Logo

Blu-Ray spillere og lyd formater

Skriv et svar
27.05.2008 10.48.16 #1 av 5
Postet av: Egga
Jeg hadde tenkt å kjøpe en blu-ray spiller nok så snart, men stoppet litt opp når det kom til lyd.

Problemet er at jeg har en receiver som tar DD5.1 og DTS, men ikke noe av de nye fancy lyd formatene som bluray filmene kommer med. Når jeg leste litt "small print" på en del av bluray spillerene som er tilsalgs, så har er det mange som ikke decoder lyd internt (etter det jeg forstår) og lyden blir bare 2.0. Burde ikke dette stå med litt større skrivt?

Jeg er på jakt etter en spiller som jeg kan koble opp til min gamle receiver via digital coax/optisk, og kan spille/decode lyd spor slik at jeg får DD5.1 eller DTS ut på anlegget.
Lest litt om Samsung BD P1400, men står ikke så mye om akkuart det jeg er på jakt etter.

Noen som har lyst å infomere litt, da jeg er temmelig grønn på akkuart dette. :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2008 13.17.49 #2 av 5
Hei

Kan jeg få utnyttet meg av MPCM eller de nye høyoppløste lydformatene via en optisk eller koaksial-kabel?
Nei, dette går ikke da det er grenesnittet i kabelen som setter begrensinger her, det er heller ikke nok båndbredde til å overføre ett fult 5.1 PCM signal, dette blir derfor komprimert. Du kan få utnyttet deg av PCM eller DTS-Core og alle de andre standard lydformatene som DTS og Dolby Digital.


Hva er MPCM og hva kreves for å få det?
PCM er en forkortelse for Pulse-Code Modulation og er en ukomprimert teknikk for digital lyd. Denne denne teknikken brukes på vanlig CD plater, men da i stereo. MPCM eller LPCM er da i multikanal, eller lettere sagt ukomprimert lyd med støtte for opptil 8 dedikerte kanaler. (7.1) Får å få utnyttet deg av dette kreves det at du har en Blu-Ray eller HD-DVD og en reciver med HDMI v1.1 eller nyere.

Merk deg at du også kan bruk de analoge utgangene for kobling til en Blu-Ray (HD-DVD)- spiller med 7.1 utgang og innebygd dekoder for disse lydsystemene.

Samsung BDP-1400 har innebygd dekoder for de nye høyoppløste lydformatene, dette kan man få utnyttet seg av ved bruk av de analoge utgangene på spilleren. Les her for mer informasjon om dette:
http://www.hjemmekino.no/database/playe ... spx?id=167

Lykke til på jakten!
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2008 17.46.30 #3 av 5
Postet av: Egga
Så teit dette skulle være da.

Men er det sånn at vanlige folk som kjøpe en bluray spiller, kun får 2.0 stereo ut? Kommer bluray filmene med flere lyd spor (fancy 7.1 lyd, dd5.1 og 2.0)? Ellers vil jo kanskje mange folk få en sur overraskelse når de kommer hjem med sin nye bluray spiller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.05.2008 21.42.16 #4 av 5
"Egga" skrev:Så teit dette skulle være da.

Men er det sånn at vanlige folk som kjøpe en bluray spiller, kun får 2.0 stereo ut?


Som nevnt over nei, de kan få høyoppløslig lyd via sin gamle reciver hvis spilleren har en innebygd dekoder for dette via de analoge utgangene. Benytter de seg av optisk eller coax-kabel vil de kun få de eldre lydformatene som Dolby Digital og DTS (multikanals) etc, eller PCM (stereo) avhengig av hva du velger.


Kommer bluray filmene med flere lyd spor (fancy 7.1 lyd, dd5.1 og 2.0)?


Ja; dette spørs litt på filmen, men hvis det er ett høyoppløst/ukomprimert lydspor på filmen er det alltid ett annet lydspor som Dolby Digital der.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.05.2008 09.07.00 #5 av 5
Postet av: Egga
"Tommy(Actionchicken)" skrev:
"Egga" skrev:Kommer bluray filmene med flere lyd spor (fancy 7.1 lyd, dd5.1 og 2.0)?


Ja; dette spørs litt på filmen, men hvis det er ett høyoppløst/ukomprimert lydspor på filmen er det alltid ett annet lydspor som Dolby Digital der.


Ah! Da så, det var egentlig det jeg ville vite. Har tenkt å oppgradere lyd systemet, men ikke helt enda. Så lenge jeg kan få ut/velge et dd5.1 eller dts spor fra bluray filmene, så er jeg fornøyd.

Takk for hjelpen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar