Logo

Center kanal

Skriv et svar
16.04.2004 15.29.37 #1 av 7
Postet av: Tralltrall
Hei.
Jeg lurte på hvor viktig center kanalen i annlegget er?

Noen kjører jo annlegg uten center.

Jeg har en center som er av mye dårligere kvaltitet enn hovedhøytalerene.

Har vurdert å oppgradere den til samme serie som hovedhøytalerene men den er ganske dyr og det er ett stort beist av en center.

Bør centeren være av samme kvalitet som hovedhøytalerene? Samme merke og serie?

Mvh

Tormod
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.04.2004 16.20.46 #2 av 7
Postet av: Knut
Hei,
jeg tror center-kanalen er ganske viktig. Noen ganger er så mye som 70% av lyden konsentrert til center-kanalen, ved tale osv.
Et gyldent tips jeg fikk av HIFI Klubben i Oslo/Grensen var å kjøre center i samme serie som fronthøyttalerene.
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2004 12.11.04 #3 av 7
Postet av: Alas
Center er ikke det viktigste i anlegget ditt. To fronthøyttalere klarer fint å gjengi den lyden som skal gjengis. Ofte ligger den beste centerhøyttaleren i vårt eget hode. Sitter man foran høyttalere så kommer jo lyden midt i mellom dem, ikke fra den ene eller andre siden. Men hvis man skal ha center ville jeg nok kjørt i samme serie som hovedhøyttalerne, eller vil man få en merkbar klang-forskjell, og det er ikke bra. Men alt er som kjent smak og behag. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2004 03.09.33 #4 av 7
Postet av: Kim
Jeg syns en center-høyttaler er viktig å ha, uten den får en ikke ordentlig surround.
Det er også viktig at den er av samme merke som front-høyttalerene, evt. også i samme serie - dette fordi da blir tonene like. Kjipt om la oss si en buss kommer ifra høyre til venstre i bildet, og du hører forskjell på lyden når den er i midten av bildet.

Min mening ihvertfall.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.04.2004 10.49.48 #5 av 7
Postet av: Tralltrall
takk for svar!!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2004 17.17.21 #6 av 7
Postet av: JoAndrè
Skal sjølv til å byggje meg ein center-kanal i peerless-utførelse. Gleder meg :) Skal bli bra, til no har eg brukt 2 høgtalarar(frå eit mini-anlegg) parallellkopla, og det er ikkje noko særleg tess av. Hadde aldri villa kjørt eit skikkeleg surround-oppsett utan center-kanalen, mistar jo ein del av dialogen/er vanskelegare å få med seg.

-Jo Andrè
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.05.2004 17.57.29 #7 av 7
Postet av: Tralltrall
Hei alle som har svart...takk for svar...Har testa centere nå, og kommet frem til att den som er i samme serie som hovedhøytalerene er best...selv om den er dyr og svær så blir det nok den jeg kjøper....... Det blir Morro....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar