Logo

Best surround receiver når blu-ray har true hd og upscaler

Skriv et svar
24.11.2008 11.09.42 #1 av 11
Postet av: Rocco
Jeg skal oppgradere litt, og har en plan jeg tror er smart: Jeg har tenkt å legge litt mer kroner i en blueray-spiller som har on-board støtte for de nye "blueray" lydformatene og oppskalering av DVD http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=113397. Planen er da å gjøre et knallkjøp på surround-receiver med bra ytelse og f.eks flere HDMI-kontakter, men ikke oppskalering og støtte for true-HD etc. Baserer meg altså på å kjøre mest mulig tvers igjennom med mpcm/lpcm.

Tenkte jeg kunne få mye for ca 5000 på en modell som nylig er blitt "forbigått" av nyere modell med true-hd etc. Høres det ut som en bra plan, og har noen forslag på knallkjøp for tiden? Bør nevne at den skal drive kef 2005.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2008 11.57.53 #2 av 11
Postet av: Atle Torp
Vi har nettopp kjørt en gedigen Blu-ray-test, og vi har i den anledning også testet hvilken enhet som gjør den beste jobben i forhold til dekoding.

Det viser seg at de aller fleste (egentlig alle!) av spillerne ikke dekoder høyoppløst lyd like godt som selv en enkel receiver. Ofte er også innstillingene på en Blu-ray Disc-spiller begrenset i forhold til lyd, og siden et LPCM-signal nesten alltid sendes tvers i gjennom receiveren mister man en del gode valgmuligheter. Det er selvfølgelig ditt valg, men jeg ville nok vurdert en receiver med støtte for de nye lydformatene :D
Med vennlig hilsen
Atle Kildahl Torp
Fotograf / Skribent i magasinet Hjemmekino
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 17.44.20 #3 av 11
Postet av: Haugesynsar
Syntes dette hørte ut som en plan. Men nei, ikke så enkelt?!

Er det hørbar forskjell LPCM og de nye HD-alternativene? På produktsøk sidene går denne teksten nokså ofte igjen:

"Den har også støtte for de nye lydsystemene Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS HD og DTS-HD Master Audio som er utviklet for HD DVD og Blu-Ray. Disse lydsystemen kan kun overføres via HDMI-inngangene. Vær oppmerksom på at det er veldig få HD DVD og Blu-Ray spillere som kan overføre disse lydsystemene til forsterker. En oversikt over spillere som kan det finner du her.

Da de fleste HD DVD og Blu-Ray spillere konverterer signalet om til LPCM har denne også støtte for dette, noe som sikrer full lydkvalitet selv om spilleren ikke sender ut Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio. LPCM signalet overføres via HDMI. "

Er de noen vits med noe annet enn LPCM? Eller vil den KOMPRIMERTE lyden til HD-formatene høres bedre ut?
Hvor i forsterkeren eller blueraymaskinen er det at dataen, (LES; 0èr og 1`tall) blir til lyd?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
11.12.2008 20.57.30 #4 av 11
Postet av: Jorn.Finnerud
Høres ut som gammel info. Alle dagens BD-spillere sender ut de nye HD-formatene som bitstream. De er ikke komprimert. Det er tapsfritt pakket (Lossless som det heter på engelsk. Noen spillere kan også gjøre om signalene til MPCM, noe også en del eldre receivere støtter. Mitt tips er uansett en moderne receiver med intern lyddekoding og en BD-spiller som sender ut bitstream. Da får du fullt utbytte av receiverens egenskaper innen høyttaleroppsett og romkorreksjon, og man får som en liten bonus opp lydformatet i displayet på receiveren.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 11.08.53 #5 av 11
Postet av: Haugesynsar
OK, ok
La meg spørre på en måte jeg selv forstår :roll:

"Alle dagens BD-spillere sender ut de nye HD-formatene som bitstream. De er ikke komprimert. Det er tapsfritt pakket (Lossless som det heter på engelsk. Noen spillere kan også gjøre om signalene til MPCM, noe også en del eldre receivere støtter. Mitt tips er uansett en moderne receiver med intern lyddekoding og en BD-spiller som sender ut bitstream. Da får du fullt utbytte av receiverens egenskaper innen høyttaleroppsett og romkorreksjon, og man får som en liten bonus opp lydformatet i displayet på receiveren."

Jeg leser svaret som om, bortsett fra romkorresjon og at det dukker opp f.eks HD-DTS i stedet for evn. MPCM, så er lydkvaliteten den samme og Rocco sin plan meget bra ??

Når den nye flotte bluerayspilleren til Rocco sender ut de nye "blu-ray" lydformatene, hva gjør en reciever med signalene som gjør at et blueray-HD-format vil høres bedre ut enn MPCM og hvorfor?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.12.2008 14.46.07 #6 av 11
Postet av: Haugesynsar
La meg svare meg selv :D
Jeg er ikke redd for og bruke penger, men heller og gremmes over ett dårlig kjøp de neste 5årene jeg skal bruke utstyret mitt.

Når det gjelder de nye HD-formatene så lurer jeg hvor mye man får for pengene her!
Hva skal man med HDformater når man har MPCM/LPCM ? Det nytter jo ikke og "skryte" av at HDformatene er "lossless-pakket", når MPCM/LPCM er rene og fine ukomprimerte filer? Jeg kan forstå at man kan pakke mer info. på ei bluerayplate...men her trodde jeg man hadde god plass fra før.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2008 11.24.43 #7 av 11
Postet av: Haugesynsar
Rocco spurte og jeg maste og maste. Prøver her og rette det opp med et forhåpentligvis ryddig spørsmål:

Planen, til Rocco 24/11/2008, 11:09 var ; "gjøre et knallkjøp på surround-receiver med bra ytelse og f.eks flere HDMI-kontakter, men ikke oppskalering og støtte for true-HD etc.

Når den nye flotte bluerayspilleren til Rocco sender ut de nye de nye "blueray" lydformatene, hva er det en reciever da gjør med signalene som gjør at et blueray-HD-format vil høres bedre ut enn MPCM og hvorfor?

Hvorfor vil man betale for HD-formater contra LPCM/MPCM? Har det noe med lydkvaliteten og gjøre?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2008 11.58.16 #8 av 11
Postet av: Jorn.Finnerud
Man vil betale for de nye lydformatene fordi filmselskapene så godt som er gått bort i fra å bruke ukomprimert PCM på filmene. "alle" vil ha True HD eller DTS Master HD, og det har filmseskapene registrert. Det er dermed dette man får på filmene. Om det gir bedre eller dårligere lyd er vel tvilsomt. Vil man absolutt ha MPCM, må dermed spilleren konvertere dette før den sender det til receiveren.
Vennlig hilsen Jørn, redaktør i magasinet Watt
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.12.2008 15.51.15 #9 av 11
Postet av: Haugesynsar
Takk for svaret Finnerud.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.12.2008 12.54.06 #10 av 11
Postet av: Rocco
Jeg føler fortsatt at svarene ikke helt kommer i mål:
Utgangspunktet mitt var å kjøpe en blueray-spiller som også dekoder lydformatene på platen direkte i spilleren.

Masterplanen var da å gjøre et "value-for-money" kjøp på en "utgående modell" receiver med mpcm/lpcm og som kan ta imot denne lyden dekodet fra spilleren og inn til receiver via hdmi og fore den tvers igjennom til høyttalerne.

Altså ingen behov for truehd etc på selve receiveren, men heller kraft og flere innganger for pengene. Ville jeg i prinsippet gjøre et bedre kjøp ved å kjøpe f.eks yamaha 861 (som er mid-end utgående modell) ist å kjøpe yamaha 663 (som er lower-end og ny)?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
22.12.2008 12.00.30 #11 av 11
Postet av: Haugesynsar
"Rocco" skrev:Jeg føler fortsatt at svarene ikke helt kommer i mål:
Utgangspunktet mitt var å kjøpe en blueray-spiller som også dekoder lydformatene på platen direkte i spilleren.

Masterplanen var da å gjøre et "value-for-money" kjøp på en "utgående modell" receiver med mpcm/lpcm og som kan ta imot denne lyden dekodet fra spilleren og inn til receiver via hdmi og fore den tvers igjennom til høyttalerne.

Altså ingen behov for truehd etc på selve receiveren, men heller kraft og flere innganger for pengene. Ville jeg i prinsippet gjøre et bedre kjøp ved å kjøpe f.eks yamaha 861 (som er mid-end utgående modell) ist å kjøpe yamaha 663 (som er lower-end og ny)?


Rocco vi får vel stole på at redaktør Finnerud fra tidsskriftet HJEMMEKINO vet hva han snakker om. Og han har allerede fastslått at det ikke er forskjell på lydkvaliteten på LPCM og HD-formatene. Sitat Finnerud : "Om det gir bedre eller dårligere lyd er vel tvilsomt. Vil man absolutt ha MPCM, må dermed spilleren konvertere dette før den sender det til receiveren."

Du vil jo, absolutt, at Bluray--spilleren din skal konvertere HD-formatene, og sende det som LPCM/MPCM til recieveren.


Kanskje Atle Torp kunne snakket med sjefen sin, redaktør Finnerud.Da kunne de skrevet i neste nummer hvorfor planen din ikke er så god som du og jeg hadde håpet på? Det er sikkert mange mennesker som lurer på hvorfor de må bruke mange penger på ny reciever, med tanke på at det ikke er noen merkbar forskjell på HD og LPCM/MPCM?

God Jul til alle sammen.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar