Logo

Autoformat på Samsung LE-40M61

Skriv et svar
23.11.2005 15.04.10 #1 av 10
Postet av: TedN
Endelig er super-TVen på plass i stua og bildet er over all forventning så langt. Ett irriterende problem er derimot at jeg opplever at den kutter bildet på hver side på noen sendinger. TVen står på "autoformat" og burde sånn sett (etter bruksanvisningen) sørge for å vise "rett" format. Problemet er kanaler som NRK1, som ofte bytter format (f.eks fra program til program eller på trailerne mellom programmer). Noen ganger når de viser 16:9, velger TVen å kutte på hver side. I de tilfellene har jeg gått gjennom alle format-valgene i menyen, men alle gjør det samme. Dette oppstår ikke alltid og ikke på alle kanaler, så jeg er ikke helt sikker på hva dette kan skyldes. Noen som kan hjelpe?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.11.2005 09.44.46 #2 av 10
Postet av: sollie
Først grattis med ny tv, jeg venter på samme selv, håper du poster noen
erfaringer etterhvert.Hvor kjøpte du den??
Har ikke hatt 'stor' tv før så vanskelig å si hvorfor den gjør som den gjør, har du parabol eller kabel?? Kan det være noe med sendingen som gjør det?? Mener å ha sett et bilde av det enten her eller på av forum, husker ikke i farta..Men der var det kappet i alle bauer og kanter...

Hva forer du samsungen med(dvd / ps2/ xbox/ scart comp??)
24.11.2005 09.51.53 #3 av 10
Postet av: kebz
Hvis du har parabol tror jeg du kan sette hvilket tv format du har (4:3/16:9) inne på parabol innstillingene en plass. Det var ihvertfall det når jeg hadde Canal Digital parabol.

Kanskje det hjelper?
24.11.2005 12.08.41 #4 av 10
"sollie" skrev:Først grattis med ny tv, jeg venter på samme selv, håper du poster noen
erfaringer etterhvert.Hvor kjøpte du den??
Har ikke hatt 'stor' tv før så vanskelig å si hvorfor den gjør som den gjør, har du parabol eller kabel?? Kan det være noe med sendingen som gjør det?? Mener å ha sett et bilde av det enten her eller på av forum, husker ikke i farta..Men der var det kappet i alle bauer og kanter...

Hva forer du samsungen med(dvd / ps2/ xbox/ scart comp??)

Hei, jeg kjøpte på Fyndbørsen, siden de hadde den på lager og ga en god pris. Erfaringene med DHL var noe helt annet. Hvis du bestiller fra Sverige kan det nok være lurt å henge ganske tett på DHL hvis du bruker dem, for makan til rotehuer skal du lete lenge etter. De ringte og ba om samme info 4-5 ganger før de endelig fikk gjort unna papirarbeidet. Ikke bærer de skjermen opp heller, de bare setter den foran inngangsdøra. Jeg klarte såvidt å få monsteret opp trappa alene...

Nok om det. For å si litt mer om oppsettet mitt, så får jeg signalene gjennom UPC Set top box på RGB scart. Når "formatproblemet" oppstår, hjelper det ikke å velge andre valg som 16:9, zoom eller 4:3, TVen kutter like fordømt uansett. Skulle tro dette var noe som kunne fikses, så jeg er veldig takknemlig hvis noen kan fortelle meg hvordan!
25.11.2005 22.38.17 #5 av 10
Postet av: EHE
Jeg har også sett en del rariteter med formatet når jeg har hatt digital dekoder som kilde.

Spesielt irriterende var det at TV'en fikk masse vertikale striper i bildet etter at jeg gikk ut av tekst tv modus. Disse forsvant etter at jeg hadde bladd igjennom format menyen.

Dette problemet var ikke synlig ved analoge signaler. Jeg gikk derfor inn i oppsette for dekoderen og fannt ut at problemet oppsto når jeg valgte RGB i stedet for normal innstilling (som jeg antar er SVHS eller CVBS).

Jeg har derimot ikke registrert at TV'en kutter bildet i noen særlig grad.
26.11.2005 09.58.20 #6 av 10
Postet av: Tiger
Sett kilden til "4:3 letterbox". Bruker dette selv på paraboltuner og TV. Fungerer 100%.
03.12.2005 12.30.18 #7 av 10
Postet av: erik65
Jeg har sett denne med digital UPC dekoder. På TV Norge gir TV', sort ramme rundt HELE bildet på enkelte sendinger. Vi fant ingen måte å løse dette på. Dette var grunnen til at jeg ikke kjøpte Samsung.

Jeg tror årsaken er at TV Norge ofte kjører en "mellomting" mellom 4:3 og 9:16. Uansett burde TV'n klare å forstørre opp bildet.
06.12.2005 13.53.22 #8 av 10
Hei, takk for gode innspill, selv om jeg ikke er kommet nærmere løsning på hvordan jeg skal klare å vise f.eks NRK 16:9-sendinger OK på LE-40M61. Jeg har heller ikke funnet innstillinger på digital-boksen (type Motorola) fra UPC som lar meg sette format. Noen som kjenner til dette? Tror jeg kanskje får prøve UPC kundeservice igjen...

Det rare er jo at signalene inn på vanlig analog coax håndteres helt bra. Det er snart så jeg vurderer å reklamere til UPC og bare se på TV via "vanlig" coax, siden de analoge signalene tross alt ikke er så verst hjemme hos meg. Er tross alt litt unødvendig å betale 159 kr/mnd for et produkt som bare ødelegger TV-kvelden.
06.12.2005 13.55.26 #9 av 10
Postet av: meland1978
Fortell hvordan det går. Jeg har selv bestilt samme TV og UPC boks hjemme.
23.01.2006 22.09.14 #10 av 10
Postet av: preditor
Jeg har ikke dekoder, men analog UPC rett fra veggen. NRK 1 og 2 oppfører seg rart. Noen sendinger som er i 16:9 får sort kant oppe og nede når jeg velger "autoformat". Prøver jeg "zoom", blir bildet altfor stort... Velger jeg 4:3 så blir det kant rundt hele bildet. Noen som har opplevd det samme?
Skriv et svar