Logo

Cambridge + dali concept: Noe å satse på?

Skriv et svar
26.07.2006 07.21.12 #1 av 9
Postet av: ornand
Vurderer å få ordnet et hjemmekinoanlegg, men kunne trenge noen kommentarer til det jeg har vurdert.

Hva jeg har nå:
Technics 700MkII (2x80w) forsterker, Pioneer 454 DVD, Dali Concept 2 høyttalere. Videre har jeg en Samsung LE-40R72B LCD TV.

Hva jeg har vurdert:

Front: Mine eksisterende Dali Concept 2

Bak:
Dali Concept 1

Center: Dali Concept CT

Sub: Dali Concept Sub 12

Receiver:
Cambridge 540R v.2

DVD:
Cambridge DVD89



Andre kommentarer:
Ang lyd, så prioriteres egenskapene på musikk fremfor film.

Bor i leilighet, så trenger ikke noe som starter nabokrangler eller rister hele blokka, men vil ha en bass som er rask og fin og som gir noe ekstra også til musikk. Ikke noen ekspert på lyd, men vet når jeg liker det jeg hører :-) Har f.eks. hørt nok dårlige anlegg med en bass som bare "buldrer" og "er i veien" osv.

Ønsker også godt bilde, da jeg føler at Pioneer spilleren min i dag er en flaskehals. Tenkte da å satse på noe med HDMI.

Det er visse fysiske og estetiske begrensninger:
Maks høyde på stablet receiver og dvd er tilsammen 21 cm. Satser på at det går greit i forhold til luftsirkulasjon, da det er endel åpent rom på sidene, men altså ikke i høyden.

Ønsker likt merke og design på receiver og dvd. Ser mer ryddig ut, og hadde vært fint med felles fjernkontroll.

Stua er ca 20 kvadrat.

Budsjett:
Ønsker ikke å legge for mye i det, føler at det jeg har satt opp er ganske nærme grensen. (Sum blir vel ca 14000 om jeg trekker fra frontene jeg allerede har).

Spørsmålet er da om det foreslåtte anlegget er bra nok, eller om det er andre muligheter som bør vurderes. Denon har falt fra grunnet de fysiske begrensningene, men vet at H/K og Pioneer har alternativer som ser ok ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2006 08.28.21 #2 av 9
Postet av: pnerbye
"ornand" skrev:Denon har falt fra grunnet de fysiske begrensningene, men vet at H/K og Pioneer har alternativer som ser ok ut.


Bytt rack! Du kan ikke basere innkjøpene dine på størrelse!

Ellers er jo Pioneer VSX-916 en veldig god receiver som også har 7.1 pre-out. Det er fint for evt. senere utbygginger. DV-696-AV bør være en bra DVD-spiller. Til sammen blir denne komboen tett på 21cm høyt. Koster ca 5200 for denne komboen på http://www.komplett.no.

Jeg anbefaler deg å revurdere sub. Tenk heller på en XTZ 99 W12 eller en SVS PB10. Sistnevnte går kriminellt dypt og spiller like bra til film som til musikk. XTZ har fått gode kritikker og koster bittelitt mindre. Den har også justerbar delefrekvens om forsterkeren ikke har det, men det blir neppe en utfordring da nesten alle nye receivere har dette.

Har du råd til det bør du ha Concept 2 også bak. Kanskje du kan vurdere Concept 6 foran? Tror du kan få god lyd i dette uansett.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2006 10.43.53 #3 av 9
Postet av: ornand
Takk for tilbakemelding!

"pnerbye" skrev:
"ornand" skrev:Denon har falt fra grunnet de fysiske begrensningene, men vet at H/K og Pioneer har alternativer som ser ok ut.


Bytt rack! Du kan ikke basere innkjøpene dine på størrelse!



Tenkte å leve i leiligheten også når jeg ikke ser på film eller hører på musikk. :wink:

Den dagen jeg får større plass, evt eget rom for hjemmekinoen, kan kanskje Concept 6 være et smart valg. Da kan samtidig Concept 2'ene flyttes bak og andre familiemedlemmer overta Concept 1'ene. Slik tenker jeg da. Men skal absolutt vurdere concept 2 bak også.

Ang SUB leser jeg mye skryt av SVS. Den koster ca en tusing mer enn Dali frakt inkludert. Men kan jo være et fremtidsrettet valg, samt at den går dypere (vet ikke hvor mye glede jeg får av det i en leilighet...)

Et par spm:

- Dali konstruksjonen er lukket, mens SVS har bassport. I tilegg har Dali 12" mens SVS har 10" element. Hvilken betydning får disse to forskjellene for musikk? (Variert musikksmak).

- Er det noen forskjeller ang kalibrering eller andre innstillinger på disse to?

Ang. valg av DVD + receiver er jeg i tvil.

Receiver:
Pioneer er 7.1 mens CA er 6.1. Tviler på at det har mye å si senere. Pioneer har 7x100W, mens CA har 6x80W . Pioneer har fancy funksjoner som USB og smart fjernkontroll. Derimot har CA mye bedre design/finish. (Skal ha svart uansett.) Er begge kraftige nok for å drive Conceptene bra?

DVD:
På bildesiden har begge to fått gode kritikker så vidt jeg kan lese. Også lest at CA har bra, om ikke high-end klasse på lyden (veldig bra for prisklassen var vel konklusjonen). Lyden på Pioneeren er jeg usikker på.

Ingen har automatisk oppsett. Det er en generell svakhet synes jeg.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2006 11.19.42 #4 av 9
Postet av: pnerbye
Jeg ville ikke vært i tvil. Pioneer er et mye bedre valg enn Cambridge. Jeg kan ikke se noe sted hvor Cambridge er foretrukket fremfor Pioneer. Den kommer også i svart, så det er ikke noe problem. Pioneer VSX 916 har forøvrig automagisk oppsett av høyttalere. Det heter MCACC og er svært bra. VSX 916 er sterk nok til dine høyttalere, og den kan også settes opp med bi-amping hvis du ønsker det. Da bruker du de to ledige høyttalerutgangene til å drive bassen på frontene mens de vanlige frontutgangene driver diskanten. Senere vil også VSX 916 være adskillig lettere å selge enn en Cambridge.

Når det gjelder Dali 12" og SVS 10" så er sistnevnte i en klasse for seg. Den går MYE dypere enn Dali 12". Det er ikke bare størrelsen på elementet som betyr noe. SVS'ens elementent har lengre slaglengde på elementet i tillegg til en bedre forsterker og helt annen kasse. Hvis du insisterer på budsjett så bør du gå for XTZ 99 W12. Kalibreringen blir vanskeligere og vanskeligere jo dyperer subben går. Det er rett og slett vanskelig fordi de virkelig dype frekvensene har lang bølgelengde. 20hz er feks 16,5 meter. Skal du ha noe som låter bra til musikk vil både XTZ og SVS være langt foran Dali 12".
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2006 14.41.08 #5 av 9
Postet av: ornand
Da blir iallefall en SVS PB 10 svart sub bestillt i kveld. Så på endel tester og foruminnlegg, og ble overbevist. Den tar jeg uten å teste selv.

Ellers er det mulig at det blir Pioneer på øvrige komponenter. Det virker bra til prisen iallefall. Skal høre og kikke litt til helgen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.07.2006 15.06.11 #6 av 9
Postet av: pnerbye
Jeg kjøpte også SVS PB10 uten å høre. Angrer ikke jeg, og jeg har 2!! Hehe... Lykke til videre, og bare spør hvis det er noe.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.07.2006 07.30.51 #7 av 9
Postet av: ornand
Har lest litt på avforums.com at 915, altså forgjengeren til 916, ikke har fått annet enn middelmådig kritikker på stereo lyd . Cambridge har fått skryt. Derimot er jeg redd for å kjøpe en Cambridge og så ikke få stilt den inn skikkelig med resultatet middelmådig filmlyd. Bi-Amping høres også fristende ut.

Derfor en tredje tanke som dukker opp i hodet. Hva med å kjøpe en Denon 1906 receiver, og så putte på en Pioneer 696 eller Oppo 971 DVD spiller? Altså bryte kravet om samme merke. Oppoen har dog fått kritikk for dårlig lyd. Blir det bra lyd av digital overførsel fra denne, og så la receiveren stå for D/A jobben? (At det uansett ikke blir like bra som en dedikert CD spiller eller DVD-spiller i > 5000,- klassen er selvsagt..)

Dette blir litt frem og tilbake. Ikke lett :-)

PS! Noen som vet hvor lang leveringstid lSound som regel har?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.07.2006 08.54.26 #8 av 9
Postet av: pnerbye
Denon 1906 er et godt valg. Jeg ville foretrukket den fremfor Pioneer VSX 916. Den har også mulighet for bi-amping, og den har et godt kalibreringssystem.

Jeg tipper DAC'en er god også, så dermed er det bare å koble Oppoen digitalt. Den har jo fått gode kritkker for bildet.

Hvis lsound har varene på lager tar det knapt en dag eller to. Jeg bestillte min søndag og fikk den på en tirsdag.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2006 12.19.51 #9 av 9
Postet av: ornand
Havnet på Pioneer-kombinasjonen. SVS sub ble også levert kjapt. men fikk ISD versjon ser det ut som, uten at jeg tror det har noe å si for meg.

Har foreløpig satt det opp i 2.1, da bak og center ikke er kjøpt inn enda. Bruker Monster HDMI og optisk kabel. Til SUB brukes BetterCables. Til fronter de gamle litt tykke kablene jeg alltid har hatt.

Førsteinntrykk:
Byggekvaliteten og designet på Pioneer scorer ikke veldig høyt. Plastikk på fronter. Simpelt deksel til frontinngangene. Folk kan ta dette for å være et 10 år gammelt anlegg. Men det ser forsåvidt ryddig og ordentlig ut da, så ikke noe jeg skammer meg over å ha i stua.

Likte USB funksjonen. MP3 spilleren var bare å plugge i. Ellers er fjernkontrollen et stort pluss siden den kan programmeres.

SUB'en er gedigen. Men blir gjemt bort mellom sofa og yttervegg.

Forbedringen i bilde fra den gamle Pioneer DV454 spilleren er vesentlig. Selv Ringenes herre som så ganske bra ut fra før fikk et løft. Generelt ser ting bedre ut i overganger mellom skog/himmel, detaljer i ansikter kommer mer frem og rødfarger blir ikke grumsete. Dessuten har jeg ikke sett noe til disse "blokkene" som tidligere dukket opp nå og da.

Lyden er ikke kalibrert godt enda. Brukte bare mikrofonen som fulgte med og lot den gjøre jobben. Ikke helt fornøyd med bassen i musikk sånn "midt på" . Uten SUB er lyden vel så overbevisende med gamle stereoforsterkeren. Skal skaffe bedre kalibreringsverktøy. Har forstått at jeg må leke litt med fasen. Lyd i film er forsåvidt greit. Conceptene føler jeg kommer til sin rett her! Klar og fin lyd! Men når jeg får kalibrert håper jeg samspillet mellom de og SUB blir bedre.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar