Logo

Beste Høyttaler til 5k?

Skriv et svar
30.07.2009 15.34.00 #1 av 18
Postet av: BlackkoZ
Hei!

Er på jakt etter nye fronthøyttalere til mitt hjemmekino oppsett, og lurer derfor på hvilken høyttaler som gir meg best lyd for prisen på 5k?

Bruken er Allround på alle punkter, alle typer filmsjangere og de fleste typer musikk sjangere (alt fra klassisk til hardstyle).
Per dags dato kjører jeg et 7.1 oppsett, men om jeg kommer til å gjøre det når jeg flytter nå snart, er usikkert (Grunnet plass)
I værste fall blir det bare et 2.1 oppsett. Evt 3.1.
Rommet høyttalerne skal stå i, blir på rundt 20kvm.

Receiver: Onkyo HT-R960 - 8 ohm 130w/ch, 7 kanaler og total brukseffekt på 550w.
Høyttalere idag er de som følger med HT-S9100THX pakken. Samme gjelder subben.

Til nå har jeg sett på:
Yamaha EF NS-777
Yamaha EF NS-555
DALI Concept 6

Har også startet å se litt på Surround.no sitt utvalg av høyttalere.. Er Dynavoice og/eller Proson noe å legge pengene i? Eller er det bare billig høyttalere som leverer billig lyd? Eller vil man spare penger på å velge en høyttaler ifra de som leverer like god lyd som Yamaha eller Dali?

Høyttalere som "utmerker" seg der er:
Dynavoice Definition DF-6 Black
Dynavoice M-65 EX Black
Dynavoice Dynamite 10
Dynavoice Def. DF-5
Proson Event 10 Black
Proson Conquest 6030 MK2 Black
Proson R63 MKII Black

Er det noen av disse som er bedre enn de andre?
Prisen varierer jo litt også da...

Grunnet receiveren så blir alt av høyttalere under 6ohm og 88dB utelukket igrunn.. Samt at alle høyttalerpar med en prislapp på over 5k utelukket. Det skal også være en gulvhøyttaler.

Hvilket høyttaler par skal jeg velge? Eksisterer det andre høyttalere på markedet som er bedre enn de 3 jeg har listet opp?

Håper dere som har god peiling på dette, komme med råd/tips og evt alternativer som er bedre :D


-BlackkoZ
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 18.48.24 #2 av 18
Postet av: MindWaste
Concept 6 får jo stort sett godord fra de fleste. Jeg liker dali-lyden generelt og ville vurdert disse.
Ellers har jo dynavoice m-65 fått masse skryt rundt omkring av de som har hørt/kjøpt disse, ser ut som de gir bra "bang for the buck"
Proson r63 mkII har jeg hatt selv og de imponerte ikke så veldig. Byttet ut etter 3 mnd
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 19.25.50 #3 av 18
Postet av: BlackkoZ
Personlig hadde jeg ikke takket nei til å slippe unna med 1-3k, så disse 'billig' modellene vil nok bli vurdert godt de også, i allefall om de leverer bedre lyd enn dagens høyttalere hos meg. I allefall på diskant og mellomtone område. Bass er ikke det viktigste da jeg har en god sub. Men kan være kjekt å ha når man skal se på noe en sen kveld uten å vekke alt av personer rundt...
Og samtidig få en høyttaler som ser bra ut.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 19.59.37 #4 av 18
Postet av: Typhoon7
Hvis det må være gulvstående, så ville jeg vurdert XTZ 99.32 og Tannoy Mercury F4 også.

Hva med brukt? Hvorfor kun gulvstående?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 20.14.55 #5 av 18
Postet av: BlackkoZ
Er ikke så keen på å kjøpe brukt, da man aldri vet hvordan høyttaleren har blitt behandlet, og mangelen på garantier o.l.

Gulvstående vil passe best til plassen jeg har til disp, spesielt siden det ikke vil være mulig å henge noe opp på veggene på den hybelen jeg skal flytte inn på.
Stativ er jeg heller ikke keen på... Da bruker jeg heller 5k på 2 høyttalere, istedet for 2k på høyttaler og 3k på stativ (Som er prisen mange stativ som er brukbar å se på, ligger på)

Ser at XTZ 99.32 ligger på rundt 1k over mitt budsjett, så den er utelukket.
Og Tannoy fant jeg ikke i noen norsk nettbutikk...


Vil Yamaha 555 eller 777 være dårligere eller bedre enn de andre modellene som jeg har satt opp?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 20.31.47 #6 av 18
Postet av: Typhoon7
Surround har XTZ 99.32 til 4990,-. Var det ikke 5k som var makspris? Vipper selvfølgelig over 5k med frakt.
Stereofil på Grensen i Oslo selger Tannoy.

Klipsch F-1 kan være en kandidat. Har aldri hørt disse selv, så jeg tør ikke si så mye om dem. Horn er dog så spesielt at man bør lytte på dem først, noe man egentlig bør med alle høytalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 20.50.09 #7 av 18
Postet av: BlackkoZ
På nettsiden til Surround.no så er prisen 5990,- :P

Siden jeg bor i Finnmark/Troms, så er butikker i Oslo området uaktuelt for min del :'D
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 21.00.43 #8 av 18
Postet av: Typhoon7
Stereofil har også netthandel etter hva jeg vet http://www.stereofil.no

Angående XTZ: http://www.surround.no/product/466599/_XTZ_99.32_Pianolakk.html
Skal dog ikke mase for mye om dem :D

Yamahaene er greie de, men jeg hadde nok heller valgt Daliene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 21.04.25 #9 av 18
Postet av: Typhoon7
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 21.14.49 #10 av 18
Postet av: Typhoon7
Av billighøytalere får Dynavoice mye skryt. Uansett hva du velger, så er det viktigste at du selv blir fornøyd. Det fine med denne hobbyen er at vi alle har forskjellige preferanser.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 21.21.45 #11 av 18
Postet av: roffe
Jeg testet i sin tid Dynavoice DF-5 for Hjemmekino, og må si jeg ble imponert over dem. De har ikke en enorm headroom, men starter du med dem og sparer opp til en subwoofer etterhvert, så har du et meget potent oppsett. DF-5 er meget raffinerte i mellomtone og diskant for prisklassen, og med en subwoofer til støtte i bassen, som ellers komprimerer en del på høyt lydtrykk, har de slett ikke verst headroom for å dra på litt ekstra heller.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
30.07.2009 23.14.29 #12 av 18
Postet av: BlackkoZ
Roffe: Har allerede sub, så det er ikke noe å spare opp til for min del :)
Tror du DF-6 er vesentlig bedre enn DF-5 ? Og kan noen av de måle seg med NS-555 eller NS-777 ?

Typhoon: Siden jeg ikke har økonomi eller tid til å sende høyttalere fram og tilbake hele tiden helt til jeg finner noe som passer mine ører, så må jeg nesten bare ta det beste jeg finner og bli fornøyd med en gang...
Vet at det er en smakssak når det kommer til høyttalere, men jeg er som sagt ganske allsidig... og finpussen tar jeg bare i EQ'n om nødvendig.


Står stortsett å sikler på NS-555 / 777, men som sagt så sier jeg ikke neitakk til å slippe litt unna på prislappen om en av Dynavoice eller Proson sine høyttalere klarer å levere det samme til en billigere penge.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.07.2009 00.56.54 #13 av 18
Postet av: roffe
"BlackkoZ" skrev:Roffe: Har allerede sub, så det er ikke noe å spare opp til for min del :)
Tror du DF-6 er vesentlig bedre enn DF-5 ? Og kan noen av de måle seg med NS-555 eller NS-777 ?

Jeg har ikke hørt DF-6, NS-555 eller NS-777. Men jeg tror at dersom du har en sub av noenlunde kaliber, så er ikke en DF-6 noe bedre enn en DF-5.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.07.2009 15.09.15 #14 av 18
Postet av: BlackkoZ
Okei :)
Vil anta at DF-6 er av bedre kaliber enn DF-5 siden det både er en nyere og bedre modell... På samme måte som NS-777 vil være bedre enn NS-555.

Men siden det tydligvis ikke er noen former for fasitsvar på hva som er bedre enn hva, så tror jeg heller at jeg må utelukke de dårligere :'D

R63 MKII er utelukket, da det tydligvis ikke er god nok futt i de...
DF-5 er utelukket siden man har DF-6.
Event 10 fokuserer nok mer på bass enn det andre, så utelukker likegrett den også.
Samme gjelder Dynamite 10.
Og DALI Concept 6..
Jeg er rett og slett ikke glad i bassporter på høyttalere...

Så da er det 4 høyttalere igjen som utmerker seg godt:

Dynavoice Definition DF-6 Black
Dynavoice M-65 EX Black (Bassportene kan plugges igjen)
Proson Conquest 6030 MK2 Black
Yamaha NS-555

Mine favoritter til nå blir nok M-65 og Yamaha NS-555.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
31.07.2009 15.23.55 #15 av 18
Postet av: MindWaste
Jeg ville valgt Dynavoice før Proson. Men som Typhoon sier så er lyd heldigvis en subjektiv greie, alle har forskjellige preferanser :wink:
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar