Logo

Bygging av hjemmekino/flerbruksrom

Skriv et svar
26.03.2005 23.49.10 #1 av 4
Postet av: ksele
Hei

Jeg driver å bygger hus, og har laget kjeller under garasjen, det skal jeg bruke til et aktivitetsrom/hjemmekinorom. I resten av underetasjen skal jeg leie ut som leilighet. Derfor må det jo isolers godt, fikk tips her på forumet, om å bruke doble gipsplater og glava eller rockwell. (Er forresten drittlei glava etter å isolert loftet idag)

Men det jeg tenkte på i første omgang var kablene, de vil jeg jo ha i veggene. Både for høytalere, prosjektor o.l Bør rørene til høytalerne være større enn 16mm? Hvor mange rør og tykkelse på rør bør jeg ha på til prosjektoren (De rørene blir lagt i taget)

Jeg har forresten ikke hatt elektriker heller enda, hvor mange punkt bør jeg ha? Bør jeg lage et punkt i taket i tilfelle jeg får motor drevet lerret.

Jeg begynner helt fra scratch med dette rommet, det er betong i vegger, gulv og tak (som er isolert med noen isoleringsmatter)

Tenkte jeg også skulle lage bar også, og med tiden kommer det kanskje biljard også, så sliter litt med å få plass til alt......

Takk på forhånd
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2005 06.58.21 #2 av 4
Postet av: pnerbye
Jeg vet ikke om du har sett denne jeg, men denne må vel være nyttig? http://www.duewang.no/
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.03.2005 10.35.12 #3 av 4
Postet av: Knut
Du burde ta høyde for alle oppgraderinger som kan komme i fremtiden. Som du nevner, strøm til evt. motorisert lerret. Legg også opp til 7.1, eller mer, surround selv om du kanskje "bare" har 5.1 nå. 16 mm rør til høyttalerene holder, men til projektor, og muligens subwoofer (hvis du bruker hissig kabel) burde du ha noe større. Legg opp til å ha subwoofer foran OG bak (to subber altså). Det koster deg ikke mer enn noen meter kabelgate/rør. Stikkontakter i hvert hjørne og 2 X 4 kontakter der all elektronikken står (og alle kablene samlet fra tak og gulv).

Slik ville jeg tenkt i allefall
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.03.2005 10.11.26 #4 av 4
Postet av: perbear
Jeg ville brukt 20 mm rør til svakstrømskabling, men husk at skjult anlegg lettere slipper lyd gjennom veggene.

Dersom lyddemping er kritisk så er det bedre å ha kablene utenpå veggene/tak/gulv og heller skjule dem med lister, akustikkplater, kabelkanaler etc. Det gir bedre lyddemping. Det gjør det også mulig å bruke ferdige kabler med store kontakter i begge ender (SCART, DVI o.l.).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar