Logo

Bildekvalitet på Kabel TV Pioneers 436 serie

Skriv et svar
20.03.2006 12.32.07 #1 av 7
Postet av: ovegeir
Jeg skiftet ut min 37PV500 med Pioneer 436FDE og er litt skuffet over
bildekvaliteten med Kabel TV. Jeg har Digital kabel TV via UPC, og opplever at kvaliteten selvfølgelig varierer fra kanal til kanal, men jeg synes ofte at spesielt ved bevegelse så ser man "pixelering" eller hva man skal kalle det.
På visning av fotball kamper er dette fenomet helt klart verst, man ser "Pixlene" rundt hver enkelt spiller. Disse pioneer modellene får veldig mye skryt for støysvake bilder også på TV/Kabel TV, og jeg har ikke dette problemet i det hele tatt på DVD avspilling.
Er det andre som har erfaringer med bildekvaliteten på kabel tv på denne modellen?
Har prøvd å tweake en del på bilde instillingene uten at dette har løst problemet.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 18.21.17 #2 av 7
Postet av: orso
Pioneer sine modeller er veldig kresne på signalene, også 436 serien. Tror du har bare en løsning, skaff deg digitale bilder. Kan jeg spørre hvorfor du byttet ut PV500? Det er jo en glimrende skjerm og mye mindre kresen på signalene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 19.27.37 #3 av 7
Postet av: ovegeir
"bomholt" skrev:Pioneer sine modeller er veldig kresne på signalene, også 436 serien. Tror du har bare en løsning, skaff deg digitale bilder. Kan jeg spørre hvorfor du byttet ut PV500? Det er jo en glimrende skjerm og mye mindre kresen på signalene.


Jeg får ikke gjort noe bedre enn UPC sin digitale Kabel TV desverre.
Hadde vel forventet at Pioneer sine nye modeller var mye mindre kresen på signaler, og mer på høyde med Panasonic.
Jeg solgte min 37PV500 fordi jeg alltid angret litt på at jeg aldri gikk for 42" utgaven, og når jeg da skulle ha ny, falt valget på Pioneer.
Bildet på HDMI på min Pioneer er jeg forøvrig meget fornøyd med.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.03.2006 21.33.24 #4 av 7
Postet av: orso
Ok. Er parabol uaktuelt? Var faktisk ikke klar over at UPC hadde digitalt, har hørt mye dårlig om UPC. Pioneer skjermen er glimrende når den blir foret med gode signaler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2006 07.30.51 #5 av 7
Postet av: ovegeir
Bor i blokk, så det er ikke lov med egen parabol desverre.
Men jeg er fortsatt overrasket over Pioneer er så kresen på TV signalene i forhold til PV500, spesielt når det er nettopp dette 436 serien får ros for i alle tester, at bildene er så støyfrie og bildebehandlingen er blitt så mye bedre i forhold til den forrige modellen, men det sier kanskje mer om hvor kresen den forrige var. Men når man er bortskjemt med kvaliteten på PV500, så skal det vel litt til for å matche det med en annen skjerm som tydeligvis er kjent for å være kresten på signalene.
Det er jo en gang slik at når man først blir oppmerksom på bildestøyen og de digitale artifacts som oppstår ved enkelte sendinger, så ser man automatisk etter de på alle sendinger.
Merker også at mens skarpheten var generelt god på de fleste sendingene på PV500, så varierer den enormt på Pioneer fra signal til signal, alt fra et ganske "bluret" bilde til brukbart skaprt.
Nå vet jeg at Pioneer skjermen er kjent for et mere naturlig og ikke så skarpt bilde som Panasonic, men synd at det varierer såpass mye fra sending til sending.
For meg er denne skjermen et steg frem når det gjelder DVD kvalitet, men desverre flere steg tilbake når det gjelder TV sendinger sammenlignet med Panasonic.. Skulle nok heller ventet på PV60/600, men jeg får heller håpe at UPC snart skifter ut de gamle Motorola tunerene.....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2006 09.01.35 #6 av 7
Postet av: orso
Jeg synes det rart denne svakheten ikke er nevnt i tester, men slik du sier har den fått skryt for det motsatte. Har sett PV500 og 436XDE ved siden av hverandre der begge ble foret med HD (HD1 kanalen). Selv her hadde 436 noe bildestøy, og det var overraskende. I forsvar kan det sies at HD1 kanalen sendes med høy komprimering, men det er tross alt snakk om HD og noe av det beste man får tak i dag. På avstand kunne man ikke se støyen, men på kort avstand så man det tydelig. PV500 var helt fri for støy og veldig skarp. Det er vel også en ulik måte å lage skjermene på. 436 har til gjengjeld et mykere bilde, men PV500 kan oppleves som noe hard. Alikevel foretrakk jeg PV500, spesielt med tanke på hva vi har av bildesignaler i dag.
For håpe UPC kommer med noe bedre etter hvert.
Selv skal jeg kjøpe PV60 eller PV600.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
21.03.2006 10.52.04 #7 av 7
Postet av: ovegeir
Men til Pioneers forsvar så har de veldig effektive støyfiltre på DNR og MPEG justeringene, uten at dette går utover skarpheten.
På PV500, så forsvant merkbart en del av skarpheten ved å sette på MPEG støy reduksjon.
Og når det er snakk om utseendet så er det ingen som slår Pioneer, skjønner ikke hvorfor Panasonic skal tvilholde på den sølv designen sin.
Panasonic har desverre generelt litt 80 tall design på mange av produktene sine.
Men hadde jeg hatt valget mellom Pioneer sin 436 serie og Panasonic PV600, hadde det ikke blitt et vanskelig valg... sukk....
Det blir spennende å se hva Pioneer kan diske opp med i høst og neste år, spesielt med tanke på pris....
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar