Logo

Avklaring angående HDMI Kabler!

Skriv et svar
27.11.2007 19.28.04 #1 av 20
Postet av: Mathia
Jeg har nå lest både dette og andre forum opp og ned, men føler meg ikke spesielt klokere.
Jeg vil ha en avklaring på hvorvidt det ER forskjell på bilde/lyd kvaliteten frå forskjellige HDMI produsenter.
Og ikke minst om det så er noen forskjell, er den merkbar for et menneskes øyne og ører?

Monster ligger jo skyhøyt priset, men er det virkelig noen forskjell i forhold til en HAMA-kabel som er flere hundre kroner billigere pr. meter?

Slik jeg har forstått det så snakker vi om enten/eller når det gjelder digital signaloverføring?
Mange artikkler støtter og mener dette.
Men så kommer jeg over artikkler som dette: http://www.elmag.no/index.php?page_id=5&article_id=3938 da blir jeg i tvil igjen.
Riktignok er dette uttalelser fra en som jobber i Monster, og man skulle i utgangspunktet lett kunne kalle ham subjektiv.
Men, er det kanskje en sannhet i det han sier? Han snakker om tester, hvilke tester? Har noen sett resultatet av en slik test?

Eller kanskje enda bedre; har noen sett forskjell med sine egne øyne?

Jeg er meget open for erfaringer og kommentarer før jeg evt betaler minst 700kr for en 1 meter lang kabel!
- Panasonic PV60, 42" TV
- Panasonic HT540, 5.1 Home Theatre System
- Microsoft Xbox 360, synkronisert med...
- Microsoft Windows Vista (Media Center)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2007 19.47.47 #2 av 20
Postet av: knuhen
Dra på clas eller biltema og kjøp en til 129,-
Digitalt er digitalt, motakeren tolker kun 0 og 1.

Har vi å gjøre med lange strekk 10-20 meter kan man kompansere med en forsterker til 400,- kroner.

Hadde vært morro med en blindtest til disse som hevder noe annet ;-)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2007 20.26.53 #3 av 20
Postet av: arntos
Kjøp monster kabler på ebay og vær blid og fornøyd. Under halv pris fra Norge og da er det lite å lure på spør du meg...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2007 21.43.35 #4 av 20
Forskjellen mellom hdmi-kabler kan du lese litt om her:
http://forum.hjemmekino.no/viewtopic.php?t=9979
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
27.11.2007 23.12.45 #5 av 20
Postet av: Mathia
"arntos" skrev:Kjøp monster kabler på ebay og vær blid og fornøyd. Under halv pris fra Norge og da er det lite å lure på spør du meg...


Takk! Det tror jeg må være tidenes tips!:P
Med dagens Dollarkurs var kablene rett å slett grisebillige!:P
- Panasonic PV60, 42" TV
- Panasonic HT540, 5.1 Home Theatre System
- Microsoft Xbox 360, synkronisert med...
- Microsoft Windows Vista (Media Center)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2007 06.44.48 #6 av 20
Postet av: knuhen
NOEN SOM HEVDER Å SE FORSKJELL HER ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2007 07.03.46 #7 av 20
Postet av: petre2006
"knuhen" skrev:NOEN SOM HEVDER Å SE FORSKJELL HER ?
Ser at svaret på tråden kom litt oppi her fra Tommy, klikk på linken og les det som Rune skrev i den tråden, det skal være 99% av sannheten. 0 og 1, der skal man slite for å gå feil.

Blir nesten litt sånn som han som kunne høre forskjell på hvilken vei man satte inn stikkkontakten på forsterkeren.. :-)

Petter
Det blir aldri lydtett nok... OG -- ALT i en boks, hiv ut resten!
Filmbasen min : http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Petter%20U
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2007 12.24.59 #8 av 20
Postet av: orso
Det er helt unødvendig å kjøpe så dyre HDMI kabler som Monster på strekk mindre enn 4m. På lengre strekk (spesielt over 8m) er det en viss forskjell på HDMI kabler i styrke og trenger man støtte for 1080p må man passe på det.
Her er en test av HDMI kabler. Les og lær.
http://pcworld.about.com/magazine/2309p111id121777.htm
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
28.11.2007 12.39.24 #9 av 20
Postet av: kamelon
Blir nesten litt sånn som han som kunne høre forskjell på hvilken vei man satte inn stikkkontakten på forsterkeren..


Eller han som kun hørte på musikk om natten..For da var det færre folk som brukte strøm. Dermed "renere" strømnett og bedre lyd :shock:
Jaja..
I think football always should be played on grass...Bob Marley
Min kino: http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=123
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2008 12.43.33 #10 av 20
Postet av: tdale
Det er vel nærmest bevist at ting låter bedre om natten. Jeg bygger forsterkere, og ser mange muligheter for bedre lyd dersom strømmen er "renere".
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2008 13.45.22 #11 av 20
"tdale" skrev:Det er vel nærmest bevist at ting låter bedre om natten. Jeg bygger forsterkere, og ser mange muligheter for bedre lyd dersom strømmen er "renere".


Vennligst forklar nærmere
Tips til deg som skal kj�pe reciver, h�ytalere eller TV

"Details make perfection. Perfection is not a detail" LDV
Tommy:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2008 15.16.10 #12 av 20
Postet av: orso
Jeg tror ikke dette argumentet om at strømmen er renere om natten holder. Årsaken til at veldige mange opplever at det låter bedre på kvelden/ om natten er nok først og fremst at ørene våre er skjerpet da. For det første har vi sansynligvis funnet mer roen så seint på kvelden og for det andre så har mørket innvirkning på at hørselen skjerpes i forhold til de andre sansene.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.03.2008 17.50.22 #13 av 20
Postet av: tdale
Ikke umulig det heller.

Men i de rørforsterkerne jeg bygger, er det svært viktig at likestrømmen har så lite "ripple" som mulig, altså at det er så lite vekselstrøm igjen som mulig. Hvis spenningen på nettet er konstant, er det lettere å oppnå. På dagtid er det mye mer som skjer på nettet, mens på natta sover folk flest.

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 11.14.42 #14 av 20
Postet av: teebee
kan jo være fordi det er mindre støy om natten. mindre folk som er ute og trør. mindre biltrafikk. mindre lyd fra naboungene som løper tulling utenfor og i nabo leilighetene.
Philips 58PFL9956T, Onkyo TX-NR1007, Dynavoice F6, Dynavoice S4, Dynavoice C4, SVS SB12 Plus, Sony BDP-S350, Asrock Vision 3D med XBMC, XBOX360 Super Elite, CanalDigital HD via Technicrypt CXV, Logitech Harmony 900, Logitech diNovo Mini.
Mine filmer
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.03.2008 14.34.15 #15 av 20
Postet av: tdale
Ganske artig dette at man tester forsterkere og receivere, og dømmer den ene nord og ned, mens den andre låter helt fantastisk, men strømmen man sender gjennom den for å få lyd, har ingen verdens betydning......

Tommy
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar