Logo

BD spiller: ps3, htpc eller standalone

Skriv et svar
14.03.2008 10.37.41 #1 av 11
Postet av: teebee
da har jeg bestilt meg min første blu-ray film, men har ingen avspiller. hva er det folk her anbefaler for å spille av disse lekkerbiskene. vil gjerne ha en spiller som takler BD profile 9.99 når den engang kommer :D med andre ord, burde gå ann å oppgradere til nyere profiler. ønsker også å bruke spilleren til mediacenter for å spille av hd format filer fra nettverk. da faller vel standalone spillerne bort? har xbox360 så kan tenkes at ps3 er et godt valg for å kunne spille litt. men for meg så er mediacenter delen viktigst.

ps3 koster rundt 3000 nå, og en htpc får vel man for ca 6000 (eller hva petre2006) :D
men hvordan er det med profil oppdateringer på disse to alternativene?

selv om jeg har kjøpt en BD plate så haster det ikke med innkjøp av avspiller. her den som xvid og dvdr så klarer meg med det :D

noen synspunkter?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.03.2008 14.39.38 #2 av 11
Postet av: staffel
PS3 har jo gratis nettverk så det er legg å koble seg på og spille av filer som du deler. (Noen som vet om man kan koble USB mellom pc og ps3?

og man får jo oppdateringer når det kommer på ps3 (forutsetter du er koblet opp mot internett da) og en bluerayspiller.
Dali Concept 6, Dali concept CT,Dali Concept 1,UScarvor SW. Denon AVR-1604 Panasonic 42PV70.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.04.2008 11.23.15 #3 av 11
Postet av: teebee
men spiller ps3 av de hd formatene som finnes, h264, x264 og mkv? finnes kanskje flere, men kun disse jeg har hørt om.
den har vel støtte for divx, men takler den alle xvid. tenker da spesielt på de ulike filtrene som benyttes (ffdshow).
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
15.04.2008 18.38.07 #4 av 11
Postet av: petre2006
teebee;

Ja, man kan nok klare å banke det ned under 6k, spørs bare hvor kresen du er på utseendet og støynivå. For første gang nå ser jeg BD ROM under den magiske 1000 lappen (LiteOn), og da begynner det å smake føggel..

Ok, kjapp smørbrødliste for en helt OK HTPC:

LiteOn BD ROM - http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 36111;r:pg 864,-
Samsung SpinPoint 160GB HardDisk http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 36376;r:pg 332,-
GIGABYTE GA-MA78GM-S2H Hovedkort http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 36123;r:pg 658,-
AMD X2 4200+ Prosessor http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 03086;r:pg 397,-
Corsair 2GB minnekit http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q ... 01121;r:pg 372,-
Antec Fusion 430 HTPC kabinett http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1618505;r:pg 1296,-
Microsoft Vista Home Premium OS http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfov ... plid=74924 929,-

Da ender vi opp til slutt med 4848,- (ca 5000,- med frakt)

However.. Siden du har en tusenlapp igjen, ville jeg vurdert (siden dollaren snart er mindre verdt enn monopolpenger) å investert i programvare som spiller av BD og da snakker jeg om f.eks PowerDVD 8 Ultra (99 riksdaler = 500,-) og f.eks Slysoft's AnyDVD HD (for å fjerne alt som har med soner både på BlueRay og DVD, fjerne all reklaer og annet ræl) for 650,-. Vet også om noen som ikke betaler for programvare, men det skal ikke jeg anbefale, da jeg mener programvareindustrien sliter nok som det er, og dette er gode produkter som fortjener noen slanter fra oss..

Og, her er rosinen in guleroten.. Du trenger IKKE å bekymre deg for at det ikke lar seg oppgradere i fremtiden, det er ikke hardwaren som hindrer deg vertfall :-) Og, skulle det mangle noe her (ekte 7.1 Dolby Digital True HD eller hva som helst) så er det bare å bygge ut når det er tilgjengelig.

EDIT; Systemet som det står her støtter da 5.1 lyd i DD og/eller DTS på samme HDMI kabel som bildet (optil 1080p :-) ) kommer på.

MEN, jeg sa IKKE at det ble billigere, men snasent er det ;-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.04.2008 12.51.06 #5 av 11
Postet av: teebee
man trenger vel ikke vista, men kan bruke xp regner jeg med. har utømmelig med xp lisenser så velger det istedet for å bruke nedstrippa vista home.

så det finnes ikke hardware for 7.1 enda? trur jeg venter til alt er på plass før jeg gidder å kjøpe.

bråker samsung mindre enn en seagate? jeg har en dunge med små seagate disker liggende etter stadig oppdateringer på min filserver. kan være fint å bruke de på noe annet en backupdisker.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.04.2008 21.02.55 #6 av 11
Postet av: petre2006
Tenkte Vista Premium for å få Media Center muligheten,
ellers må du på:
1. XP MCE som ikke man kan få tak i lenger
eller
2. Myth, Sage etc (som enda ikke støtter BD/HD DVD
eller
3. Bruke PowerDVD i sammenheng med XP
eller
4. Kjøpe f.eks PowerCinema (media Center fra Cyberlink) sammen med PowerDVD HD Suite og derigjen sammen med XP

Samsung er hakket stillere ja, men hvis du går f.eks for Antec kabinettet som er laget for å få ting stille, deriblandt harddisker, så er Seagate mer til å stole på enn Samsung.

7.1 ja, du har 7 + 1 høyttalere og 7.1 reciever på plass? Auzentech er rett rundt hjørnet med ett kort som ordner den biffen, så får vi se om programvaren ettervert kommer diltende etter. Det vil tvinge seg frem. Uansett, så er det som sagt pr.dags dato full støtte for DD Live 5.1 og DTS på samme HDMI kabel som bildet, det er faktisk 3.1 kanaler mer enn det var for to mnd siden det:-)

Ok, your call

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2008 03.25.43 #7 av 11
Postet av: Blueflame
Jeg synes PS3 fungerer ypperlig som en Blu-ray Spiller, da den kom støttet den ikke alle funksjoner som de mer Highend spillerene til 20-30.000,- men PS3 blir stadig oppdatert med ny firmware. Og da jeg har denne stående i TV benken, trådløst tilkoblet internet.. er det bare å velge "søk oppdateringer" og vips så støttet PS3 BD Live, DTS HD osv osv.... Synes dette er knall bra.... Flere oppdateringer kommer hele tiden, så PS3 nærmer seg den ultimate mediasenter/bluray spiller :-)
Pioneer VSX-LX60, Pioneer PDP-427XA, Dali Ikon 6, Dali Ikon Vokal 2, Pioneer DV-696AV, Pioneer DVR-530H, Project Debut III, Jamo E400, Pioneer S-W150S, PS3 og Gamecube
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2008 06.44.29 #8 av 11
Postet av: petre2006
"Blueflame" skrev: så PS3 nærmer seg den ultimate mediasenter/bluray spiller :-)


Nja, jeg er nå langt fra enig med den påstanden.. For å bli ultimate mediacenter har PS3 et langt stykke å gå, og det samme har vel den nok på den ultimate bluray spiller også. Skal litt mer til for å bli 'hype' her i huset, selv om den har god mulighet for å oppgradere firmware/software på de vesentlige 'mangler' den hadde når den kom. Jeg vil derimot rose ingeniørene bak den, som har tatt høyde for fremtiden, en kurs de har staket ut i god tid før PS3 kom på markedet. Påfallende at man bare med en software/firmware kan bli klar for hvilken som helst lyd og bildestandard som måtte komme, så ordner PS3 dette med en upgrade, og det er bra. Stiller likevel spørsmålstegnet...

Jeg nevnte også at en HTPC er en klekkelig dyr affære, men utbyginingsmulighetene er uendelige, streng tatt. Sett litt på NAS løsninger mot PS/3 for å bøte på det faktum at man ikke kan sette inn f.eks 2x1TB disker inn i en PS3, men lest så som så om hvordan løsningen fungerer. Så er det dette med fullt codec sett, tenker da på litt mer utover divX/mov og DVD(HD DVD&BD), her skorter det mye enda. For ikke å snakke om sonefrihet på DVD/BD

Men joda, det er en billig løsning og den fungerer nok helt greitt. Vil likevel trygt anbefale folk en godt rigget HTPC og i tillegg dytte inn et TV kort med støtte for HD, og bruke HTPC'en som PVR, alt på en og samme plass, no worries :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2008 07.16.24 #9 av 11
Postet av: teebee
7.1 reciever, men kun 5.0 høytalere. om jeg kjøper så kjøper jeg for å kunne utnytte mulighetene som er tilgjengelig fullt ut. har aldri prøvd windows mediacenter så vet ikke ha den takler og ikke takler, men trur jeg kommer til å se etter 3. parts programmer. muligens også en dualboot med linux for å bruke xbmc. har du fått testet den?
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2008 11.09.37 #10 av 11
Postet av: orso
Forsåvidt allerede nevnt. Hovedkortet som blir her linket til, Gigabyte GA-MA78GM-S2H, kan ikke sende multikanal LPCM via HDMI. Eneste brikkesettet som kan det i dag er Intels G35, men den krever en kraftig cpu for å takle HD avspilling. Snart dukker Geforce 8200 og 8300 opp, og de vil begge kun sende all lyd gjennom HDMI.

Ellers så er Westen Digital sine Green Power harddisker de mest stillegående på markedet nå. Muligens litt tregere enn Samsung, men ikke noe man merker til HTPC bruk.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.04.2008 11.54.10 #11 av 11
Postet av: petre2006
"bomholt" skrev:Forsåvidt allerede nevnt. Hovedkortet som blir her linket til, Gigabyte GA-MA78GM-S2H, kan ikke sende multikanal LPCM via HDMI. Eneste brikkesettet som kan det i dag er Intels G35, men den krever en kraftig cpu for å takle HD avspilling. Snart dukker Geforce 8200 og 8300 opp, og de vil begge kun sende all lyd gjennom HDMI.

Ellers så er Westen Digital sine Green Power harddisker de mest stillegående på markedet nå. Muligens litt tregere enn Samsung, men ikke noe man merker til HTPC bruk.


Ja, du har helt rett ang. Gigabyte GA-MA78GM-S2H kortet. Sammen med et Radeon kort av billigste slag (hybrid crossfire) (4-500,-) så skal det vertfall være mulig spvidt meg bekjent. Dere vil få svar på dette nå snart, jeg holder på med en rigg til en kunde, en med Gigabyte GA-MA78GM-S2H kortet og et Radeon 3470 kort (passivt kjølt).

Byttet ut Antec 12cm viftene med to Noctua 12cm 800 rpm vifter (8db.. det sliter jeg med å høre, jeg kan faktisk ikke høre de (er jeg hørselskadet mon tro?)) og satt passiv kjøling på CPU (65w AMD X2) med en vannvittig 'ribbe' fra Andy Scythe.. Mer kommer, men kanskje vi HTPC fanter kan pelle oss over på HTPC seksjonen for å diskutere videre der? :-)

Western Digital sine disker er forsåvidt stille de, men må si jeg NOK en gang har kuttet ut western (to stk WD sine green disker er sendt i retur, de slet med lese/skrive problematikk på to PC'er jeg har levert, så jeg tok ingen sjanser), men poenget mitt var at en SSD type disk er vel å foretrekke skal man ha det helt stille (0dB). Likevel, da ryker hele budsjettet bare på disken :-) hihi

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar