Logo

Au - jeg har trolig gått på en grisesmell!

Skriv et svar
24.05.2008 22.04.39 #1 av 16
Postet av: Snusboksen
Og det trenger jeg en bekreftelse på oss dere.

Jeg har kjøpt og fått 230 bredt og 106' rammelerret fra Dreamscreen. Det er XWideFrame, med ramme på 10 cm. Dvs at bredden på hele rammetlerret er 250 cm. Og det er der jeg trolig har gått på grisesmellen, jeg har glemt å regne med rammen!

Problemet er at jeg også har kjøpt Dynavoice M-65. De er 20 cm brede. Tilsammen trenger jeg da minst 290 bredde på rommet. Min bredde er ca 270. Jeg skal kontrollmåle, men rimelig sikker på at det er 270-273 cm. (Har ikke overtatt huset ennå)

Da mangler jeg med andre ord ca 20 cm, det samme som rammen på lerretet.

Jeg har normal takhøyde, dvs 240. M-65'ene er 110 cm høye, lerret med 106' er 149 høyt med ramme. Hvis jeg henger det maksimalt høyt vil underkanten av bildet ca 1 meter fra gulv, rammen ca 90 cm fra gulv. Høyttalerne vil da stå kant i kant med bilde (foran rammen) i lerretets ca 10 nederste cm.

Spørsmål 1: Kan jeg leve med dette? Og ikke se hjørnerammene nede?

Spørsmål 2: Jeg har ikke pakket ut lerretet. Skal jeg benytte meg av angreretten og bestille en 92' som er 200 +20 cm bredt isteden.

Har ikke lyst til det siste - men ser at det kan være eneste mulighet.

Innser ihvertfall at outdiggersene mine til høyttalerne kan hives på bålet!

Her er gode råd dyre for meg!

Mvh Snus (urutinert)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2008 22.35.15 #2 av 16
Postet av: MindWaste
sorry hvis det var jeg som ga deg smellen :? men bedre å finne ut dette nå før du pakker ut og henger lerret på veggen...
hvis du ikke har hatt projektor & lerret før vil jeg tro 92 blir mer enn stort nok.

jeg var i samme situsajon som deg for noen mnd siden, men jeg ventet med å kjøpe lerret til jeg hadde kontrollmålt rommet. Opprinnelig skulle jeg og kjøpe 106" men med rombredde 3,1m skjønte jeg at dette ville bli for stort.

Jeg har normal takhøyde, dvs 240. M-65'ene er 110 cm høye, lerret med 106' er 149 høyt med ramme. Hvis jeg henger det maksimalt høyt vil underkanten av bildet ca 1 meter fra gulv, rammen ca 90 cm fra gulv. Høyttalerne vil da stå kant i kant med bilde (foran rammen) i lerretets ca 10 nederste cm.

Spørsmål 1: Kan jeg leve med dette? Og ikke se hjørnerammene nede?


Det kan gå men det kjipe blir da hvis du vil ha litt tow in på høytalere for å maksimere sweet spot så kan de havne i selve bildet. I tillegg er det ikke optimalt at høytalere står trykt helt opp i sideveggen.

Spørsmål 2: Jeg har ikke pakket ut lerretet. Skal jeg benytte meg av angreretten og bestille en 92' som er 200 +20 cm bredt isteden.

Har ikke lyst til det siste - men ser at det kan være eneste mulighet.


Jeg tror jeg vil råde deg til denne løsningen, selv om det ikke er det du vil høre... 92" er stort det kan jeg love deg. Alternativt kan du bestille DIY dreamscreen duk og lage deg et custom size lerret, men det enkleste er helt klart å kjøpe 92"

Noe som kan gjøre dagen din littegrann lysere er dette:

http://www.nettdata.no/catalog/product_ ... ts_id=1790

100" lerret fra grandview. Jeg har samme serie bare 92" og kan gå god for kvaliteten. Oppgitte totalmål inkl ramme er 234x138 cm
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2008 23.03.36 #3 av 16
Postet av: Typhoon7
Jeg hadde byttet til et mindre lerret.

Å sette høytalerne helt inntil sideveggene, er sjelden noen god ide.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
24.05.2008 23.06.06 #4 av 16
Postet av: Snusboksen
Hehe, det var det! Har tenkt og tenkt etter jeg leste meldingen din. Jeg skal kontrollmåle, men er redd dette er fakta.

Har sendt en mail til AVShop og spurt hvordan jeg kan gjøre dette. Kan jo uansett benytte meg av angreretten, men har spurt de om en "smud" løsning, hvis jeg bare bytter til 92'-versjonen. Vi får se, men dette var jo inn i svarte urutinert av meg. Har brukt så mye tid inne her for å få mest mulig ut av pengene, så gjør jeg den tabben ... JEg har bare regnet med 230 cm og ikke tenkt over 20 cm ramme. Herrejesus, at det er mulig!

Selv med 220 lerret (INKL ramme!) + høyttalere på 40 cm - har jeg jo trolig bare 10 cm å gå på. Så tett til veggen må de stå uansett, ellers må jeg benytte meg av angrefristen på høyttalere også ...

Jeg bare håper at jeg var slurvete da jeg målte dette rommet før vegger eller noe var kommet opp ...

Mvh
Snus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 05.55.04 #5 av 16
Postet av: eple
Hva er egentlig normal høyde på NEDERSTE billedkant på et lerret som er 220 bredt (100 tommer)?
Vil få samme problem, dvs at høytalerne mine er for brede \. Med mindre de "limes" inn til veggen tar de så mye bredde at de vil trefe kanten på bildet. De er 93 cm høye og taket er nomalt 240 høyt.
*hilsen en som måler RIKTIG først og kjøper etterpå :D :D *
Sony PS 3, Logitech Harmony 1000
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 09.12.02 #6 av 16
Postet av: Rune
Jeg har det selv slik du beskriver. Høyttalerene skjuler rammene nederst. Når man i tilegg sitter i sweetspot ser man ikke det.

Så hvis størst mulig bredde er viktigst er det ikke noe problem etter min mening.
Slik ser det ut:
http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id ... &picid=987
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 09.28.47 #7 av 16
Postet av: eple
dæggern for en tv :)
Du skrev at den første plasseringen av lerret ble for høyt. Hva er egentlig riktig høyde på NEDERSTE billedkant når lerret er 100 tommer?
Sony PS 3, Logitech Harmony 1000
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 10.08.41 #8 av 16
Postet av: Torja
Du mener hvor høyt opp fra gulvet? Når du sitter i god stolen og øynene dine hviler ca på mitten av lerretet uten at du må se veldig opp eller ned(får vondt i nakken) så er det riktig høyde. Har du stress-less og legger deg helst langt bak, kan lerretet stå høyere. Smak og behag men ande ord.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 10.56.30 #9 av 16
Postet av: Rune
"eple" skrev:dæggern for en tv :)
Du skrev at den første plasseringen av lerret ble for høyt. Hva er egentlig riktig høyde på NEDERSTE billedkant når lerret er 100 tommer?


Det er nok litt avhengig av hvordan man sitter, men i en sofa slik jeg hadde det ble det ubehagelig å på en måte måtte titte opp for å se handlingne i bildet. Slik det er nå så er vel nerkant noe under øyehøyde når jeg sitter i tittestilling. (lettere hengslengt med bena på bordet)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 21.06.37 #10 av 16
Postet av: Snusboksen
Hei Rune!

Det ser ut som vi har omtrent helt likt rom. Ser at du har en 91 tommer, hvor bred er den inkludert ramme? Hvor bred er gulvhøyttalerne dine?

Problemet jeg får er slik du har det på bildet - og det kan jeg veldig godt leve med. Problemet mitt er at sweet spot i selve sofaen er inn mot veggen. Har en sofa med forlenging på ene siden (husker ikke hva de heter!) Men mulig jeg må flytte sweet spot i sofaen min - for min egen del. Men litt bekymret når jeg har sofaen full. Men får måle skikkelig i morgen. Men tror vi snakker 270 temmelig nøyaktig. Med 250 lerret inkl ramme og M-65 på tilsammen 40 cm så har jeg 290 - altså 20 for mye - som er rammen på lerretet.

Og bakdelen da er at jeg ikke kan ha føtter på høyttalerne. Men for meg som vil se mest fotball og film, så er vel kanskje ikke det krise ...

Mvh
Snus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
25.05.2008 21.48.14 #11 av 16
Postet av: Rune
Lerretet er ca 220-230 bredt med ramme. Høyttalerne mine er nok en del bredere. 40cm hvis jeg ikke husker feil.

Som regel når jeg ser film sitter jeg i ene hjøret av sofaen, men det er fortsatt ca 40 cm fra veggen siden jeg har en 3 seter.

Jeg kunne ikke hatt like bredt som deg da jeg nok ville fått høyttaler foran bilde.

At det blir så trangt er også litt problematisk hvis du vil vinkle høyttalerne innover. (jeg har gjort det litt)
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2008 16.34.31 #12 av 16
Postet av: Snusboksen
Hallais!

Har nå kontrollmålt og bredde på gulvet er 272. Er dermed som jeg har skissert. Høyttalerne må da stå tett inntill sideveggen (litt ut fra veggen pga. gulvlist - men det er jo knapt 2 cm. Det er vel ikke ideelt det heller.

Så hvis jeg kjører med det lerretet jeg har så vil høyttalerne stå akkurat foran rammen i de 20/30 nederste cm av lerret.

Ikke lett å ta en avgjørelse her! Fikk svar fra AVShop. Kunne bare sende i retur, så skulle de sende meg et 92 tommer lerret isteden.

Men dette er valgets kvaler:

1. Mindre lerret - 92 tommer (sitter på ca 4 meters avstand)

2. Bruke lerret som jeg har på 106 tommer - og godta at høyttalerne vil danne ramme til lerret i nedre del av bildet.

Lett skal det ikke være! Gutter?

Mvh Snus
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2008 16.41.51 #13 av 16
Postet av: Torja
92" og ca 4 meter går fint. Er greit å ikke må snu hodet fra side til side når man ser film. Slitsomt å fokusere blikket på den måten. Dra evt stolen litt lenger fram.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
26.05.2008 21.28.32 #14 av 16
Postet av: MindWaste
Hvis risikoen for att HT havner i selve bildet (det vil de gjøre hvis du da vinkler de litt innover) er så stor, ville jeg gått for 92"
Vil tro det blir ett stort irritasjonsmoment om du får en liten skygge i bildet nederst i hvert hjørne.

Støtter Torjas ide om å dra sittegruppe litt nærmere lerret om du synes det blir for lite med 92".
-Anders-

Min Kino
Parasound JC-1 / Usher BE8871 / 2 x DIY 12" SVS Sonosub / Logitech Transporter / Sony PS3 / LG 60pk950
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.06.2008 19.23.05 #15 av 16
Postet av: Snusboksen
Dette gikk helt fint!

Endelig oppe! Takk for all hjelp.

Mvh
Snus

http://min.hjemmekino.no/cinema.aspx?id=116
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar