Logo

BenQ PE8720

Skriv et svar
04.04.2007 08.34.36 #61 av 75
Postet av: Bidd@
:D skal lage en egen tråd med bilder og beskrivelse når jeg kommer igang. Vurderer også å kanskje motorisere med 12v drill et bein fra et databord.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 18.05.05 #62 av 75
Postet av: PennyDuff
Hei.

Da jeg for tiden ikke har DVD-spiller fikk jeg råd om å kjøre VGA kabel fra PC'en til projektoren. Jeg kjøpte derfor en VGA kabel, en lang jævel. Jeg registrerer at jeg har gjort for dårlig research på PE8720 input biten da den ikke har VGA ingang?

Kan dere gi meg tips hva jeg bør gjøre når de eneste outputene fra dataen er S-Video og VGA, og jeg allerede har kjøpt en 15 meter lang VGA kabel? Må jeg skaffe meg en omformer? I så fall hvilken er best for å ikke miste kvalitet?

Et annet VGA spørsmål - er det riktig at VGA kabler ikke støtter 720p? I så fall, hvilken resolution kan jeg oppnå med VGA kabel før jeg får kjøpt meg en DVD-spiller?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 19.31.22 #63 av 75
Postet av: Rikky
VGA fra PC må du kjøre inn på RGBHV-inngangene med en D-sub->5*BNC-kabel. 720p fra PC via VGA er null problem.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 19.42.57 #64 av 75
Postet av: Rune
Som Rikky påpeker er VGA det samme som RGBHV. Du trenger bare en enkel overgang. Det fulgte ikke med projektoren forresten?

F.eks
http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3343
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 20.17.28 #65 av 75
Postet av: PennyDuff
Mange takk for hjelpsomme svar.

Jeg har bestilt projektoren fra avshop.no og slik jeg forstod det kom det ikke med en slik overgang.

Jeg skal sporenstreks bestille en overgang og jeg takker for hjelpen.

Et spørsmål til: Hvordan er kvaliteten på VGA kabler? Jeg antar at vi ikke snakker big mama men at kvaliteten vil være både merkbart bedre enn S-video og merkbart dårligere enn bruk av Composite og HDMI?

Finnes det forskjell på kvaliteten på VGA kablene? Jeg har bestilt en standard og rimelig greie fra MPX.no.

Til slutt: Planen er å kjøpe en bra DVD-spiller engang før sommeren og brenne ut nedlastede DVD-filmer fra PC'en og spille dissse med DVD-spilleren. Kan det være smart å kjøpe en svært billig (max 1000-lappen) DVD-spiller med en gang (som har Composite/HDMI utgang dersom dette er mulig å anskaffe billig) istedenfor å vente på en kvalitets DVD-spiller og bruke VGA fra bærbar PC i mellomtiden?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 20.25.13 #66 av 75
Postet av: Rikky
VGA vil bli tilnærmet like bra som HDMI hvis du bruker en ok kabel samt riktig oppløsning. Jeg brukte VGA->RGBHV en stund til min gamle BenQ PE7700, men ble plaget av ghosting. Jeg vet ikke om dette skyldtes dårlig kabel eller dårlig skjermkort (type veldig billig).

Du snakker om kompositt, det er den dårligste måten å overføre bilder på. Du blander kanskje med komponent/YPbPr?

Edit: Forskjellen fra s-video/kompositt til VGA er veldig stor, det kan ikke sammenlignes.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 20.30.06 #67 av 75
Postet av: Rune
Teoretisk er RGBHV signal bedre enn komponent (jeg anter du mener komponent og ikke compositt som du skriver)

Det som er problemet med VGA er de er dårligere skjermet og lagd enn dedikerte komponentkabler. Jeg har opplevd at man får "reflekser" via VGA ved dårlige kabler.

Når det gjelder DVD versus pc så tror jeg den største forskjellen vil være flyt i bildet og lydmuligheten. For jeg antar du ikke har digital utgang på pc'n og du vil fort trenge å ha skjermkortet på 60hz som fører til konvertering av PAL filmer noe som igjen fører til "hakkete" avspilling. Hvis det er NTSC er problemet langt mindre, men jeg syns ofte det er vanskelig å få like jevn avspilling på pc som på DVDspiller.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 20.49.33 #68 av 75
Postet av: PennyDuff
Jeg forstår.

Som dere riktig påpeker mikset jeg kompsitt med komponent. Jeg mente komponent.

Utfordringen blir da å finne en ca 10m VGA til BNC kabel som har "god" kvalitet.

Jeg så på linken du la ved Rune, prisen her fører til at jeg kommer over tollgrensen så jeg prøver å finne andre alternativer til kabel. Hva tror dere om denne (http://www.national-tech.com/catalog/rgbbnccables.htm) eller denne (http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... a2f6e319fa). Sistnenvte virker veldig dyr, men kanskje kvaliteten er deretter?

Innspill settes pris på!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 21.16.02 #69 av 75
Postet av: Bidd@
Den fra nettdata er lik de som var med i 7800 og 7700 pakka. Mangler i 8720 og W9000 men der er det med i stede en komponent-kabel.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 21.32.47 #70 av 75
Postet av: PennyDuff
Hva er lengden på komponent kabelen som er med i pakken? Jeg trenger 10 meter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 21.34.15 #71 av 75
Postet av: Rikky
Jeg har ikke nøyaktige mål, men den er betraktelig kortere enn 10 meter.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 21.46.51 #72 av 75
Postet av: PennyDuff
Ok. Anser dere den kabelen (http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... a2f6e319fa) som bra kvalitet eller er det en bosskabel som "bare kommer med pakken"?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
05.04.2007 22.01.13 #73 av 75
Postet av: Bidd@
Komponentkabel som er med er 2meter og den VGA/5xBNC tror jeg var 4 meter. Kvaliteten på denne vet jeg ikke.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
20.04.2007 22.11.02 #74 av 75
Postet av: Bidd@
For de som ønsker å følge byggingen av senkefestet er den her.

Edit: 7/5-07: motorisert takfeste til 8720 er nå ferdig og tatt i bruk, se linken over.
mvh Bidda

Kjekt å ha eller "den som har flest duppedingser når en dør -VINNER!"

Prosjektbilder
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
19.04.2008 18.16.28 #75 av 75
Postet av: kriwen
Er det noen som har riktig kalibrerings innstillinger når man kjører HDMI?
Tenker da på innstillinger for iris, gråskala, RGB, sort/hvit osv.
Cabasse irois 8.2, Yamaha DSP-AX1, Marantz dv 8600, Toshiba Dv35, Benq 8720
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar