Logo

Bra DVD filmer!!

Skriv et svar
14.01.2004 20.34.23 #1 av 12
Postet av: Rune
lyden på U-571 syns jeg er rå. Er litt usikker på om det er DTS lyd på sone 2 versjonen. Synkeminnene gjør at suben virkelig får jobbe.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 20.36.08 #2 av 12
Postet av: perzon57
Monsters Inc har ett meget godt DTS lydspor(R4).Så Reign of Fire(R4) tidligere i kveld og den trøkte bra også , spesielt i bassen.
Blade 2(R1) har jeg nevnt på en annen tråd.
Veldig bra særlig dersom en har DTS ES!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 20.37.04 #3 av 12
Postet av: BigBoo
Jippi min første post!

Personlig synes jeg at Terminator 2: ultimate edition gir den ultimate lydopplevelsen. Fantastisk trykk i bassen sammen med fin bruk av surround kanalene.Resident Evil har også et meget godt lydspor i dts.
Hvem?
Jeg?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 20.45.11 #4 av 12
Postet av: Iceman
The one and only:
RINGENES HERRE - TO TÅRN

Meget bra DTS-spor
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 20.45.43 #5 av 12
Postet av: Esp1
Den siste 007-filmen Die Another Day synes jeg har feit lyd. Har både DD og DTS med EX/ES-bakkanal.

Imponerte meg mer en de to siste to 007-filmene lydmessig, mer på høye med GoldenEye IMO (som har sinnsyk bass).

Lydsporet blir ikke bedre med DTS-innkoding, så jeg tillater meg å anbefale EVENT HORIZON som en film med bra trøkk i lyden også.
Espen Braathen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 20.46.28 #6 av 12
Postet av: Nito
"Esp1" skrev:Den siste 007-filmen Die Another Day synes jeg har feit lyd. Har både DD og DTS med EX/ES-bakkanal.

Imponerte meg mer en de to siste to 007-filmene lydmessig, mer på høye med GoldenEye IMO (som har sinnsyk bass).

Lydsporet blir ikke bedre med DTS-innkoding, så jeg tillater meg å anbefale EVENT HORIZON som en film med bra trøkk i lyden også.


Blir ikke lydsporet bedre med DTS-innkoding? Hæ?
DTS lyd blir lagret med mindre komprimering og vil teoretisk sett gi bedre lydkvalitet. I Dolby Digital er filmene mikset slik at kanalene bak har 3dB svakere signal enn frontkanalene. DTS-systemet opererer derimot med fullt trykk til samtlige kanaler. Har også testet DTS flere ganger, og har hver bidige gang blitt slått av hvor bra det lyder og hvor nøyaktig hendelser og bevegelser blir definert. DD kommer riktignok ikke langt etter, men må likevel finne seg i å havne på en soleklar annenplass når det gjelder ren lydkvalitet. Når det gjelder bruk av sub, har jeg ikke fått testet det ut ennå. Så om det er noen forskjeller der vet jeg ikke. Så om det er bass som teller for deg kan det hende at du har rett.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 20.52.03 #7 av 12
Postet av: puddel
Nito du har så rett som det går an å ha :D
Hilsen Puddel
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 20.53.59 #8 av 12
Postet av: Rune
Det har vært diskutert enormt på nettet hva som er best mellom DTS og DD. Rene lyttester har ikke klart å kåre noen vinner. DD bruker en mer effektiv algoritme slik den trenger mindre bitstrøm enn DTS. DTS bruker høyere nivå slik at mange oppfatter DTS som bedre.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 20.55.53 #9 av 12
Postet av: Esp1
"Rune" skrev:lyden på U-571 syns jeg er rå. Er litt usikker på om det er DTS lyd på sone 2 versjonen. Synkeminnene gjør at suben virkelig får jobbe.


Den ultimate ubåtfilmen er Das Boot. Lyden er IMO bedre også, filmen fikk et helt nytt lydspor i forbindelse med restaureringen til director's cut. Løp og kjøp.
Espen Braathen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.01.2004 20.59.14 #10 av 12
Postet av: Esp1
"Nito" skrev:
Blir ikke lydsporet bedre med DTS-innkoding? Hæ?


DTS half-rate modus (754 kb/s som brukes på de fleste utgivelser nå) har en båndbredde på 15 kHz...

Dolby Digital har en båndbredde på 18 kHz (384 kb/s) eller 20 kHz (448 kb/s).

Målinger finner du her:
http://www.videophile.info/

Les om Blade (ingen forskjell) og U-574 (der dts sporet har en LFE boosted med +4 dB ved en "feil"):
http://www.videophile.info/Graphs/Blade2/Blade2_01.htm

Half rate DTS har også mer subjektive artifakter i lyden enn Dolby Digital på både 384 kb/s og 448 kb/s. Full rate DTS (1509 kb/s kommer ikke spesielt bedre ut.




DTS lyd blir lagret med mindre komprimering og vil teoretisk sett gi bedre lydkvalitet.




Jeg er mer interessert i den praktiske forskjellen, fremfor å evaluere antall bit/sekund...

Det som betyr noe er ALGORITMEN, de fleste er kjent med at MPEG-4 (aka DIVX) gir bedre bildekvalitet på lave bithastigheter enn MPEG-2 komprimering med samme kb/s...




I Dolby Digital er filmene mikset slik at kanalene bak har 3dB svakere signal enn frontkanalene. DTS-systemet opererer derimot med fullt trykk til samtlige kanaler.




Hallo? Vet du hva du snakker om? Nope.

ALL filmlyd som er mikset for kinodistribusjon har en begrensning som gjør at surroundkanalenes maks utstyring ligger -3 dB under en frontkanal (på grunn av måten lydanlegget blir kalibrert). Dette har ikke noe med Dolby eller DTS å gjøre.




Har også testet DTS flere ganger, og har hver bidige gang blitt slått av hvor bra det lyder og hvor nøyaktig hendelser og bevegelser blir definert. DD kommer riktignok ikke langt etter, men må likevel finne seg i å havne på en soleklar annenplass når det gjelder ren lydkvalitet.





Hører du forskjell så forklares det som regel av følegnde faktorer:

* forskjellige overføringer (filmlyd lagres ofte analogt og må AD-konverteres når man lager en digital master for DVD)
* forskjellige miks (alle plater med DTS 6.1 er remikset)
* mindre teaking av nivåer under mastering og/eller innkoding
* forskjeller i avspillingsnivå som følge av dialog normalisering i dekoderen (normalt spilles DD-lydspor -4 dB lavere enn det tilsvarende DTS lydsporet på samme plate)

Det som betyr noe er å sammenlikne originalen med CODEC utgaven, noe konsumenter vanskelig kan gjøre.

===

Poenget mitt var forøvrig at bruken av DTS eller DD ikke endrer på kvaliteten til selve lydmiksen. Selve miksen er langt mer interessang enn om det er brukt DD eller DTS på platen. Å kjøpe en film fordi den har DTS lyd blir derfor meningsløs i mine øyne (og ører).

Men jeg har gått i samme feil tidligere. Da THX godkjente LaserDisc-plater kom på 90-tallet ble det til at man kjøpe filmen fordi den var THX godkjent.
Espen Braathen
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.02.2004 19.14.00 #11 av 12
Postet av: Hal 9000
Det er mange filmer med god lyd. Ringenes herre filmene er noen av de beste. En film som mange kanskje ikke har prøvd er Atlantis i sone 2 UK versjon med DTS lyd. Ekstremt bra!!!!!

Mvh

Ronny
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.02.2004 18.49.23 #12 av 12
Postet av: Hal 9000
Den beste lyden som i mine ører oppleves best i hjemmekinosammenheng. Er DTS lyd fra laserdisk. Men da er ikke bildet like bra som på DVD. Grunnen til at de fleste som har hjemmekinoanlegg synes DTS lyden høres best ut. Er at DD ikke takler mye lyd på en gang. Hvis du hører etter, så vil du merke at ved en sekvens som DTS kjører full lyd i alle kanaler. Vil DD legge ekstra mye trøkk i frontkanalene pluss subben, mens bakanalene blir veldig difus. Dette er selvsagt en ting som ikke alle legger merke til. Det beste lydsystemet er SDDS, men dette finnes uheldigvis bare på kinoer. Det at mange synes ES/EX er så bra, er bare tull. Selv folk som har jobbet flere år for dolby, har problemer å høre om en kinosal kjører en film i EX eller ikke. Min mening er at ES/EX er fullstendig bortkastet i hjemmekinosammenheng. Og det at en film virker å ha bedre lyd fordi den har ES/EX, er fordi lydmiksen på den bestemte dvd platen er veldig god. Og det er ofte mange som sier en bestemt film er mye bedre siden den har EX/ES lyd, selv om de ikke har en ekstra bak-kanal.

Mvh

Ronny
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar