Logo

Blir bildet bedre om jeg går fra composite til component?

Skriv et svar
04.04.2007 08.57.27 #1 av 10
Postet av: skronk
Jeg har en dvdopptaker som jeg bruker compositt kabel på. Vil jeg merke noe bedring i bildekvalitet om jeg får over til componentkabel?

Om jeg kjøper meg en componentkabel (som er 3 kabler, rød, grønn og blå) hva gjør jeg med lyden? Skal den fremdeles gå gjennom componentkabelen eller holder det om jeg har en optisk kable? tar denne all lyd eller kun dts?

Litt grønn sjø :D
"Feed me a stray cat"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 11.42.21 #2 av 10
Postet av: Rune
Du vil absolutt merke forskjell på dette og jeg anbefaler å bytte. Spesielt når du kjører DVD filmer vil du merke forskjell.

Lyden kjørere du bare gjennom optisk til receiver. Den vil overføre all lyd (DTS, Dolby Digital og lyd fra TV sendinger)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 11.47.30 #3 av 10
Postet av: Blueflame
Ja, kompositt er den dårligste form for transport av bildesignaler. Alle fargene er komprimert og TV'n må da kode opp alle de 3 fargene på nytt. Dette gjør at fargene og bildet ikke blir optimale, da oppkodingen aldri kan bli 100% fordi noe informasjon blir borte under komprimering.

Ved å gå over til komponent, 3 kablet overføring med alle de 3 fargene adskilt (rød, grønn og blå) får TV'n alle fargene tilsendt korrekt og bildet kan ikke bli stort bedre. Det neste er HDMI, forskjellen her er at bildet blir sendt digitalt isteden for analogt som på komponent.


Komponent transporterer altså KUN bilde. Koble det direkte til TV'n. Så kan du enten koble lyd fra dvd spilleren eller dvd opptakeren din via Coaxial (analog) eller Optisk (digital) til forsterkeren din. Og ja, Optisk støtter alle lydkilder som DTS og Dolby Sur. osv osv.


Håper dette hjelper deg litt, ellers er det bare å spørre.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
04.04.2007 18.44.16 #4 av 10
Postet av: skronk
Takk for svarene! :)

har skaffet meg en componentkabel nå, men fikk det ikke helt til å fungere som jeg tenkte.

Jeg tenkte jeg kunne koble dvd-spilleren rett på forsterkeren (har component inngang der) og så at forsterkeren er koblet til tv'n. Har bare mulighet for 1 rgb på tvn og da blir det vel trøbbel om dvd'n skal okupere den?!

Det ble i alle fall ikke noe bilde slik som det er nå... :(
"Feed me a stray cat"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 07.51.39 #5 av 10
Postet av: Blueflame
Noen velger slike løsninger, å koble bilde via Reciveren. Da noen Recivere støtter dette.


Men jeg selv velger å droppe det, jeg kobler bare allt av lyd og bilde DIREKTE til kilden det skal til. Reciveren min er kun tilkoblet høytalere, radio og lyd inn fra dvd spillerene og spillkonsollene.

Bare trekk en Optisk kabel fra dvd spilleren din til Reciveren og en Komponent til TV'n. Så har du knall oppsett med engang.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 07.56.44 #6 av 10
Postet av: skronk
hva gjør jeg om tvn ikke har komponentinnganger da? kun 2 scart. den ene står det rgb på... kan jeg koble komponent på scartinngangene på en eller annen måte kanskje?

Jeg har både en dvd-spiller og en nintendo wii (og snart en xbox 360) jeg vil ha koblet på komponent... men i første omgang nøyer jeg meg med dvd-spilleren... håper noen kan hjelpe litt :)
"Feed me a stray cat"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 10.16.17 #7 av 10
Postet av: Blueflame
Nei, du kan ikke koble komponent inn på RGB Scart. Selv om det kan høres slik ut, stusse på det selv en periode.

Derimot den beste løsningen er å kjøre enten RGB signal fra dvd spilleren (må stilles inn på Setup i dvd spilleren, altså menyen) og så velge det på TV'n at den skal ta imot RGB på den AV(scart)-inngangen.

Det blir hakket bedre enn vanlig (composite) overføring via scart. Scart overfører nemlig normalt stereo lyd og composite bilde.Men den kan også overføre RGB bilde eller S-video bilde. Alt ettersom hva utstyret ditt støtter.

Jeg har valgt løsningen å kjøre S-video via scart kabelen fra dvd-opptakeren til TV'n, RGB via scart fra PS2 til TV'n og komponent fra dvd-spilleren til TV'n.

Du må bare nøye deg med S-video og RGB framtils du får deg ny TV. Bare 4 mnd. siden jeg begynte med det du holder på med nå. Men jeg investerte i ny TV etterhvert. Så når jeg den dag får meg PS3 så har jeg TV som støtter komponent og HDMI.
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 11.19.15 #8 av 10
Postet av: skronk
Jeg ser at på tv'n jeg har lyst på (TH-50PV70) er det 1 komponent inngang. Jeg har kjøpt meg en komponentswitch (for 5 enheter). Da burde det vel kunne bli som jeg ønsker? :)
"Feed me a stray cat"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 16.56.30 #9 av 10
Postet av: Blueflame
Ja, da får du det nok som du ønsker. Men har du 5 enheter med komponent utgang da?
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 17.44.25 #10 av 10
Postet av: skronk
Nei det har jeg ikke. Jeg har vel 3 (dvd, wii og så blir det en xbox 360 strax), men det er også tilkobling for komposite.
"Feed me a stray cat"
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar