Logo

Antall Bit..

Skriv et svar
07.11.2004 17.11.08 #1 av 3
Postet av: petulant
i panasonic 32ps11 bruker de 8-bit, mens i px10 10-bit.. har dette noe med etterslepp å gjøre,ettersom bit har med hvor mye informasjon produktet kan behandle?
Hvis dette stemmer, hvor mange bit anbefales for å få et bra bilde uten etterslepp?

petulant..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2004 18.33.28 #2 av 3
Postet av: Rune
Heisann. Antal bit på fargedybde gir informasjon om hvor mange farger TV apparatet klarer å lage.

Hvis TV apparatet ikke klarer å gjengi nok farger vil man få noe som kalles graderinger. Ta f.eks en blå himmel. Den burde jo gjengis sømløst med helt jevn overgang. Problemet er at mange 8 bits apparater ikke klarer å gjengi dette sømløst og spesielt hvis slike flater er i bevegelse eller lyset/fargene fades. Da vil man få rander av like farger.

I utgangspunktet burde 8 bits holde i massevis, da det er dette som brukes på vanlige skjermer og det som brukes på selve lagringen på DVD platene. Men tydeligvis er det andre begrensninger som gir graderinger. Iallfall så er Pioneer, Pansonic og Fujitsu sine 10 bits paneler langt mindre plaget med slike graderinger.

JVC f.eks som har 8 bits er f.eks mye mindre plaget med graderinger (min personlige mening) enn f.eks Philips med samme fargedybde.

8/10 bits har med andre ord ikke noe med etterslep.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
07.11.2004 19.06.10 #3 av 3
Postet av: petulant
jeg legger meg flat og takker for opprettingen..

petulant..
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar