Logo

Brukertest av Wytech 32" LCD tv

Skriv et svar
22.03.2005 12.29.59 #1 av 1
Postet av: hermansen
Jeg har hatt anledning til å teste ut et "billigmerke" av LCD TV. Det er 32" modellen som blant annet selges på Yatack, Deal og Datashop.

Modellen heter Wy LCD WTP-32 og produsert i Korea av Wooyoung. Wooyoung er normalt en OEM leverandør og leverer blant annet til Loewe og Thomson.

Prisen ligger i området 13000 til 15000 ink mva og er således i samme området som den nye 32" LCDen til QPVISION.

Først litt tørre fakta.
32" LCD med WXGA oppløsning (1366x768)
2xScart (C-Video+RGB)
1xS-Video
2xcomponent
1xPC
1xDVI m/HDCP støtte
Skjermen er HTDV kompatibel med 480i/p, 576i/p, 720p og 1080i. Dette forutsetter input via DVI, Component eller PC (dvs ikke Scart).
Lys: 500 cm/m2
Kontrast: 600:1
Reponstid: 8ms

Jeg har koblet skjermen til en Topfield sat-mottaker via Scart-1, en Samsung DVD via Scart-2 samt vanlig antenne for NRK/TV2/TV-Norge. Har også koblet til en Phillips DVD med component-tilkobling og 576p utgang.


Jeg gikk fra en Phillips 32" WS skjerm, 1998-modell. Denne skjermen vant best-i-test 2 år på rad (98 og 99) og er en veldig bra CRT skjerm.

Når jeg koblet opp 32" LCDen var det to vesentlige endringer. Det ene var den opplevde billedoppløsningen og den andre var kontrasten.

Billedoppløsning og detaljrikdommen var mye bedre på LCDen. Enten jeg så bildet fra satelitt, dvd eller antenne så var bilde klarere og mer detaljrikt. Den gamle CRT-en var fortsatt veldig bra, men denne LCDen var bare bedre. Det var ikke tegn til etterslep av noen art og både sport og film ser bra ut.

Når det gjaldt kontrakt og bilder med mange mørke partier, ser du at CRTen fortsatt er best. Svart blir aldri helt svart, men jeg tror jeg kan si at jeg har tunet skjermen slik at det ser rimelig ok ut. Jeg er faktisk litt overrasket over hvor svart det faktisk kan bli. Jeg er sikkert, som mange andre, blitt både forvirret og forbauset over alt snakket om at LCD aldri er bra nok, om at 500:1 på en LCD ikke kan sammenlignes med 4000:1 på en Plasma, etc. Men det er åpenbart forskjeller på hvordan dette blir målt.

Jeg har i alle fall klart og tune bildet slik at dressen til Will Smith i Men-in-black er svart og ikke grå. Og verdensrommet i Aliens er svart samtidig som en ser stjernene.

Når det gjelder den innebygde tuneren så fungerer denne bra. Jeg har nok et bra antennesignal, men synes bildet er nesten like bra fra tuner som fra satelitt mottaker. Det er noe mykere (mer soft) fra antenne enn fra satelitt, og det er en vesentlig forskjell på 16:9 sendringer fra NRK/TV2. Disse får betydelig bedre oppløsning og billedkvalitet via satelitt enn fra antenne. Men det fikk de jo på den gamle CRTen også.
Text-tv funksjonen fungerer ok. Det er bare 256 sider i minnet (mot 1200 på den gamle CRT-en), men logikken for lagring fungerer bra. Alle etterfølgende sider (med undersider) lagres raskt og effektivt. I praksis opplever jeg nesten ingen forskjell (bortsett fra på sider som ligger langt borte fra aktiv side).

Mitt overall inntrykk er at denne LCD tven er verdt pengene. Det finnes mange LCD tver som koster både 10 og 20 tusen mer, men jeg ser ikke umiddelbart noe som kan forsvare dette. Bildet er veldig bra i mine øyne, det er nok innganger, kontrasten er bra nok (selv om den sikkert kunne vært bedre), det ikke noe tegn til etterslep (noe jeg finner veldig viktig) og det er veldig myke farveoverganger (ingen tegn til sjatteringer selv om det bare er 8 bits fargechip=16,7 M farger)

Det eneste jeg har funnet som kunne vært bedre er at menyen ikke er på norsk og at autoswitching mellom 4:3 og 16:9 via Scart ikke fungerer. Men det kan en jo leve med....

:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar