Logo

Bluray, ljud från HDMI

Skriv et svar
06.01.2009 10.44.23 #1 av 10
Postet av: yamahafj
Hej!

Jag funderar på att skaffa mig en Bluray-spelare. Vad jag har förstått skiljer sig inte bilden nämnvärt åt om man matar teven med BD-material. Nu undrar jag om ljudet (tänker kanske mest på tvåkanalslyssning) skiljer en dyr spelare mot en billig? Jag menar ljudet tas ju ut digitalt med HDMI så DA-omvandlaren i recievern tar ju hand om signalen och "sätter klangen".
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 13.57.54 #2 av 10
Postet av: Jorn.Finnerud
Det er ingen store forskjeller å fundere på når du overfører lyden via HDMI. Det er D/A-konverteringen i receiveren din som da bestemmer prestasjonene.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 16.27.55 #3 av 10
Postet av: yamahafj
Okej, tack.

Undrar då vilka de nya top-of-the-line BD-spelarna för uppåt 40 tusen kronor vänder sig till...? Nuförtiden sitter ju dessutom fina "videochip" i recivrarna som skalar om materialet och skickar till skärmen...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 18.15.17 #4 av 10
Postet av: Jorn.Finnerud
De dyre spillerne henvender seg til de som vil ha det beste. De spillerne er bedre på det meste, med de største forskjellene på den analoge delen. De har også egne kretser som skal minimere jitter over HDMI, et kraftig chassis som er stødig nok til å ikke ta opp i seg vibrasjoner, et drivverk som er stabilt og leser data med mindre feil. alle slike små forbedringer gir bedre bilde og lyd, selv om forskjellene aldri forsvarer prisforskjellen, så er det alltid noen som vil ha det beste. Bruker nå en Pioneer LX91 hjemme. fantastisk både på bilde og lyd.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 19.08.37 #5 av 10
Postet av: Msport
Jeg sniker inn et spørsmål i denne tråden. Som ivrig leser, for jeg med meg de fleste testene i hjemmekino. Har lest hele testen av Blu-Ray spillere i siste nr i 08, mens den nye har jeg bare lest overfladisk - har ikke hatt tid enda. Det jeg derimot mener å ha fått med meg - et at budsjett spillerene har fått et hakk lavere karakter enn high-end klassen på digital lyd. Jeg lever i den "trua" at bitstream over hdmi er og blir det samme - er det ikke slik?

På forhånd takk for svar :)
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 19.43.21 #6 av 10
Postet av: Jorn.Finnerud
Det handler om jitter, noe produsentene av de dyre spillerne tar på alvor. De har utviklet egne kretser for å få over signalene mest mulig korrekt. Som du kan lese i innlegget mitt litt lengre opp her, så har drivverk og chassis også en finger med i spillet her.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 20.44.31 #7 av 10
Postet av: Msport
"Jorn.Finnerud" skrev:Det handler om jitter, noe produsentene av de dyre spillerne tar på alvor. De har utviklet egne kretser for å få over signalene mest mulig korrekt. Som du kan lese i innlegget mitt litt lengre opp her, så har drivverk og chassis også en finger med i spillet her.

Takk for svar!
Pioneer PDP-5080XA # Onkyo TX-SR875 # Emotiva XPA-5
Panasonic DMP-BD60 # Logitech Squeezebox Duet # Project Debut III
B&W DM683 # B&W HTM61 # Focal Dôme x 4 # SVS! PB12-Plus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 20.57.25 #8 av 10
Postet av: yamahafj
Tack för svar!

Har ni även konstaterat ljudskillnader mellan dyra och billiga HDMI-kablar?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 21.26.06 #9 av 10
Postet av: Jorn.Finnerud
Vi tester ikke kabler nevneverdig. på et generelt grunnlag kommer man langt med fornuftig spesifiserte kabler med gode kontaktflater. det trenger faktisk ikke koste skjorta, selv om mange prøver å overbevise oss om at det trenger akkurat det, samt innbrenning i ukesvis.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.01.2009 21.50.10 #10 av 10
Anbefaler deg å lese denne:
viewtopic.php?f=16&t=11379
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar