tråden først idag, fordi det var idag jeg fikk min første projektor. En Sanyo PLV-Z2000 står og smiler på bordet ved siden av her, og bare gleder seg til å komme igang med leveransene av gode filmopplevelser. Lerretet er lovet før helgen, og en PS3 er i kjømda, så om ikke alt for lenge kan jeg la den gamle 29" Radionette TVen få avløsning.

Så - når de første filmene har flimret over - skal jeg snekre sammen en skikkelig presentasjon av hvordan Cowboy Cinema er som kino - med skikkelige bilder og all tingen. Men først kan det jo godt hende jeg bytter navn. På kinoen altså.
:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.10.2008 11.02.02 #2 av 6
Postet av: Cowboy
Cowboy Cinema har vært i funksjon i mange måneder og det kan være greit å sette ord på en del erfaringer. For det første - et lerret på 106 tommer gjør noe med all fremtidig TV titting. Film på TV blir aldri det samme igjen og sånn sett er en epoke i mitt liv over. Å se film i sin egen hjemmekino er akkurat så fett som jeg drømte om at det skulle kunne være for ett års tid siden. Jeg hadde aldri tidligere vært innom en hjemmekino før jeg snublet over tanken på å lage en selv. Etter at jeg fant frem til forumet her, så fikk tanken på et dedikert filmrom stadig flere bein å gå på. Jeg bygget rommet fra grunn av - i en råkjeller. Vi kjøpte hus og skulle fikse opp kjelleren til både å inkludere en kjellerleilighet, diverse bruksrom, samt plass for en tenåringsdatter. Til overs ble dette rommet på ca 12 kvadrat, som etterhvert er blitt til det som her er kjent som Cowboy Cinema.

Gjorde jeg noen tabber? Hva ville jeg gjort annerledes om jeg fikk en ny sjanse? Og innkjøpene jeg gjorde; Var de bra?

Store tabber kan jeg ikke si jeg gjorde, men siden jeg ikke visste hva jeg skulle bruke rommet til før jeg var ferdig med vegger og tak, fikk jeg ikke strukket flexirør og lagt uttak for alle kabler som må til for å få et slikt rom til både buldre og sprake. Så skulle jeg begynt på nytt ville jeg prioritert det.

Jeg leste mye før jeg handlet prosjektor og det har jeg ikke angret på! Kunnskap er makt og absolutt en viktig faktor i forhold til det å ende opp med en bra hjemmekino. Prosjektor er noe av det en bør kjøpe til slutt, siden teknologien fortsatt drives fremover og prisnedgangen ikke enda har stoppet opp. Surroundreceiver var det første jeg kjøpte og det var på den tiden jeg visste lite eller intet om denslags. For så langt tilbake som et helt år siden altså. Det var et kjøp jeg IKKE hadde gjort igjen. Ikke fordi den på noen måte er dårlig, men fordi den ikke faciliterer for de nye lydformatene. På Surroundreceivere er det også en voldsom utvikling og stadige prisfall. Anbefalingen er å sette seg inn i hva de ulike fokortelsene innebærer HDMI, DTS, DDHD også videre - først da kan en danne seg en formening om hva som vil fungere best innenfor rammene av sitt eget kinorom og budsjett. PS3 er genialt - både som BluRayspiller, spillkonsoll og som mediasenter. Å kable opp mot PC ved hjelp av TVersity er noe som åpner kinorommet opp for mange flere timer med underholdning om du lytter på musikk eller har filmer, tv serier eller denslags liggende på PC.

Et godt råd i disse HD tider er det også å gjøre oppmerksom på at en ikke bør lure seg selv. Om en i det store og hele ser på nedlastet matriale, så er det begrenset hvilket utbytte en får av de nye og mest fancy bilde og lydformat. Skal en nyte det teknologien som er kommet de siste par årene virkelig kan by på, så må en forholde seg til BluRay discer og ikke noe annet. Slikt koster penger, men det gir en overlegen opplevelse.

Men om folk spør - og det hender jo - så er jeg aldri i tvil om hva rådet mitt er. Har du et rom til overs så er det beste du kan gjøre å bygge en hjemmekino!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2008 11.35.37 #3 av 6
Postet av: Atle Torp
Har du noen bilder av herligheten? Flott historie BTW!
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.10.2008 11.50.40 #4 av 6
Postet av: Torja
Flott skrevet Cowboy. Ingen tvil om at Blu-ray er fremtiden. Fint du delte dine erfaringer med oss andre.
Cowboy sin hjemmekino er her: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=97
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2008 12.39.22 #5 av 6
Postet av: Cowboy
Takk for fine tilbakemeldinger. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.10.2008 15.40.32 #6 av 6
Postet av: Atle Torp
Jeg tenkte litt på denne historien din, og jeg må si jeg hadde en tilsvarende opplevelse selv. For ti år siden så jeg på film fra et greit anlegg og en 29" TV. Nå opplever jeg filmen, jeg lever meg inn i den, og det er bare så fantastisk. Det er for min del helt umulig med en liten TV med stereolyd ...
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar