Logo

"buzzelyd" i aktiv sub

Skriv et svar
02.06.2007 17.49.09 #1 av 6
Postet av: Henning T
Hei

Jeg er helt fersk her på forumet, men trenger litt hjelp.

Jeg har et anlegg som nå har byttet stue, i den forbindelse har jeg fått en "buzzelyd" i sub'en når jeg slår av anlegget som ikke har vært der før.

Når jeg kjøpte anlegget fikk jeg hjelp av selgeren i butikken til å koble det opp, men alt det er glemt og jeg tenkte ikke helt på hvor ting var plugget i når jeg tok det fra hverandre.
Sub'en er aktiv av merket JM LAB Cobalt SW 800, forsterkeren er en gammel Yamaha RX-V 496 (som skal byttes ut).

Noe som vet hva som kan være galt?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.06.2007 18.44.59 #2 av 6
Postet av: Rune
Prøv å dra ut antennekabelen i TV apparatet eller annet utstyr du har tilkoblet anlegget.

Prøv eventuellt å ikke bruke jordet utstyrt på noe.

Det høres ut som en jordingsfeil hvis det er slik at du har flyttet.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2007 14.01.51 #3 av 6
Postet av: Henning T
Takk for kjapt respons

Problemet er delvis løst, dvs jeg har fortsatt lyden i sub'en, men den er ikke så høy/plagsom som før.
Jeg prøvde å dra ut antenneledinger, men det hadde ingen effekt.
Da jeg kikket litt nærmere på hva jeg hadde gjort så viste det seg at jeg hadde koblet til sub'en både på sub input og line input. Da jeg dro ut line input som var koblet til på "main external decoder" bak på recieveren så forsvant mye av lyden. Jeg aner ikke hvorfor jeg har gjort dette, men det virket sikkert logisk når jeg holdt på :roll:
Når det gjelder dette med jordingen, så er alle stikkontaktene jordet, så jeg har ikke noe valg her.
Mulig at mye av problemet ligger i at alle kablene ligger i en stor "kjerringknute" bak stereobenken?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.06.2007 19.15.58 #4 av 6
Postet av: MindWaste
Høres jo ut som en koblingsfeil av noe slag dette her hvis alle stikk er jordet og strømnettet fungerer fint... Prøv å holde høytaler og signal/strøm kabler adskilt da dette kan lage noe surring hvis kablene er dårlig skjermet.
Problemet kan også ligge i tilkoblingen av strømmen til anlegget. Bruker du slike "skjøtebrygger" med 8-10 kontakter plugget i, er ikke helt heldig hvis denne brygga er av type 2,50 kr på Lidl eller no... :?
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.06.2007 03.27.47 #5 av 6
Postet av: Soundispower
men det har fortsatt lite å si:

"Bruker du slike "skjøtebrygger" med 8-10 kontakter plugget i, er ikke helt heldig hvis denne brygga er av type 2,50 kr på Lidl eller no... "



btw..er denne subben gammel? isåfall..det som var grunn til bZzzzz lydene med meg var at loddingene på selve platen der "komponentene" ligger i forsterkeren hadde løsnet så smått noen plasser..(alder)

om det er ditt problem det vet ikke jeg :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.08.2007 18.44.40 #6 av 6
Postet av: gRoz
hadde nettopp de samme problemet selv når jeg hadde forsterkeren på utgangen tilkoblet pc'en.. å de som var problemet var at jeg trengte nytt lydkort med en optisk utgang å koble gjennom den :) etter på har de ikke vert en eneste stygg buzze lyd :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar