Logo

Bi-amping eller større forsterker?

Skriv et svar
09.03.2010 12.46.31 #1 av 9
Postet av: Eirikrp
Jeg fikk en ide :idea: som jeg tror kan fungere men jeg må bare sjekke med dere som har greie på dette.
Jeg har allerede 5 par (10 stk.) Proson reality 63 mk2 som jeg skal drive i et 7.1 eller helst 9.1 oppsett.
Tanken bak dette er at forskjellige størrelser på kassene gir forskjellig lydbilde selv om høytalerene er i samme serie, derfor tenkte jeg at jeg ville ha like høytalere hele veien rundt. Dette skal bli en budsjett hjemmekino med dedikert rom, men man vil jo altid prøve å få det beste ut av ting så derfor sitter jeg og lurer på følgende.

Spørsmål 1:
Har det noen fordeler og vil det kunne fungere bedre og kjøpe to Onkyo TX-SR607EB og bi-ampe alle høytalerene fremfor å kjøpe storebroren Onkyo TX-NR807EB som har litt mere kraft? Med de ekstra høytalerkablene jeg vil trenge og to 607 så blir prisen for meg omtrent akkurat den samme som en 807. Jeg tenker at wattmessig så vil jo dette kunne gi et trøkk uten like til prisen og høytalerene ville få dobbelt sett med kabler per kanal (mere kvadrat per høytaler), samtidig som forsterekerene vil ha stålkontroll på elementene de driver.....???? :?:
ELLER er jeg helt ute å sykler her?

Spørsmål 2: vil det la seg gjøre å kjøpe en tredje forsterker og bruke både A og B utgangen til å drive et ekstra par med bi-ampede høytalere i høyden i front for å utnytte Dolby Pro Logic IIz (altså kanal 8 og 9)
Ville dette være hensiktsmessig i stedet for å kjøpe en av værstingene Onkyo TX-NR3007B eller Onkyo TX-NR5007B priforskjellen er (fra tre stk. 607 til 3007 ca. 3500 kr.) og (fra tre stk. 607 til 5007 ca. 8000 kr.)

Spørsmål 3: hvordan skal dette kobles? Jeg tenker at den ene forsterkeren må være koblet på vanlig måte og at hdmi ut går videre til forsterker nr. to og så fra forsterker nr. to via hdmi switch til enten pj eller tv, det er vel ikke så mange andre måter å koble på som er aktuelle? men i et oppsett med tre forsterkere vil det da fungere å bruke zone 2 line out? Er ikke dette et analogt signal? Blir det tidsforsinkelse på det signalet? Finnes det en annen måte å koble dette på så signalet forblir digitalt?
Vil det bli tidsforsinkelese også på hdmi fra forsterker en til forsterker to?

Kom gjerne med innputs og for/mot argumenter. Jeg kan godt begynne med mine:

FOR: mere kraft pr. høytaler, Bedre kontroll fra forsterkeren, billigere, lettere omsettelig med mindre tap når de er utdatert,

MOT: færre lydformater en værstingene, Dårligere bildebehandlig en værstingene, ikke mulighet for netverkstilkobling (Ikke så viktig for meg)

Takker på forhånd for alle svar:
Mvh Eirik
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2010 17.47.12 #2 av 9
Postet av: MindWaste
Du er helt på villspor...
2 eller 3 stk 607 vil ikke fungere i lag, den ideen kan du bare slå fra deg. Dette ender bare med sprengte utganger og masse blårøyk.
Absolutt alle forslagene dine til "petter smart løsninger" og krysskoblinger vil jeg på det sterkeste fraråde!

807 vil heller ikke ha nok krefter til å ha god kontroll på 10 stk (!) 63kmII

807 + ekstern effektforsterker er løsningen for deg. Om du kjøper en strømsterk 5 kanals effekt, klarer 807 å ta seg av resten.
Ekstern effekt driver fronter + senter + 1 par bakhøyttaler, så driver onkyo 1 par bakhøyttaler + evt wide/height kanaler. (har du tenkt å henge 63mkII opp på veggen..?)
807 er forresten bare 7.2 ikke 9.2 reciever. Skal du ha 9.2 må du opp på 1007, 3007 eller 5007


Sjekk ut Emotiva forsterker, skal gi bra value for penga.
http://emotiva.com/xpa5.shtm
Du må importere selv, men avogtil dukker det opp en på brukten da mange har kjøpt disse i det siste.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.03.2010 21.33.36 #3 av 9
Postet av: SVS Inderoy
effektforsterker(e) er svaret.... :wink:
Yamaha-Doxa-Sherbourne-Cambridge Audio-Panasonic-PS3
Swans Diva 6.2f - Swans 1.1C - RS-52.
2 stykk SVS PC13 Ultra
2 stykk XTZ W12.16 + SVS EQ1
BetterCabels, Van den Hul og Monster
( harmen/kardon på avforum)
http://www.svsound.com/animation.cfm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2010 08.49.56 #4 av 9
Postet av: Torja
I tillegg til en subb løsning som kan ta seg av de dype effekt krevende tonene.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2010 10.17.28 #5 av 9
Postet av: Eirikrp
"MindWaste" skrev:Du er helt på villspor...


:shock: :?: Nå skjønner jeg ingenting, :?: Lurer på om jeg har utrykt meg dålig, beskrevet noe feil eller om du har missforstått!??
2 stk. 607 ville vel fungere fint sammen til bi-amping hvor den ene driver basselementene (i 7 kanaler) og den andre melomtone diskant (i 7 kanaler)? da er jo ikke forsterkerene koblet sammen på noen som helst måte, annet enn med hdmi signal inn. (derfor skjønner jeg ikke hva du mener med krysskoblinger)
RETT MEG GJERNE HVIS JEG TAR FEIL HER :D

Jeg skjønner vikelig ikke hvorfor dette ville ende i sprengte utganger og masse blårøyk. Om 607 er kraftig nok til å dra en 62mk2 per kanal alene er jo en sak, men jeg skjønner virkelig ikke at det blir noe værre når den får mindre å jobbe med?
I teorien får jo da hver høytaler "280 w" (jeg vet det ikke blir så mye i praksis) men det kan da ikke være så langt unna 5007 med sine "220 w" per kanal.
Jeg snakker absolutt IKKE om å brokoble forsterkerutganger!!
Jeg vet også at ideelt sett ved bi-amping skulle bassene hatt noe mer av den totale efekten enn mellomtone/diskant .


"807 vil heller ikke ha nok krefter til å ha god kontroll på 10 stk (!) 63kmII" Og det er ikke meningen heller. Skulle jeg hatt 807 så hadde det blitt 7.1 oppsett. Jeg forklarte bare at jeg har 10 stk. høytalere. Har ikke snakket om å bruke alle. :smile: Spørsmålet mellom de to (2stk.607 og 807) er om man får mere forsterkerkraft og kontroll på elementene ved å kjøpe to 607 og bi-ampe alle 7 kanalene eller å bruke 807 direkte på 7 høytalere. for prismessig er de to løsningene like.

Jeg vet at 607 og 807 er (7.2) ikke (9.2) forsterkere men de har begge (9.2) lydprosessorer med signalutgang for de to siste kanalene
(der må jeg også arrestere deg litt siden subutgangene ikke har forskjellig lyd så vil det egentlig si at de er 7.1 og 9.1 men jeg vet at det står 7.2 og 9.2 på speks) :?

Og siden vi først er inne på dette med lydprosessoren og de to siste kanalene så tenkte jeg at her skulle det kobles en tredje forsterker som brukte 2 kanaler til å drive bass og 2 til å drive mellomtone og diskant (bi-amping). Denne løsningen er jeg selv VELDIG SKEPTISK til men syntes det var verdt å forhøre seg før det ble helt skrinlagt.

Og som dere begge sier:
effektforsterker(e) er svaret.... :wink:


Jeg har jo selvfølgelig mest lyst på Onkyo PR-SC5507 og Feks. Emotiva Effektforsterkere (disse ga et bra førsteintrykk, takk for link)og noen nye høytalere som er mer presise en de jeg har MEN som jeg skrev så er det (hverfall foreløpig) snakk om en budsjett hjemmekino.
Jeg har gitt rett over 6000 for høytalerene og vil finne den billigste løsningen på å drive de uten at det skal gå for mye på kompromiss av lyden. Har i dag en pioneer VSX-1016V som er en 7.1 forsterker men den synes jeg ikke har nok kraft i punch bassen rundt 100-150 hz. Under den frekvensen er det ikke noe problem for der omtrent tar subbene over (2 stk. Proson Sub FB 12) Disse subbene er gamle og ikke spesielt presise, (derfor deler jeg frekvensen lavt) men de flytter så mye luft at sofan blir ordentlig satt i bevegelse helt ned mot 25 hz. Det gir en godfølelse uten like

Dette blir jo også svar på:
"Torja" skrev:I tillegg til en subb løsning som kan ta seg av de dype effekt krevende tonene.


Det største problemet er at forsterkeren ikke støtter de nye lydformatene så jeg bruker direkteutgengene på min panasonic DMP-BD80, er ikke helt fornøyd med den løsningen heller. Synes lydbildet virker litt rart og tamt. Til bilde delen har jeg en Pioneer 5090 tv og av pj har jeg Optoma HD200X. Jeg har også vært så heldig å få kloa i 14 kinostoler fra SF Brygga Tønsbeg Kino, da de ga de bort gratis mot henting ved utskifting til nye stoler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2010 11.56.06 #6 av 9
Postet av: MindWaste
2 stk 607 vil ikke fungere sammen slik du har tenkt. Du får to volumkontroller, to signalbehandlingsenheter, to romkorreksjoner osv... Jeg er 99,8% sikker på at dette ender med fiasko. Greit det ikke ender med blårøyk, men at det er en dårlig ide står jeg for. :)

Du sier du ikke skal bruke 10 stk 63mk2, men 807 har heller ikke nok kraft til å drive 7 stk av disse. Du får lyd ja, men bare opp til ett bestemt volum før 807'n kneler.

Du må gjerne prøve teorien din i praksis, men jeg anbefaler fortsatt 807 (evt 1007) + ekstern effektamp ;)
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2010 13.57.17 #7 av 9
Postet av: Eirikrp
"MindWaste" skrev:


Ok nå er vi inne på noe. så 607 og 807 er i grunn litt kortpusta hvis jeg fårstår deg rett? Det var en av tingene jeg var litt spent på. Men er det ingen av onkyoene som klarer å spille høyt og kontrolert på disse høytalerene uten hjelp fra et eksternt efekttrinn? jeg synes jo faktisk at pioneeren min drar de forholdsvis greit men den mangler de siste 40-50 watta for å henge helt med på de mest krevende lydscenene når det skjer mye på en gang. Derfor har jeg lenge hatt lyst på pioneer SC-LX72 eller 82 men de er litt for dyre og har lest så mye skryt av onkyo forsterkerene at jeg ble overbevist om de var kraftigere i forhold til pioneer (Kinawatt mot Kinawatt)
Nå har det seg slik at jeg har fått låne en 607 i morgen så da skal det testes litt og se hva den er god for og om lydbildet er noe bedre en på pioneeren min.

Du lurte også på om jeg skulle henge opp 63mkII. :lol: Det vet jeg ikke helt, hadde håpet at det gikk akkurat å sette de oppå hverandre med litt vinkling nedover for de på toppen. men siden kjellerrommet som jeg har tenkt til å sette av til denne kinoen bare er 220 cm høyt kan det spøke litt for den planen særlig hvis de nederste skal stå på spikes. Har i grunn ikke tenkt så langt enda. :smile:

Takker igjen for all hjelp med dette :D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.03.2010 15.49.36 #8 av 9
Postet av: MindWaste
joda i stereo vil 807 ha grei kontroll på ett par 63mk2, men med 7 av de i full kinodrift på referansevolum er jeg ganske sikker på den vil få litt pusteproblemer.
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.04.2010 09.03.31 #9 av 9
Postet av: Aalesund_Trooper
Her holder jeg med de andre her. Beklager men dette høres helt vilt ut. Hold deg til en forterker+et effekt trinn. Men Ideen din med like høytalere hele veien rundt er ikke noe nytt, det er flere som anbefaler nettopp dette pga. likt utgangspunkt i alle kanaler. Selv om det kan bli noe klumsing med plassering. Bi-Wire er etter min mening bare vås. I hvert fall ikke før du har rundet et ganske stort beløp på referanse stereo. Hvis du er heldig da, så kanskje en "bitte liten forskjell". Kan bli interresant dette. Hold oss oppdatert! :D
Front: Dali Suite 3.8,
Side: Dali suite 2.5,
Bak: Dali Suite R0.8
Center: Dali Suite C0.8,
Sub: Dali Consept 12,
Bluray: Samsung BP 1500, Forsterker: Onkyo 809. (SOLGT:Denon AVR-2307
TV: Samsung 55", LED PROJEKTOR: Optoma HD 73 LERRET: Elite Screen

Have fun??
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar