Logo

BRUK KR........

Skriv et svar
29.01.2004 15.01.36 #1 av 6
Postet av: undertown
DEt er alfa omega å koste på en del kr til kabel tilsluttet front høytalerne i front Å .Det sammme gjelder for overforing av bilde
jjs
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 10.21.27 #2 av 6
Postet av: torkelom
"undertown" skrev:DEt er alfa omega å koste på en del kr til kabel tilsluttet front høytalerne i front Å .Det sammme gjelder for overforing av bilde


Gi meg en god grunn......
Underforstått: gi meg den hørbare og praktiske forskjell på en kabel til 100 kr meteren og en til 1000 kr meteren.

Det finnes mer fornuftige ting å bruke pengene sine på enn kabler. Vær opps på dette....
Men selvfølgelig, man bør ha litt kvalitet på sakene (bør stå i stil til resten av anlegget).


Særlig et pluss til de som mener man må spille inn kablene for å få dem til å yte sitt beste....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 10.37.58 #3 av 6
Postet av: Mikael
"torkelom" skrev:
"undertown" skrev:DEt er alfa omega å koste på en del kr til kabel tilsluttet front høytalerne i front Å .Det sammme gjelder for overforing av bilde


Gi meg en god grunn......
Underforstått: gi meg den hørbare og praktiske forskjell på en kabel til 100 kr meteren og en til 1000 kr meteren.

Det finnes mer fornuftige ting å bruke pengene sine på enn kabler. Vær opps på dette....
Men selvfølgelig, man bør ha litt kvalitet på sakene (bør stå i stil til resten av anlegget).


Særlig et pluss til de som mener man må spille inn kablene for å få dem til å yte sitt beste....



Har tatt testen, brukte en 2m hama s-video kabel fra 999 sony dvd og koblet den til en 42" panasonic plasma...Bilde var helt ok, for en vanlig mann i gata...Blast og kjipt med lite liv i fargene.
Koblet derreter en 2m monster m1000,s-video til 1000kr x1m...
Da ble det bilde da!!!!! 8)
Det var akkurat som om skjermen våkna. Fargene og dybden i bilde ble 100% bedre...


Det hjelper ikke kjøre formel 1 bil med falken vinterdekk
8)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 12.10.06 #4 av 6
Postet av: Alas
Angående kabler, da høyttaler-kabler, det er forskjell på kabler. Det er ikke mer å si om det. Det har mye med de ledende egenskapene spesielt materialet besitter. Jeg mener da kabler i kobber, som de fleste er laget av, og kabler av sølv, som og finnes. Det er og forskjell på tverrsnittet til kablene. Flate kabler ala Nordost Flatline, har en mye lysere klang enn kabler som er tykke og med stort tverrsnitt. Det har med tverrsnitt og overflate og gjøre, det er noe med at de elektronene som går langs overflaten av en kabel gir bedre diskant, og de som går i kjernen gir bedre bass. Sånn har jeg forstått det. Kabler har mer å si jo mer penger du legger i anlegget. Strømkabler er faktisk noe av det viktigste. Ha i hug at jeg er en som hører mer på musikk i to kanaler enn en som er filmfanatiker, men jeg liker godt å se film og. Derfor er jeg her inne. For filmopplevelsen blir så vannvittig mye bedre med skikkelig godlyd. Det hele med kabler er egentlig en smakssak, og hvor mye man vil legge i det. Men om man har et femkanals oppsett til en samlet pris av 50k+++, gjerne billigere og, så vil man nok i de fleste oppleve et løft av lyden hvis man går for noen andre kabler enn BilTema sine, og forsøk gjerne noen andre enn de som de selger på Klubben og Centeret... Det er mye bra der ute. Bilde vet jeg ikke så mye om, men vil tro mye det samme gjelder der og. Og har man en tv til 40k+++ og kjører en kabel til 149,- da prioriterer man jo litt feil synes jeg da....


Men men, mine ord, mine meninger.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 12.19.56 #5 av 6
Postet av: torkelom
"Alas" skrev:Angående kabler, da høyttaler-kabler, det er forskjell på kabler. Det er ikke mer å si om det. Det har mye med de ledende egenskapene spesielt materialet besitter. Jeg mener da kabler i kobber, som de fleste er laget av, og kabler av sølv, som og finnes. Det er og forskjell på tverrsnittet til kablene. Flate kabler ala Nordost Flatline, har en mye lysere klang enn kabler som er tykke og med stort tverrsnitt. Det har med tverrsnitt og overflate og gjøre, det er noe med at de elektronene som går langs overflaten av en kabel gir bedre diskant, og de som går i kjernen gir bedre bass. Sånn har jeg forstått det. Kabler har mer å si jo mer penger du legger i anlegget. Strømkabler er faktisk noe av det viktigste. Ha i hug at jeg er en som hører mer på musikk i to kanaler enn en som er filmfanatiker, men jeg liker godt å se film og. Derfor er jeg her inne. For filmopplevelsen blir så vannvittig mye bedre med skikkelig godlyd. Det hele med kabler er egentlig en smakssak, og hvor mye man vil legge i det. Men om man har et femkanals oppsett til en samlet pris av 50k+++, gjerne billigere og, så vil man nok i de fleste oppleve et løft av lyden hvis man går for noen andre kabler enn BilTema sine, og forsøk gjerne noen andre enn de som de selger på Klubben og Centeret... Det er mye bra der ute. Bilde vet jeg ikke så mye om, men vil tro mye det samme gjelder der og. Og har man en tv til 40k+++ og kjører en kabel til 149,- da prioriterer man jo litt feil synes jeg da....


Men men, mine ord, mine meninger.


Tror du misforstod litt. Jeg mente at man ikke bør kjøpe seg ihjel på kabler, men litt kvalitet bør man ha.

Men til slutt ender nok dette ut i at
alle har forskjellige meninger. Hadde dyre kabler engang i tiden helt til jeg hadde noen fag om overføringsteknikk og materiallære (audioquest saker til 600 kr metern). Beklager å måtte si det, men jeg synes ikke det er verdt å bruke masse penger på f.eks. høyttalerkabler. Har i dag byttet til "rimlige" monster kabler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.09.2004 15.38.35 #6 av 6
Postet av: Alas
Tror du misforstod litt. Jeg mente at man ikke bør kjøpe seg ihjel på kabler, men litt kvalitet bør man ha.

Men til slutt ender nok dette ut i at
alle har forskjellige meninger. Hadde dyre kabler engang i tiden helt til jeg hadde noen fag om overføringsteknikk og materiallære (audioquest saker til 600 kr metern). Beklager å måtte si det, men jeg synes ikke det er verdt å bruke masse penger på f.eks. høyttalerkabler. Har i dag byttet til "rimlige" monster kabler.


Er forsåvidt enig i man skal kjøpe seg ihjel. Men det er mye man ikke kan måle når det gjelder lyd, det er jo en subjektiv opplevelse. Det jeg mener er at man med kabler kan rette opp en del "skvanker" i et ellers godt anlegg/oppsett. Jeg kommer heller ikke til å kjøpe de aller dyreste kablene, signalkabler til 60k+ for en stakkarslig meter, det tror jeg lite på. Men noen penger legger jeg i det. Kommer til å legge mer. Det som er viktig er å få noe som man er fornøyd med. Men husk, det er to vidt forskjellige ting, HiFi og Hjemmekino. Med to vidt forskjellige tilnærminger, jeg kommer til å gjøre det jeg kan for å få det "beste av to verdener". Men som sagt mine meniger er nok litt farget av at jeg er mer opptatt av GOD lyd enn MYE lyd, som er en vanlig tilnærming til Hjemmekino.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar