Logo

Canal digital og viasat!

Skriv et svar
31.12.2006 11.48.44 #1 av 9
Postet av: Potetb
Hei! Jeg har montert parabolpakken til canal digital(C.D.) nettopp. Denne uken kjøpte jeg i tillegg viasatpakken og i går byttet jeg ut den gamle parabolen med den i viasatpakken(siden denne er litt større)... I viasat pakken er det en "Maximum Monoblock Single LNB MB-21"(to hoder med innebygget Diseqc switch). Fra denne har jeg kabel inn i C.D. tuneren, og ut fra C.D. (loop utgangen) og inn i Visat tuneren(Thompson). Jeg får inn visatkanalene fra sirius og har brukbart signal fra thor(på viasattuneren). MEEEEEEN på C.D. tuneren får jeg ikke inn en dritt. Står ikke kontakt med satellitt eller no sånt... Er det da for dårlig signal eller må jeg inn med en multiswitch før tunerne slik at jeg ikke bruker loop funksjonen...?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.01.2007 20.31.42 #2 av 9
Postet av: Bobben
"Potetb" skrev:Hei! Jeg har montert parabolpakken til canal digital(C.D.) nettopp. Denne uken kjøpte jeg i tillegg viasatpakken og i går byttet jeg ut den gamle parabolen med den i viasatpakken(siden denne er litt større)... I viasat pakken er det en "Maximum Monoblock Single LNB MB-21"(to hoder med innebygget Diseqc switch). Fra denne har jeg kabel inn i C.D. tuneren, og ut fra C.D. (loop utgangen) og inn i Visat tuneren(Thompson). Jeg får inn visatkanalene fra sirius og har brukbart signal fra thor(på viasattuneren). MEEEEEEN på C.D. tuneren får jeg ikke inn en dritt. Står ikke kontakt med satellitt eller no sånt... Er det da for dårlig signal eller må jeg inn med en multiswitch før tunerne slik at jeg ikke bruker loop funksjonen...?


Viasat mottageren slår ikke av LNB spenning i standby. Forsøk å dra ut strømkontakten i Viasat mottageren for å se hvordan det fungerer da.

Regner med at du har koblet alt riktig. Hvis du har det så skal TV3 og NRK fungere med Viasat mottageren. Dersom NRK ikke virker(ingen signal) så mottar du trolig 5-øst/Sirius på 1-vest/Thor LNB. Da skal du bare bytte om på LNB'ene og justere antenna på nytt. Regner med at du har en helt ny CD mottager ? De Canal Digital MediaHighway modellene kan ikke styre DiseqC switch (kun toneburst switch).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2007 11.52.05 #3 av 9
Postet av: polar
Du må sette CD tuneren opp med Disec1 for at dette skal fungere. Du kan ikke ha begge tunerene på samtidig, den ene må slåes av før du slår på den andre tuneren. Tungvindt :evil:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2007 12.09.37 #4 av 9
Postet av: Bobben
"polar" skrev:Du må sette CD tuneren opp med Disec1 for at dette skal fungere. Du kan ikke ha begge tunerene på samtidig, den ene må slåes av før du slår på den andre tuneren. Tungvindt :evil:


Det skal også være mulig å benytte en smart priority switch slik at man slipper å ta strømmen på Viasat mottager. Da skal det holde å sette den tuneren man ikke bruker til standby. Det beste er å trekke en kabel fra 5-øst hodet til Viasat tuner og en kabel fra 1-vest hodet til CD tuner. Da vil begge mottagere fungere samtidig uten problemer. Den eneste ulempen er at NRK da ikke vil fungere med Viasat tuneren (...og det er ikke mulig å gjøre dette med monobloc LNB).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2007 12.30.24 #5 av 9
Postet av: polar
Bobben: Det var kanskje litt toskete formulert med å ta strømmen på tuneren, jeg mente selvfølgelig standby.

Tror alikevel den optimale løsningen er å skaffe seg en tuner med 2 cams. Så slipper man det styret med 2 forskjellige tunere og kabler i alle retninger. Ser at på min CD tuner er det en slot som er ledig, er vel så enkelt i teorien at det er bare å sette inn en cam for Viasat i den, hvis det ikke er lagt inn noen begrensninger i tuneren.

Jeg måtte selvfølgelig åpne den nye tuneren jeg fikk fra Viasat for å se om det sto en cam i som jeg kunne flytte over til CD tuneren, men desverre, alt går på ett og samme printkort.

Men det idiotiske er at Viasat hadde en tuner som støttet både CD og Viasat samtidig, Strong 8700, men den har de kuttet ut av en ukjent grunn.

Men hvorfor får jeg ikke inn NRK på Viasat??? Ser den ligger i EPG, men den kan ikke velges???? :?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.01.2007 20.40.35 #6 av 9
Postet av: Bobben
"polar" skrev:Bobben: Det var kanskje litt toskete formulert med å ta strømmen på tuneren, jeg mente selvfølgelig standby.

Tror alikevel den optimale løsningen er å skaffe seg en tuner med 2 cams. Så slipper man det styret med 2 forskjellige tunere og kabler i alle retninger. Ser at på min CD tuner er det en slot som er ledig, er vel så enkelt i teorien at det er bare å sette inn en cam for Viasat i den, hvis det ikke er lagt inn noen begrensninger i tuneren.

Jeg måtte selvfølgelig åpne den nye tuneren jeg fikk fra Viasat for å se om det sto en cam i som jeg kunne flytte over til CD tuneren, men desverre, alt går på ett og samme printkort.

Men det idiotiske er at Viasat hadde en tuner som støttet både CD og Viasat samtidig, Strong 8700, men den har de kuttet ut av en ukjent grunn.

Men hvorfor får jeg ikke inn NRK på Viasat??? Ser den ligger i EPG, men den kan ikke velges???? :?



Viasat mottagere slår ikke av LNB spenning i standby så derfor trenger man sannsynligvis en priority switch eller så må man faktisk ta strømmen for å få CD tuneren til å fungere.

Grunnen til at nye Viasat mottagere kun har Viasats kodesystem er sannsynligvis fordi NDS (som eier kodesystemet til Viasat) sine sikkerhetsregler ikke tillatter at NDS mottagere har plass til ekstra CAM. Strong SR8700 var i utgangspunktet en Viaccess mottager og ikke en NDS mottager.

NRK på Viasat sendes på 1-vest mens resten av Viasat kanalene sendes på 5-øst. Kanskje du har problemer med en av LNB'ene eller diseqC oppsettet i Viasat mottageren.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2007 17.07.01 #7 av 9
Postet av: polar
"Bobben" skrev:Viasat mottagere slår ikke av LNB spenning i standby så derfor trenger man sannsynligvis en priority switch eller så må man faktisk ta strømmen for å få CD tuneren til å fungere.

NRK på Viasat sendes på 1-vest mens resten av Viasat kanalene sendes på 5-øst. Kanskje du har problemer med en av LNB'ene eller diseqC oppsettet i Viasat mottageren.


Joda, det fungerer i standby, kjører dette oppsettet selv.

Dette med LNB valg kan faktisk være problemet, skal sjekke litt i oppsettet. Men det er litt rart, for signalet er på 100% både på Thor og Sirius. :?:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.02.2007 20.11.10 #8 av 9
Postet av: Pennromen
Hei..

Jeg har montert Viasat sin parabol, den har 2 hoder med 2 ledninger som jeg har koblet i en sånn liten omformer, sånn at det blir 1 ledning.. Jeg har denne rett inn i CD sin tuner, derfra ledning inn i VS sin tuner.. Problemet mitt er at jeg ikke får inn sirius og thor.. Jeg finner feks Thor sin, men da er Sirius dau, så vrir jeg parabolen mot vest noen cm, da kommer signalene til Sirius men Thor sine forsvinner.. Hvordan får jeg begge signalene samtidig??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2007 23.55.32 #9 av 9
Postet av: ziik
"Pennromen" skrev:Hei..

Jeg har montert Viasat sin parabol, den har 2 hoder med 2 ledninger som jeg har koblet i en sånn liten omformer, sånn at det blir 1 ledning.. Jeg har denne rett inn i CD sin tuner, derfra ledning inn i VS sin tuner.. Problemet mitt er at jeg ikke får inn sirius og thor.. Jeg finner feks Thor sin, men da er Sirius dau, så vrir jeg parabolen mot vest noen cm, da kommer signalene til Sirius men Thor sine forsvinner.. Hvordan får jeg begge signalene samtidig??


Høres ut som om du har byttet om hodene. Det er fort gjort å ta feil av høyre og venstre hode :)
Jeg var født uten noen ting og har meste parten av det igjen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar