Logo

Bi-amping

Skriv et svar
22.01.2009 20.46.05 #1 av 10
Postet av: moses
Tenkte jeg skulle Bi-ampe fronthøyttalerne med surround effektforsterkerne på min Pioneer SC-LX71 da jeg ihvertfall foreløpig skal kjøre 5.1 surround.

Har to spørsmål:

Må jeg bruke surround back eller kan jeg bruke inngangene som bare heter surround i og med at jeg skal ha bakhøytalere?

Gjør det noe om jeg bruker forskjellige høytalerkabler? Jeg kjøpte meg et par VIABLUE SC-4 før jeg i det hele tatt viste hva Bi-amping var for noe og det frister ikke å kjøpe et par til. Blir fort dyrt det.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.01.2009 21.30.06 #2 av 10
Postet av: Rune
Du må nok bruke surround back. (surround kobles til surround)

Jeg er generelt skeptisk til forskjeller på høyttalerkabler og min mening er at det funker fint med en rimelig kabel for dette. (såfremst den ikke er for tynn)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
23.01.2009 16.42.31 #3 av 10
Postet av: moses
Takker for svar.

Hvordan kobler jeg bakhøtalere da? Eller er jeg ikk med her i det hele tatt her :?

Noen som har gjort dette? Vil det gi noe gevinst?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.01.2009 03.52.48 #4 av 10
Postet av: Torja
Det er mulig jeg tar feil her, men det er vel høytaler utgangene merket surrond som skal brukes ved 5.1 oppsett og så kobler man ytterlig to høytalere til surrond back ved 7.1? Syns å huske det var slik ved Denon receiver i alle fall. Men dette pleier å være godt forklart i bruksanvisningen som fulgte med receiveren din. Når du Bi-amper dine fronthøytalere er det således surround back som skal utnyttes til dette og i menyen for surround back settes disse til "Front Bi-Amp".

Hensikten skal være å tilby fronthøytalerne mer strøm og kraft slik at de skal kunne drives bedre. Dette kan ha en god gevinst hvis du har store fronthøytalere som trenger mye kraft for å bli drevet godt. Men hør selv om det blir bedre.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.01.2009 15.35.01 #5 av 10
Postet av: moses
Du har helt rett, fant det i manualen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2009 14.34.39 #6 av 10
Postet av: biigland
Bi-amp skjer via Surround Back utgangene på forsterkeren ja;)

Har selv en LX70, og bruker bi-amp på mine B&W703 høytalere. Lydbildet og "punchen" ble vesentlig bedre. Nå er riktignok 703 en høytaler som krever mye.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.01.2009 14.45.36 #7 av 10
Postet av: moses
Høres bra ut.

Hva slags høytalerkabler bruker du til dette?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.02.2009 18.30.55 #8 av 10
Postet av: biigland
Jeg bruker følgende kabel. Har ikke noe særs greie på akkurat kabler selv, men ble anbefalt disse om jeg ville holde prisnivået i et noe fornuftig forhold til lommeboka :P

http://www.hifiklubben.no/produkter/kab ... rlemor.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2009 19.56.48 #9 av 10
Postet av: Gurba
"Rune" skrev:Du må nok bruke surround back. (surround kobles til surround)

Jeg er generelt skeptisk til forskjeller på høyttalerkabler og min mening er at det funker fint med en rimelig kabel for dette. (såfremst den ikke er for tynn)


Det er faktisk forskjell på kabler til analogt signal. Om det har noe for seg å bruke mange hundre kroner meteren er en annen sak. Jeg bytta de orginale kablene til noen rimelige fra HFK og det dempa de skarpe diskantene om du tror det eller ikke. :)
Samsung LE40M71, Samsung BD-P1500, Pioneer DV-410V, Denon PRA-1500, BOSE Acoustimass 5 aktiv.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.03.2009 15.21.36 #10 av 10
Postet av: dAVinci
Signalkabler er en historie for seg selv, men korrekt dimensjonerte høyttalerkabler skal ikke låte noe forskjellig fra andre korrekt dimensjonerte høyttalerkabler. Om du fikk en endring i lyden vil jeg tro ett, eller begge parene du har, er feil dimensjonert (evt. dårlig terminert).

Dette er min mening, og jeg har heller ikke funnet noen dokumentasjon noe sted som støtter opp om noe annet.

Uansett er dette off topic og hører hjemme i en høyttalerkabel-tråd. :)

Surround skal kobles til bakhøyttalerene, Surround back kan brukes til bi-amping. OBS!!! Husk å fjerne metallplatene mellom terminalene på høyttaler før du kobler til receiver!!
"Bli lyd!" ....og så ble det lyd....kringlyd!
(AVhengig Formerly Known as pnerbye)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar