Logo

Coaxial eller optiske kabler?

Skriv et svar
29.04.2004 12.39.36 #1 av 8
Postet av: stigemann
Hei.

Jeg lurte på hvilken kabel som er å foretrekke mellom DVD og reciever, coaxial eller optisk? Gjør moderator obs på at dere ikke har dette med i noen av deres guider!

Takker for alle svar.
Våte drømmer om Plasma.........
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.04.2004 13.47.17 #2 av 8
Postet av: Rune
Heisann. Dette er et tema som ofte blir diskutert i hjemmekino kretser og det er stor uenighet.

Fordeler med koaksial:
Billig
Tåler mer
Enklere overføring da det ikke trenges å omformes til lys

Fordeler med optisk
Mest brukt på utstyr
Gode kabler kan strekkes svært langt
Galvanisk skille mellom komponentenene (en kortslutning i et apparat kan ikke gjøre noe med et annet)


Min mening er at du ikke vil høre det minste forskjell på kablene og koaksialkablene er som regel billigere og tåler mer så hvis du har koaksiall inngang/utgang så kjøper du bare det.

Skal legge det inn i en koblings guide. Takk for tipset.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2004 23.14.52 #3 av 8
Postet av: stigemann
Takk for svar :D
Våte drømmer om Plasma.........
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2004 17.17.24 #4 av 8
Postet av: aLmAnZo
*kremt* en viktig ting du glemte. Coaxsial er følsom på forstyrrelser siden et elektrisk signal benyttes, bruker du HTPC er optisk å foretrekke, etter hva jeg har hørt. Correct me if I am wrong.

Siden optisk kabel er ett optisk signal så vil ikke signalet forstyrres av elektrisk støy/impulser/forstyrrelser.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.07.2004 17.26.09 #5 av 8
Postet av: Rune
Du her helt rett i at en koaksial kabel teoretisk er mer følsom for støy. Men det skal svært mye støy til for at det digitale signalet blir feiltolket (1 blir tolket som 0 og omvendt)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.09.2004 14.59.22 #6 av 8
Postet av: no12
SPDIF på coax er spesifisert til 0.4-0.6Vpp. Siden dette er et digitalsignal så har du dermed en SN ratio på 0.25V gjennomsnittlig. Du kan med andre ord snurre coaxkabelen rundt mikrobølgeovnen om du vil utenm at det generere nok støy til å slå inn. :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.09.2004 23.31.44 #7 av 8
Postet av: Roar
Fant denne kjekke forklaringen om forskjeller mellom koaks og optisk.

Anbefalt lesning.

http://www.audioholics.com/techtips/aud ... oslink.php
Roar J - Hjemmekinomaskinist
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 10.18.00 #8 av 8
Postet av: torkelom
Teoretisk er den optiske-kablen overlegen. Problemet er termineringen. Pluggene er rett og slett for dårlige, her ligger problemet.

Jeg kjører Coxial digital kabel mellom min DVD og sony reciever, og har egentlig alltid gjort det. Man hører desverre ikke forskjell. Det er ikke her de store forskjellene ligger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar