Logo

Brenne 16:9 format på DVD

Skriv et svar
02.08.2005 19.17.59 #1 av 3
Postet av: kmugaas
Kjøpte nettopp en Panasonic DMR-EH50 og finner plutselig ut at denne testvinneren ikke klarer å brenne 16:9 formatet på DVD.

Finnes det noen vei utenom? Er det noen andre spillere i samme prisklasse <6.000 som er like gode men som i tilleg brenner 16:9?

Takker for tips!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.08.2005 19.31.55 #2 av 3
Postet av: Rune
Er litt usikker på hva du mener. DVD er i utgangspunktet 4:3, men på ferdige filmer bruker man anamorfisk 16:9 slik at man benytter seg av hele linjeoppløsningen. Hvis du kjører inn et slikt anamorfisk signal fra f.eks parabol tuner vil det også bli tatt opp anamorfisk. Eneste er kanskje at det ikke legges noe signal på platen som forteller TV/projektor at signalet er anamorfisk. Dette løses med å manuelt sette TV/projektor i 16:9.

Min Pioneer tar iallfall opp dette 16:9 signalet når TV2 bruker det slik at TV skifter selv.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
03.08.2005 20.24.19 #3 av 3
Postet av: kmugaas
Takk for meget kjapt svar!

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt hva som skjer, følg
gende står svart på hvitt i manualen til spilleren:
Begrensninger for DVD:Program i bildeformat 16:9 spilles inn i bildeformat 4:3

Jeg har testet opptak og brent på DVD, når jeg spiller av på en DVD spiller så ser det likevel unektelig ut som 16:9, virker ikke som noe mangler.

Er det et eller annet jeg har misforstått?
(Har forvørig UPC digital TV og Panasonic PA42 plasma, selv om dette vel ikke har noe å si...)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar