Logo

B&W Matrix 804 moden for utskiftning?

Skriv et svar
09.05.2009 13.30.34 #1 av 4
Postet av: kegu
Jeg har lest meg svimmel på tråder i forhold til å ta min avgjørelse, men ikke funnet nok innspill.

Saken er at jeg har store planer om å skifte ut eksisterende hjemmekinoanlegg, som jeg forøvrig er meget fornøyd med, da jeg ønsker å oppgradere til HD bilde og lyd som det ikke er kompatibelt med.

Det skal sies at B&W Matrix 804 opprinnelig ble kjøpt for Hi-fi bruk så langt tilbake som i 1991....
Da jeg utvidet til flerkanalssystem, supplerte jeg med Matrix HTM senterhøytaler som er laget for Matrix serien og er således
en perfekt match. Den er dog 2-3 år nyere enn fronthøytaleren. Som høytalere bak benytter jeg også B&W, nærmere bestemt
B&W P6 som var toppmodellen i serien under Matrix 800 tidlig på 90-tallet. Senere ble det lagt til subwoofer B&W ASW 2000,
300W aktiv med 12 tommers basselement. På midten av 90-tallet var kun ASW 3000 bedre av B&W sine sub'er. Da bodde jeg
i blokk og hadde ikke som mål å erte på meg naboene, selv om det var det som skjedde.

Som dere skjønner, så har jeg byttet flere anlegg siden den gangen og benytter i dag følgende oppsett
sammen med disse høytalerne;

Rotel RSP-1066 forforsterker
Rotel RMB-993 3x200W effektforsterker
Rotel RB-981 2x120W effektforsterker
Pioneer 656A DVD spiller

Jeg har alltid hatt forkjærlighet for Pioneer som lyd og bilde kilde og har omtrent bestemt for at jeg bytter ut dagens DVD
spiller med Pioneer BDP-LX71 eller Pioneer Elite BDP-23FD som kommer senere i år.

Rotel er hittil merket som har gitt meg mest hi-fi og hjemmekino på en gang. Dette er årsaken til at jeg beholder Rotel i mitt
nye oppsett, og har da bestemt meg for den nye 15-serien;

Rotel RSP-1570 Surround forforsterker, 7.1 prosessering
Rotel RMB-1575 5x250W effektforsterker

Jeg velger i tillegg å beholde RMB-993 fra dagens oppsett for å ha tilgjengelige kanaler til et 7.1 system. Alternativ kan jeg
kjøpe Rotel RB-1572 2x250W effektforsterker som passer inn i oppsettet ovenfor.

Utfordringen min ligger altså i om jeg skal beholde dagens høytalere....? Dem jeg har er tross alt over 15 år gamle!?
Det er nå jeg ber om at dere kommer med deres synspunkter, erfaringer, råd og tips. Foreslå også gjerne eventuelle
alternative merker osv osv.

Nå kommer B&W med nye CM-9 med tilhørende subwoofer og senterhøytaler samt at det finnes utallige alternativer
på markedet. Har jeg noe igjen for bytte ut dem jeg har, annet enn mindre penger på sparekontoen?

Kan legge til at rommet hvor utstyret står er 4x6 meter, kjellerstue med betong vegger og gulv, bekledd med trepanel. Taket
er et lag gips og trepanel utenpå. Kanskje ikke det mest optimale i forhold til lyd, men jeg har nå et eget rom for utstyret
som fruen kaller gutterommet....

Tilbakemeldinger mottas med takk :smile:

Kenneth
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2009 10.07.15 #2 av 4
Postet av: Flateng
Ville ha beholdt HT.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2009 10.21.36 #3 av 4
Postet av: Torja
Beholde disse Matrix 804 høres best ut, så det støttes. Jeg ville i alle fall hørt litt på de CM9 høytalerne først før jeg bestemte meg og aller helst prøvd å få låne dem hjem. Så man ikke blir skuffet. Å ha samme høytaler i 15 år gjør jo at det kan ta tid å venne seg til en evt ny lydsignatur :geek:

Ville godt for Pioneer Elite BDP-23FD hvis det er lydkvaliteten du er ute etter :D
Ellers har du jo et meeget høvelig godt anlegg som det er.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.05.2009 14.07.12 #4 av 4
Postet av: orso
Er ikke dette snakk om en tidligere toppmodell av B&W?
I så fall tror jeg du må mye høyere opp i prisklasse enn CM9 hvis det skal totalt sett bli bedre. Mitt inntrykk (er dog ingen ekspert) er at det først og fremst har skjedd en utvikling med diskant elementer (spesielt spredning) og at det finnes bedre delefilter i dag.
Jeg vet ikke hvordan det er med dine Matrix, men Nautilus serien og andre litt eldre høyttalere har ofte hatt en litt hard diskant gjengivelse.

Jeg tror du gjør lurt i beholde høyttalerne og dersom du vurderer oppgradering av elektronikk for å få HD audio, så ville jeg hatt utstyret på hjemlån før kjøp. Kjedelig å legge mye penger i noe som i terorien kan matche dårligere enn hva du har i dag.

Mitt råd er at du legger en god slump meg penger i akustiske tiltak. Det vil gi deg langt større oppgradering enn overgang til HD audio, men gjerne begge deler. I og med at du har et eget "gutterom" så er vel ikke WAF så viktig. Anbefaler deg en en room kit pakke fra GIK Acoustics. Du kan eventuelt oppgi til GIK hvilke høyttalere du har, sammen med bilder og mål av rommet og få konkrete råd. Akustikk er så utrolig undervurdert. Det kan gi store forbedringer.
http://www.gikacoustics.co.uk/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar