Logo

Bånnbredde på componentkabel?

Skriv et svar
07.12.2004 18.40.19 #1 av 3
Postet av: Anders
Satt å leste spesifikasjoner på componentkabler før jeg skal gå til innkjøp, ble da overrasked over å finne ut at kablen hadde bånnbredde, har det stor betydning hvor mange mhz eller ghz den takler? hva er anbefalt bånnbredde?
er totalt forvirret!
mvh. Anders
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2004 19.47.42 #2 av 3
Postet av: kertchu
Vet ikke hvor stor betydning antall MHz på kabelen har å si for bildekvalitet, men de nye hjemmekinoforsterkerne med komponent inngang har 100MHz båndbredde på videodelen. H/K er de eneste som jeg vet om som kun har 50MHz.

Både 1080i og 720p trenger kun 37MHz, altså burde vel kabelen din klare litt mer enn dette.


Stian
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.12.2004 22.14.42 #3 av 3
Postet av: perbear
Personlig vil jeg anbefale profesjonell RGB kabel brukt på fargemonitor, de har samme impedans som komponentutgangen. Du kan trolig få noen billig fra plasser de selger brukt datautstyr. De har vanligvis BNC kontakter men det finnes rimelige overganger til RCA pluggene.

Jeg hadde en brukt 21" Barco på min Amiga for ti år siden. Den hadde en båndbredde på 350MHz (på RGB signal). Merket stor forskjell når jeg gikk fra å bruke en standard kabel til en hjemmesnekra med tre separate koax kabler.

Husket spesielt at inni monitoren var det bitte små coax kontakter og kabler fra inngangskortet opp til RGB forsterkerne - de var så nusselige - mimre mimre! :P
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar