Logo

Avklaring angående HDMI Kabler!

Skriv et svar
25.03.2008 15.03.27 #16 av 20
Postet av: orso
"tdale" skrev:Ganske artig dette at man tester forsterkere og receivere, og dømmer den ene nord og ned, mens den andre låter helt fantastisk, men strømmen man sender gjennom den for å få lyd, har ingen verdens betydning......

Tommy

Det er vel ikke noe problem å få det målt hvis man har problemer med uren strøm og deretter klage til El-verket. Man har en del rettigheter når det kommer til strøm, men jeg kan ikke detaljene.

Man skal også huske på at skikkelig elektronikk er laget for å tåle mye. At det ikke ligger konstant på "riktig" volt skal ikke ha noe betyding hvis elektronikken er konstruert bra. Det er riktig nok mindre strømbruk av naboer på kvelden/natten, men ikke fra fabrikker tror jeg. Jeg ser ikke bort ifra at det kan være noe i dette, men jeg blir litt skeptisk da jeg registerer at de samme folka som ofte klager på dette er de samme som hører store forskjeller på kabler, baby filter og andre rare tweak.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 17.20.59 #17 av 20
Postet av: tdale
Er det så urimelig å høre forskjell på kabler? Innmaten i forsterkere består jo av ledende materialer, og der hører man tydelig forskjell.

Måten strømmen går gjennom en kabel på har utvilsomt noe å si for lyden, uten at jeg dermed påstår at forskjellen er ekstremt stor.

Forøvrig er det ikke spenningsnivået som har så mye å si, men den konstante av- og påslåingen av allverdens aparater, som hele tiden gjør at spenningen stiger og faller litt. For eksempel seg jeg tydelig at det blinker litt i lysene når vannpumpa mi starter...

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 17.50.25 #18 av 20
"tdale" skrev:Er det så urimelig å høre forskjell på kabler?
I

Dette er ett svært omdiskutert tema og det spørs litt hva slags kabler du mener? Kanskje jeg skal kjøpe noen slike?
http://www.hificenter.no/shop_item.cfm? ... 220&id=528

Ganske artig dette at man tester forsterkere og receivere, og dømmer den ene nord og ned, mens den andre låter helt fantastisk, men strømmen man sender gjennom den for å få lyd, har ingen verdens betydning......


Hvordan mener du de skal testes? Tror nok ikke forskjellene er så vesentlige.
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 18.18.41 #19 av 20
Postet av: orso
"tdale" skrev:Er det så urimelig å høre forskjell på kabler? Innmaten i forsterkere består jo av ledende materialer, og der hører man tydelig forskjell.

Akkurat her trekker du frem noe interessant. I forsterkere og høyttalere sitter det masse kabler. I tillegg til milevis med kabler for å gi oss strøm. Brukes det her dyre saker? Nei, absolutt ikke. Å tro den siste meteren med strøm, signal og høyttaler kabler skal derfor har mye og si er derfor svært tvilsomt. Tviler ikke på at folk hører forskjell, men man må spørre seg hvorfor de gjør det. Når man ikke vet hvilke kabler man lytter til (blindtester), så hører man plutselig ikke forskjell lengre. Kan det derfor tenkes at psyken gjør oss et puss? Målinger viser at kan være en ørliten forskjell på kabler, men så sant kablene er bra kontruert (og de trenger ikke å være dyre for det) så er forskjellene innenfor et område som ikke er hørbart. Noen kabelprodusenter lager kabler med filter og da kan det være ørsmå hørbare forskjeller, men hvorfor betale mange tusen for så dårlig equalizer? Skal man endre lydsignaturen, kan man gjøre det langt mer effektivt på andre måter.

"tdale" skrev:Måten strømmen går gjennom en kabel på har utvilsomt noe å si for lyden, uten at jeg dermed påstår at forskjellen er ekstremt stor.

Holder det ikke at kabelen overfører strømmen bra? Det gjør billige kabler.

"tdale" skrev:Forøvrig er det ikke spenningsnivået som har så mye å si, men den konstante av- og påslåingen av allverdens aparater, som hele tiden gjør at spenningen stiger og faller litt. For eksempel seg jeg tydelig at det blinker litt i lysene når vannpumpa mi starter...
Tommy

Stemmer sikkert. Dette kan jeg lite om. Ser som sagt ikke helt borti ifra at dette med strømmen kan ha en viss innvirkning. Mener og ha lest at rørforsterkere er mer utsatt. Stemmer det?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 19.52.45 #20 av 20
Postet av: tdale
Nå snakker ikke jeg om nettkabel. Jeg snakker om signalkabler og høyttalerkabler, som leder signalet som kommer fra forsterker eller cd/dvd spiller. Det er noe helt annet enn 230V vekselstrøm.

Strømmen som går inn i apparatene går gjennom en transformator og videre til filterseksjonen, og det er det som skjer etter dette som er interessant for lyden.

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar