Logo

Bilde kvalitet PA50

Skriv et svar
31.10.2005 17.21.10 #1 av 7
Postet av: ziik
Hei.
Tenkte jeg skulle kjøre ned og ta en titt på 37PA50 og spørre om de kan sette på en dvd film for meg så jeg får se.
Da kommer spørsmålet: Den bilde kvaliteten som da vises på tv`n med dvd film er det da den samme kvaliteten som jeg vil få med parabol?
Tar også med et annet spørsmål jeg:) Hvis det er noen form for måling av oppløsning på parabol og dvd hva er så denne? Tenkte bare at hvis jeg vet det så er det jo fort gjort å skjønne hvordan en plasma skjerm med oppløsning 852¤480 ligger an.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2005 17.55.52 #2 av 7
Postet av: Rune
Teoretisk kan man få samme bildekvaltiet på parabol hvis man kjører med høy nok bitrate og samme oppløsning. Desverre gjør man ikke det og dermed blir bildkvaliteten dårligere og i enkelte tilfeller langt dårligere.

Oppløsningen er standard 720 x 576 på begge, men noen satelittstasjoner kjører med lavere oppløsning.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2005 18.37.08 #3 av 7
Postet av: ziik
Hei og takk for raskt svar:)
Høyere bitrate sier du, mener du da at overføringshastigheten på parabol er for sakte? eller er det noe som jeg selv kan forandre?
Hvis oppløsningen på parabol og dvd er sånn som du sier så betyr det da at jeg med PA50 tv ikke får opptimalt bilde da fordi oppløsningen på tv`n ikke er høy nok?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.10.2005 18.49.51 #4 av 7
Postet av: Rune
Den optimale oppløsningen for PAL DVD og TV sendinger er i teorien 1024 x 576 pixler. Det finnes desverre ingen flatskjermern som har denne oppløsningen, bare et par DLP bakprojeksjon.

En satelittransponder har mulighet til å overføre opptil 19.4 mbit i sekundet. Siden det er fryketlig dyrt å sende opp satelitter på kapasiten på de forskjellige transponderne deles på flere kanaler da "ingen" av kanalene har råd til å leie hele kapasiteten.

En DVD plate har mulighet til opptil 9.9 mbit i sekundet. Hadde to kanaler delt en transponder hadde i teorien kvaltieten vært likt som på DVD. (nå skal sant sies at det sjelden er så mye på DVD). Men ofte er det opptil 5-6 kanaler som deler en transponder. Dermed blir det for lite informasjonmengde til hver kanal og dermed dårlig bilde. Man merker det som regel på at detajler forsvinner i bildet, og man får på en måte oppdeling i større firkanter. NRK og TV2 er noen av de få kanalene som er bra kvalitet over parabol.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 19.58.36 #5 av 7
Postet av: ziik
I går var jeg innom elkjøp for å titte på 37PA50.
På veggen hang det ihverfall 20 plasma og lcd skjermer i alle tenklige pris klasser så her var det en ypperlig mulighet for sammenligning!
Det stod faktisk to stk 37PA50 på og gikk. En med vanlig tv signal(tv2 via parabol) og en med dvd.
Jeg stod en halv time og tittet og sammenlignet og må si at Panasonicen var meget behaglig å se på. En klar vinner syntes nå jeg!
Jeg snur meg rundt for å se på samme 37PA50 som står bak meg med Shreck på dvd og tenker: sånn bilde kvalitet må jeg bare ha i stua mi!
MEN, så til min store overaskelse med nøysomlig titting ser jeg følgende:
Det kommer en lys sene i filmen hvor kamera går sakte oppover et slott med mange vinduer. På vinduene er det mange skarpe kanter og her ser jeg tydelig at flimrer! Det flimret faktisk så mye at jeg ble litt skuffet.
Kan dette har noe med innstillingene å gjøre? ekspeditøren sa at alle tvene var i fabrikk instilling så jeg tenkte at det kanskje kan la seg ordne å stille tv`n slik at flimringen forsvinner?
Any ide anyone?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 20.00.14 #6 av 7
Postet av: Rune
Desverre er det ikke så mye å gjøre med flimringen. Dette er vanlig på Panasonic. Det er dog ikke så mange som merker det, men jeg oppdaget det med en gang jeg så den for første gang.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2005 20.04.11 #7 av 7
Postet av: ziik
Ja, det var ikke noe morro! særlig med tanke på at jeg så å si var klar for å kjøpe! når jeg først legger merke til slike ting så har jeg lett for å henge meg opp i det og da er det gjort!
Hviken tv og pris klasse må man opp i for å få bedre tv enn PA50?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar