"But I tried, didn't I? Goddamnit, at least I did that. "Dette var filmen jeg ønsket i premie, så jeg bestemte meg for at dette er anmeldelsen jeg forandrer litt stil. Håper dere setter pris på den nye stilen.
Gjøkeredet er en av disse filmene du får beskjed om er en klassiker, leeenge før du har sett den. Litt spesielt at andre bestemmer hva som er en klassiker for deg. Det er kanskje det som definerer populærkultur.
Jeg ventet heldigvis til jeg var "passe" voksen før jeg så filmen. Skal sies at jeg noen år i forveien tilfeldigvis fikk sett slutten.
Noen vil si dette er uheldig, men heldigvis er filmen så sterk i seg selv at det ikke var så farlig.
Hva er det som gjør denne filmen så spesiell egentlig. Selvfølgelig slipper Jack Nicholson løs, men det kan velsies om alle andre filmer der Jack Nicholson er med. Den vant 5 Oscar. bl.a. for beste film, en det gjorde "No country for old men" også (Ufgh)! Faktisk pleier jeg å tenke på den som kjedelig, når jeg tenker tilbake på den. Samtidig så vet jeg at jeg kommer til å kose meg når jeg først setter meg ned med den.
"What are you doin' here? You oughta be out in a convertible bird-doggin' chicks and bangin' beaver"Filmen handler om Randle McMurphy, som havner på mentalsykehus etter å ha latet som han er sinnslidende, for å slippe fengselsarbeid. Og fra der sitter du å ler, gråter, tenker... McMurphy´s møte med de innlagte blir en brutal forandring i livet, både for McMurphy og de innlagte. Så må man begynne å tenke, er det til det bedre? Et annet spørsmål man burde stille seg, er McMurphy egentlig mentalt frisk?
Som en perfekt antagonist finner vi Nurse Ratchet, portrettert ved Louise Fletcher i en Oscar vinnende rolle, som djevelen som tror hun hjelper. Hvem er egentlig de sinnsyke?
Bilde:
"I'm a goddamn marvel of modern science"En film fra 1975 er absolutt en utfordring for Blu-Ray. Du får kanskje ikke referansekvalitet ut av dette, men Gjøkeredet har aldri sett bedre ut. En romfølelse som aldri har vært tilstede i denne filmen før. Noen scener ga plutselig mer mening. Bevis for at bedre bilde gjør noe for historien.
Lyd:
"Why don't ya shut your goddamn mouth and play some music" Mener å huske en bokslyd på en tidligere DVD utgave. Den er heldigvis borte her. Ikke noen typisk surround utgivelse, så derfor mer press på stemmegjengivels, i tillegg til å sette rammene for hvilket miljø filmen er satt i.
Det funker veldig bra. Alt gjengis i Dolby 5.1, men utifra den tidligere nevnte DVD utgaven, må det ha blitt gjort en jobb her.
Ikke toppscore, men absolutt godkjent.
Ekstramateriale:
If Mr. McMurphy doesn't want to take his medication orally, I'm sure we can arrange that he can have it some other way. But I don't think that he would like itWarners har en standard på ekstramateriale og har ikke tenkt å bryte den standarden med det første.
Kommentatorspor jeg ikke har fått sjekket ut enda, men den inneholder kommentarene til Milos Forman, så den er allerede godkjent
Making of (veldig interessant) og klippede scener verdt å sjekke ut.
Konklusjon:
"I must be crazy to be in a loony bin like this"Denne filmen er essensiell i enhver filmsamling, uansett kvaliteten. Det er tross alt en klassiker.
Heldigvis er disken noe jeg kan anbefale. Såfremt du setter pris på filmer, som er langt dypere enn det du ser, eller ønsker nok et perspektiv på denne godbiten, anbefaler jeg den sterkt.
117 Blå-stråle filmer
Mer IMAX takk