Logo

bass nivået på yamaha

Skriv et svar
28.08.2007 16.22.18 #1 av 17
Postet av: gRoz
vet ikke om de bare eg meg. men når jeg ser film føler jeg ikke at yamaha forsterkeren jeg har får utnytta bassen skikkeli.. den slår lixom ikke på samme måte. er de noe med subben eller forsterkeren?
er ikke no galt med med resten men savner de lille extra punchet fra subben.. noen tips?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 18.44.14 #2 av 17
Postet av: Torja
Dette er en ganske ny Yamaha, et merke jeg ikke har alverdens gode kjenskap til, men den skal ha en ganske avansert bassmanagement? Mange forskjellige foråndsinnstilte DSP menyer også, så vidt jeg husker. Teatrikal, sci-fi osv..
Prøvd litt forskjellige innstillinger og evt velge det bort? Har du kalibrert ved hjelp av den automatiske romkorrigeringen? Hvis nei prøv det, hvis ja, prøv å velg det bort, da dette kansje ikke passer din lydsmak?
Bare forslag, men kansje du har prøv allerede?
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 18.45.14 #3 av 17
Her er det også andre faktorer som spiller inn, har du store høytalere, hvordan er følsomheten på de? (Navn)

Subben har nok egen forsterker så her er det nok ikke yamaha´s "feil".
Hvilken sub har du?

Og sist men ikke minst hva heter din reciver?
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 19.03.42 #4 av 17
Postet av: Torja
"Tommy(Actionchicken)" skrev:Her er det også andre faktorer som spiller inn, har du store høytalere, hvordan er følsomheten på de? (Navn)

Subben har nok egen forsterker så her er det nok ikke yamaha´s "feil".
Hvilken sub har du?

Og sist men ikke minst hva heter din reciver?


eh, ikke for å være ubehagelig eller noe, men står det ikke nedest i innlegget hans at han har Yamaha RX-V861 og Yamaha ns 777 som front, tenker jeg og subben er en Yamaha YST-SW315. Dette burde ha gitt mye trøkk for pengene :?: :roll:
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 19.09.43 #5 av 17
Så ikke på dette, beklager.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 19.24.41 #6 av 17
Postet av: gRoz
stemmer de har ns 777 å rx-v861 .. må stille subben så å si på max for å få de samme trøkket som var på de gamle anlegget mitt.. har forbedra fronten me å kjøpe en effektforsterker.. så di gjer mer volum på stereo men på film er noe av effekten borte :S
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 19.54.09 #7 av 17
Postet av: Soundispower
vet du om signalet på subnivået er skrudd opp?

vet at YPAO til yamaha bruker å dempe sub signalet en del...
testet det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 20.28.52 #8 av 17
Postet av: gRoz
har merka de eg og.. så tok å manuelt innstilla dette i dag.. tror jeg fikk de sånn noge lunde godt til i dag før eg gikk på jobb.. skal sjekke i morgen men når eg måtte stille subben opp så mye så hørest de jævli ut når man spiller musikk :p
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.08.2007 21.54.02 #9 av 17
Postet av: Zleepyme
Merkelig det der. Bruke som regel å være omvendt. Når jeg kjører en film i Dolby Digital kan jeg nesten billedlig rive hus hvis jeg går inn for det, mens på musikk er det litt mere kontrollert. Vet at dolby prologic har vesentlig lavere lydfrekvens en DD. Regner med at du har sjekket at filmen spilles av i det?
Isåfall kan litt av problemet ligge der. En annen ting som jeg har forsket litt på, er å ikke la pre outen på reciveren angi subben. Sett denne på subwoofer none, og strekk høytt.kabler fra reciveren til inngangene på subben.

I og med at du har effektforsterker på frontene, så bruker du bare A eller B utgangen på reciveren til subben. Den vil garantert spille med vesentlig mere trøkk, da delefilteret i subben tar seg av alt av lavfrekvens og får mere effekt.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 11.04.26 #10 av 17
Postet av: Soundispower
"Zleepyme" skrev:
I og med at du har effektforsterker på frontene, så bruker du bare A eller B utgangen på reciveren til subben. Den vil garantert spille med vesentlig mere trøkk, da delefilteret i subben tar seg av alt av lavfrekvens og får mere effekt.


interessant!

jeg har noen pangspørsmål med engang her..
hva med lfe signalet? regner med du "blidgjør" ved å sette sub= Front?

dette må jeg prøve..skal få ned subben fra lofte igjen :lol:

et spørsmål bare...hvordan kobler du da den fra a/b utgangen til subforsterker?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 11.41.39 #11 av 17
Postet av: orso
Kan det være at høyttalerne er definert som Large? Sjekk det i oppsettet og sett alle til Small. Bass setter du til Both. Til film fungerer en delefrekvens på 80Hz som regel best.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 14.47.59 #12 av 17
Postet av: gRoz
men måtte da sette yamaha forsterkeren på 7ch enchancment for dette skulle funke.. brukte jeg di vanlige yamaha formatene som standard,spectral,sci fi å sånt ble de for tamt etter min smak :) men mangler ennå litt fin justering for å få de 100. når jeg var fornøyd med filmen så ble musikken merkeli :/ så får se over helga når jeg får hjem min egen nad c272 til fronten :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 14.49.10 #13 av 17
Postet av: gRoz
alt av høytaller valg står på small å har sub på both å en crossover på 80hz så skal ikke være så galt de :) bruker man ypo'n så går jo crossover'n på 200hz å alle høytallere på large :p merkeli greie den her yamaha :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 15.19.00 #14 av 17
Postet av: Zleepyme
et spørsmål bare...hvordan kobler du da den fra a/b utgangen til subforsterker?[/quote]

Regner med at subwooferen har høyttalerterminaler bakpå. Isåfall rart hvis den ikke har det :wink:

Forsterkeren gjør du ingenting med, den sender ut fulltone til subben. Men subben har innebygget delefilter, som splitter opp bass og diskant.

Du har input og output bak på subben. Men du trenger bare kabler til input. Output er hvis du ønsker å koble høyttalerne på subben, men det trenger du ikke for å bruke den slik som dette. Blir i teorien d samme som for og effektforsterker.
Mvh ZM=)
Front:Dali Mentor 8, Senter:Dali Ikon Vokal2MkII, Side: Dali Fazon Mikro, Bak: Dali Ikon5MK2, Subwoofer: Dali Ikon Sub MK1
Denon Avr3313, Effekt: 2x Nadc275,Blu-Ray: Denon BDP-1713, Tv: Samsung UE55F8005
http://min.hjemmekino.no/Zleepyme/562#/0
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
29.08.2007 18.47.22 #15 av 17
Postet av: orso
"Zleepyme" skrev:Isåfall kan litt av problemet ligge der. En annen ting som jeg har forsket litt på, er å ikke la pre outen på reciveren angi subben. Sett denne på subwoofer none, og strekk høytt.kabler fra reciveren til inngangene på subben.

I og med at du har effektforsterker på frontene, så bruker du bare A eller B utgangen på reciveren til subben. Den vil garantert spille med vesentlig mere trøkk, da delefilteret i subben tar seg av alt av lavfrekvens og får mere effekt.

Å bruke høyttalerutgangen til sub har både fordeler og ulemper. Fordelen er at det kan være enklere å integrere suben til frontene. Til musikk kan det være vesentlig. Ulempen er at forsterkeren blir lastet mer. Man må også huske på å sette bass til kun Front og fronthøyttalerne må defineres som Large. Jeg tror ikke dette er en god idé til en receiver som ofte ikke har så mye krefter. Men det er jo bare å prøve.

Dersom trådstarter må sette sub volumet nesten på full guffe, så er det noe gale med instillingene et sted. Da hjelper det nok ikke med et effektrinn. Suben har jo egen forsterker som drar det hele når LFE utgangen brukes. Jeg har dårlig erfaring med å bruke Y.P.A.O. til å stille suben. Jeg kjører auto oppsettet uten sub påslått, går inn og endrer menyen manuelt etterpå (bass til both og høyttalerne til small) og kalibrerer suben for seg selv (delefrekvens og volum).
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar