Logo

Bassrefleks vs trykkammerhøyttalere.

Skriv et svar
01.11.2008 15.55.49 #1 av 16
Postet av: cato.t
Hei!

Lurer på de vesentligste forskjellene mellom høyttalere med bassrefleksport og trykkammer!

Hva er fordelene/ulempene ved begge systemene?

Er takknemlig for svar!

Mvh
cato.t
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2008 16.33.37 #2 av 16
Postet av: Zleepyme
Vel det er sikkert flere fordeler og ulemper en de jeg skriver her, men hovedsaklig er ulempen med en bassrefleks at kabinettet må være større, men fordelen er at du får mer db fra en slik løsning. en lukket løsnimg vil gi bedre basskontroll(renere basslyd) og den vil også kunne ta mindre plass, men det går på bekostning av mindre lydvolum.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.11.2008 17.18.32 #3 av 16
Postet av: cato.t
Takk for svar, Zleepyme :mrgreen:

Det var informativt og oppklarte endel ting :idea:
Jeg skjønner da at et trykkammersystem bl. a. vil kreve større forsterkere!

Dumt spørsmål kanskje, men henger valget av høyttalersystem på noen måte sammen med type elektronikk/forsterkere, eller går dette mer på å matche de forskjellige produktene fra diverse leverandører og en tilpassning til lokalet der det skal spilles?

Mvh
cato.t
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
02.11.2008 18.03.37 #4 av 16
Postet av: Zleepyme
"cato.t" skrev:Takk for svar, Zleepyme :mrgreen:

Det var informativt og oppklarte endel ting :idea:
Jeg skjønner da at et trykkammersystem bl. a. vil kreve større forsterkere!

Dumt spørsmål kanskje, men henger valget av høyttalersystem på noen måte sammen med type elektronikk/forsterkere, eller går dette mer på å matche de forskjellige produktene fra diverse leverandører og en tilpassning til lokalet der det skal spilles?

Mvh
cato.t


Plass og størrelse på høyttalere har en del og si, og valg av forsterker ligger som regel på størrelse av de høyttalerne som skal drives. og selvfølgelig erfaring fra tidligere. De fleste høyttalere for hus har den tradisjonelle bassrefleks konstruksjonen selv helt ned på mini/mikro anlegg.
Som regel vil et bassrefleks trykkkammer få mer ut av en forsterker en et lukket system. Derfor er de mest utbredte høyttalerne bassrefleks basssert. DSet har en annen fordel med at på store rom vil få bassen litt mer ut i rommet.
Surroundrecivere har mange instillinger når det gjelder lydformidling. Og forskjellige merker har litt forskjellig lydsignatur.
I hus vil nok et komponent system med høyttalere som har bassrefleks være det mest ideelle.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2008 12.35.50 #5 av 16
Postet av: roffe
Her sto det mye rart. La meg forsøke mag på en forklaring.

En lukket høyttalerkasse skal være tett og fungerer på elementet som en fjærende luftpute som elementet jobber mot. Siden kassa er tett og som regel temmelig stiv er det altså kun fronten av elementet som gjengir lyd. Dette gir en tilnærmet punktformet lydkilde. Avrullingen i bassen begynner som regel ganske høyt i frekvens, men er ganske slak. Det er videre ganske enkelt å lage en vellydende høyttaler på denne måten, siden karakteristikken til den fjærende luftputen ikke er veldig kritisk. De kan derfor lages temmelig små, selv om det alltid vil gå ut over bassgjengivelsen (mindre kasse betyr stivere "luftfjæring").

En bassreflekskasse er mer kompleks. Fortsatt fungerer kammeret som en luftfjær, men i i tillegg til elementet er det altså en bassrefleksport. Denne porten har en viss lengde og et visst tverrsnitt som tilsammen kan betraktes som passiv membran av luft. Ved høye frekvenser oppfører kabinettet seg ganske likt den lukkede utgaven. De høye frekvensene evner rett og slett ikke å sette luften i det lange røret i bevegelse.
Etterhvert som frekvensen blir lavere vil imidlertid luftfjæra (luften i kammeret) og luften i røret begynne å røre på seg. Det som skjer da er at bassrefleksporten begynner å gi lyd under påtrykk av lufta i kammeret. Denne lyden kommer i tillegg til lyden fra basselementet, og vil gi et ekstra bidrag i bassen. Ved bassrefleksportens avstemmingsfrekvens er bassportens tilleggsbidrag på sitt høyeste, og ved den frekvensen svinger bassrefleksporten og høyttalermembranen i fase, slik at man får et betydelig ekstra bidrag. Ved lavere frekvenser enn avstemmingsfrekvensen begynner frekvensen å bli så lav og lufta i røret så lett at det fungerer som et hull i kassa. Lyden fra baksiden av basselementet er i motfase i forhold til fronten, noe som fører til gradvis utfasing, og dette fører til at bassrefleksavstemmingen ruller av senere, men brattere enn en lukket kasse. Avstemmingsfrekvensen for en bassreflekskasse er kritisk. Legger man avstemmingsfrekvensen for høyt vil den skape en såkalt one note bass eller boomete bass som er særdeles kraftig ved en bestemt frekvens. Å legge den for lavt er ganske sjelden, siden det ofte er fysiske begrensninger den veien, men bygger man STORE kasser så kan dette også gjøres, og da vil bidraget fra bassrefleksen være minimalt (bidra på et nivå der basselementet allerede har rullet av ganske mye, slik at forskjellen ikke blir så stor).

Nedenfor er kurver som illustrerer forskjellen mellom de to avstemmingene, samt noen varianter av bassrefleksavstemming.
Den blå kurven er lukket avstemming. Man kan se hvordan den myke avrullingen gjør at den ikke spiller like kraftig i et område som bassrefleks, men den slake avrullingen gjør at den fortsatt har en god gjengivelse i den dypeste bassen og kan strekke seg dypere enn tilsvarende bassrefleks.
Den røde, gule og grønne er ulike varianter av bassrefleksavstemming for samme element.
Den røde viser en alt for høyt avstemt bassrefleksport for det første vil den spille overdrevent kraftig ved rundt 50Hz, for det andre vil den fra 30Hz og nedover yte dårligere enn en lukket høyttaler, noe som betyr elendig dypbass.
Den grønne kurven viser en såkalt flat avstemming. I et stort rom eller et ekkofritt rom er dette en god løsning. Dessverre vil den sammen med romforsterkningen også kunne få et frekvensområde der den spiller unaturlig kraftig. Legg merke til at denne også må gi tapt i forhold til den lukkede konstruksjonen ved rundt 25-26Hz.
Den gule kurven kan se ineffektiv ut ved første øyekast, men den vil sannsynligvis integrere bedre med små rom enn de to andre løsningene. Det er også først ved 20Hz den må gi tapt for den lukkede konstruksjonen med hensyn på dypbass.

Felles for alle bassrefleksavstemmingene er altså at de bidrar med et ekstra bidrag fra en gitt frekvens (i eksempelet rundt 200Hz) og nedover et stykke forbi avstemmingsfrekvensen. I dette området spiller bassrefleks mer effektivt (gir mer lyd per påtrykt effekt) enn en lukket konstruksjon. Men det er ikke dermed sagt at det spiller pener. Brukt feil kan bassrefleks gi en overdreven bass. De lukkede konstruksjonene jobber på sin side ofte på lag med romforsterkningen og lydgjengivelsen oppfattes av mange som mer presis uten at enkelte frekvenser fremheves som unaturlige. Lukkede konstruksjoner har ofte også en imponerende dypbass som overrasker mange. Det er faktisk ganske vanskelig å lage like små bassreflekskonstruksjoner, men det er altså slik at dersom man gjør dem litt større og avstemmer det riktig, så har bassrefleks mer å gi i mellombassområdet. samplecurves.gif samplecurves.gif ( 6,9921875 KB) Vist 1279 ganger
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2008 12.38.28 #6 av 16
Postet av: roffe
Legg også merke til at dersom man skal ha et hjemmekinosystem der man setter høyttalerne til small, så vil som regel bassrefleksportens virksomhetsområde deles bort, og man kunne like gjerne greie seg med lukkede høyttalere.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2008 15.08.09 #7 av 16
Postet av: cato.t
Takk til "Zleepyme" og "roffe" for gode innspill :mrgreen:

Skjønner at jeg har endel å tenke over før jeg går til noen innkjøp, og jeg starter med rommet!

Hvis jeg har fått tak i noe av det grunnleggende her, så kunne det kanskje være en ide å gjøre noen enkle endringer av rommet for på den måten å bedre lytteforholdene og legge bedre til rette for musikkavspilling?

Å finne rommets resonas - og "vanskelige" frekvens(er) kan kanskje være en god start?

Vet at man da trenger en tonegenerator, amp og høyttaler og er det komplisert prosess, dette her?

Takknemlig for svar!

Mvh
cato.t
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2008 18.55.40 #8 av 16
Postet av: Zleepyme
At man finner en høyttaler som man liker lydaignaturen på er viktig. Snakker man å bygge et dedikert hjemmekinorom fra bunnen av, så kikke innom mine hjemmekinopressentasjoner å se hvordan folk har løst dette du lurer på. Mange ekstremt gode løsninger der:)
Før man går seg bort i bassfrekvenser, ressonanseproblematikk og kassemål, så er det lurt å legge merke til at de fleste anlegg opp til 50.000 er stort sett tradisjonelle høyttalere/subwoofere som har bassrefleks system(det finnes selvfølgelig unntak)
Hvor mye ønsker du å bruke på hjemmekinoutstyr vil avgjøre hva du ender opp med. De fleste av oss med begrensete byggekunnskaper kjøper heller god elektonikk, å så får rommet det skal stå på stå sin prøve;)

Et eksempel på et allroundsystem som vil fungere bra til de fleste små, og mellomstore rom, og med lydkvaliteter som vil overaske
http://www.hifiklubben.no/produkter/hoe ... ystem_.htm
Ønsker man større høyttalere finnes det to storebrødre til disse frontene.(Concept8 og Concept 10)

Her vil Denon eller Yamaha recivere være gode valg.
http://www.hifiklubben.no/produkter/hje ... r_sort.htm
http://www.surround.no/product/461479/_ ... _Sort.html

Ikke sikker på dette gjorde deg klokere, men det var iallefall et tappert forsøk på å forenkle valget litt iallefall;)
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
06.11.2008 23.32.36 #9 av 16
Postet av: roffe
Skal du kjøpe høyttalere er ikke lukket vs bassrefleks det viktigste valget du gjør. Du bør uansett lytte til høyttalerne i et rom på omtrent samme størrelse som du skal bruke de i for å høre hvordan du liker lydsignaturen til kandidatene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2008 00.30.21 #10 av 16
Postet av: Snickers-is
Når man sender et signal inn et sted og får noe annet ut kalles dette en overføringsfunksjon. En overføringsfunksjon beskriver det som skjer med signalet rent matematisk. Overføringsfunksjonen til en bassreflex og en lukket er ulike (logisk nok).

For den lukkede har kabinettet kun en såkalt reaktiv komponent (reaktive komponenter er kondensatorer og spoler, og ekvivalenter til disse), selve kabinettet som komprimerer luft og dermed lagrer potensiell energi. Kabinettet er derfor ekvivalent til en kondensator. For å kunne lage en resonans må man ha 2 reaktive komponenter. Det lukkede systemet danner resonansfrekvensen sammen med selve elementet og henter sin andre reaktive komponent fra elementets bevegelige masse. Denne danner den induktive ekvivalenten ved at elementets bevegelige masse representerer en kinetisk energi. Overføringsfunksjonen bestemmes av disse reaktive komponentenes egenskaper i forhold til hverandre.

For dem som ikke husker det, potensiell energi er som stillestående vann i en demning. Kinetisk energi er som et godstog i fart.

For en bassreflekshøyttaler vil de to reaktive komponentene være representert gjennom hhv kabinettvolumet og porten. Porten representerer her den kinetiske, altså induktive energien mens kabinettet danner den potensielle, altså kapasitive. Kabinettet vil da få en resonansfrekvens helt uavhengig av elementets bevegelige masse. Imidlertid spiller elementets bevegelige masse også inn. Det er altså mulig å tune et bassreflekssystem med en ekstra reaktiv komponent.

Samsvaret mellom de ulike komponentene i både et lukket og et bassreflekssystem vil bestemme frekvenskurven og faseforløpet. Det er fullt mulig å få en bassrefleks til å få omtrent samme frekvensgang som en lukket, men da vil samsvaret mellom reaktive komponenter gjøre at de også har en rimelig lik overføringsfunksjon både hva frekvensgang og fase angår, og impulsresponsen vil være nogen lunde lik.

Det er med andre ord ingen universell måte å besvare dette spørsmålet på.

Så kommer det interessante, nemlig at vi skal bruke høyttalerne i et rom. La oss si at vi har en target frekvensrespons, og vi betrakter rommets bidrag som ulike reaktive komponenter, eller altså, som en overføringsfunksjon. Når vi har plassert høyttalerne slik at overføringsfunksjonen til høyttaler og rom til sammen gir oss den frekvensresponsen vi er ute etter vil overføringsfunksjonene være like rent matematisk om vi betrakter fase og frekvensrespons. Ergo låter disse parametrene også likt.

Men bassrefleksvarianten kan levere med SPL, og den leverer samme SPL-nivå med kortere slaglengde og dermed lavere forvrengning.

Betrakter vi imidlertid dette fra forsterkerens side vil den elektriske impedansen og den elektriske fasegangen være befengt med en ekstra reaktiv komponent. Dette gir en last som krever mer strømkapasitet fra forsterkeren. Hvor mye avhenger av hvor aktiv denne resonanskretsen er.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
09.11.2008 20.57.47 #11 av 16
Postet av: Jerome
Spennende lesing snickers :D

Men hvordan kan vi som kunder sette dette i praksis? Det er stor sett umulig å få simulerings eller målingdataene fra de som lager høyttaler. Bare å få en detaljert frekvensen kurve med flere målepunkter rundt høyttaleren er noe jeg har aldri sett så en overføringsfunksjon er vel bare en drøm, ikke sant?

Det er selvfølgelig mulig å måle en HT selv ute i naturen men det er vel få som gjør dette....
Crown | Klipsch | SVS | Yamaha | Sony
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2008 08.59.09 #12 av 16
Postet av: Snickers-is
Det er ikke enkelt å bare gi bort kunnskap om man kan si det slik. Men noe av hensikten min med innlegget er å avlive myten om at sånn låter lukket kasse og sånn låter bassrefleks. Det er virkelig helt individuelt.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2008 17.26.51 #13 av 16
Postet av: cato.t
Hei og takker så mye for alle svar :mrgreen:

Det var mye god informasjon og linker til forslag på høyttalerløsninger!

Jeg har faktisk blitt endel klokere, og lært noe nytt etterhvert som svarene har rullet inn :idea:
Det med å se på samspillet mellom en høyttaler og rommet den spiller i, for både lukket- og bassrefleks- system, samt egenskapene de begge har i bassområdet er veldig interessant og noe jeg selvfølgelig ikke kan se bort i fra!
Er glad i dyp, rask og stram bass, må vite 8)

Det er et lerret å bleke dette med lyd/høyttalervalg og jeg har forstått at jeg i første omgang ikke kommer til "å gå for langt, ang demping, finne resonansfrekvenser, samtidig som jeg ikke glemmer det helt!
Igjen: det å gå ned på et detaljert nivå i betrakningene av systemene og rommet som komponenter er lærerikt og jeg trenger mer tid på å forstå /utdype dette, og se hva dette gjør for mitt valg av system!
Kommer derfor først til å bruke mer tid på å lytte meg fram til en løsning jeg liker for deretter å gå litt dypere i materien!

Et par spørsmål har jeg allikevel:
Har tenkt på et system med satelitter/sub og hvis man velger et lukket system, skal man da gå for det også for sub`n?
Og videre: Bestemmer romstørrelsen/volumet alene om man går for satelitter/sub kontra en større gulvstående høyttaler med bassrefleks?

Takknemlig for svar!

Mvh
cato.t
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2008 17.39.37 #14 av 16
Postet av: cato.t
P.S!

Glem det siste spørsmålet, det var overflødig!

Fortsatt takknemlig for svar!

Mvh
cato.t
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
10.11.2008 21.03.09 #15 av 16
Postet av: Snickers-is
Bassrefleks eller ikke i frontene og bassrefleks eller ikke i sub har egentlig lite med hverandre å gjøre. Men om du ikke har en svært god kalibreringsenhet er det i en del tilfeller litt vanskeligere å få en sub til å summere bra med fronter med bassrefleks enn fronter i lukket kabinett.
MVH
Jørn Rune Kviserud

Mine mer eller mindre bransjerelaterte engasjemenenter:
Midgard Audio
Creative HiFi
CNC Xpress
AV expo
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar