Logo

Anngående plassering av sub i rom

Skriv et svar
12.12.2006 23.50.32 #1 av 14
Postet av: Soundispower
Lure på en ting siden jeg har et problem som er som dette:

Jeg har en sub litt til venstre framme der jeg sitter..den er ca 2-3 meter foran og 1 meter til venstre for meg..
problemet er at den som sitter på ene siden av sofaen høre kun bassen på ene øre, eller best på ene øra..

har kikket på receiveren og satt hz`n på 60 og da skal det i teorien ikke forekomme?

hvor har dere plasert subben deres?
rommet er 12m2

edit: jeg kan komme med et bilde av rommet og hvordan det står, jeg trur jeg fant en bedre plass no ..skal høre imorra..litt sent no:)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 08.45.49 #2 av 14
Postet av: boly
Du kan jo prøve trikset med og sette subben i sweetspot, og krabb rundt på alle 4 for og finne ut hvor det er mest/ best bass. Der setter du subben.

Sleng inn ett bilde og litt info. om type sub, reciver.
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 17.27.16 #3 av 14
Postet av: Soundispower
her kommer ei kort skisse:
er ikke HEILT nøyaktig men det gir en pekepinne iallefall:


kommer med component liste litt seinere i kveld
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 17.44.20 #4 av 14
Postet av: Soundispower
det var som pokker..satt den på venstre side av sofaen!...DER SNAKKER VI!
litt fintuning så trur jeg faktisk det kan funke... :lol: :lol: :lol:
men kom gjerne med forslag
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 18.47.56 #5 av 14
Postet av: Soundispower
sliter fortsatt litt med dybden..er liksom brommingen som ikke er der..men risting og slik er på plass..det er på en måte slik at jo lenger avstand jeg har fysisk fra subben jo bedre høres den ut..men på den andre siden stemmer ikke det heilt osv..huff

som sagt boly, produktliste:
sub: http://www.audiopro.se/templates/audio_ ... oducts=42#
yamaha rx-659
ns-555
ns-444
ns-333

trur de heter det?
hvertfall fronter og senter og bakhøyttalere..

dette skal funke greit i lag håper jeg

edit: når jeg bruker denne autokorreksjonen, er det best å ha subben av?
virker som denne forsterkeren er jævla talentløs til tider...
noen tider stiller den frontene og senter på +9 +10 osv..
men når jeg tar autokorreksjon en gang til så tar den plutselig +1 og -1 på andre osv..

mikrofonen blir satt på samme plass hver gang, avvik på 1-2 cm kan forekomme da :lol:

en ting til..hvorfor setter den crossover på 200hz? skal jo normalt komme rundt 80-100hz?
mye på en gang.. :oops:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 20.28.45 #6 av 14
Postet av: orso
Har også en Yamaha receiver. Synes ikke den er god til å stille inn subben. Jeg slår derfor av subben når jeg kjører auto oppsettet. Etterpå går jeg inn i menyen og setter bass til both. Så kalibrerer jeg bakpå subben manuelt.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 20.47.18 #7 av 14
Postet av: pnerbye
Hvis du har 2 yttervegger så plasserer du subben helt klin inn i hjørnet. Da får du best romforsterkning. Helst i et av hjørnene foran med høyttalerelementet pekende mot midten av rommet (ikke frem).
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 20.53.26 #8 av 14
Postet av: Soundispower
svar til sistemann:
Den siden subben står no så er det faktisk at med døra...det er ikke ideelt mener du? på den andre siden er det 2 vegger ja..ingen dør
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 20.59.31 #9 av 14
Postet av: Soundispower
"bomholt" skrev:Har også en Yamaha receiver. Synes ikke den er god til å stille inn subben. Jeg slår derfor av subben når jeg kjører auto oppsettet. Etterpå går jeg inn i menyen og setter bass til both. Så kalibrerer jeg bakpå subben manuelt.

ja det forekommer morsome innstillinger til tider må jeg si:)
men kan prøve en gang å stille inn uten den på..skal teste!
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 22.04.12 #10 av 14
Postet av: orso
Men det som du nevner her har jeg aldri hørt om:
"noen tider stiller den frontene og senter på +9 +10 osv..
men når jeg tar autokorreksjon en gang til så tar den plutselig +1 og -1 på andre osv.. "
Så mye skal den ikke diffensiere uansett. Har hørt at den optimaliseres ved å kjøre tre ganger etter hverandre. Prøv det, men fortsetter den med sånne forskjeller ville jeg ha reklamert på den.

Sub i hjørne er fint på film (mye trøck), men ikke alltid det beste til musikk p.g.a. bass resonanse. Personlig liker jeg å finne den beste plasseringen til musikk siden anlegget brukes mest til det. Det er ofte et sted i mellom frontene. Det som fungerer til musikk, fungerer alltid til film også.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.12.2006 23.25.26 #11 av 14
Postet av: Soundispower
nei heilt ærlig hvorfor det forekommer er jeg ikke sikker..men kom til å tenke over det no..og..denne autokorreksjonen begynte å bli sånn rar etter at jeg fikk nye subben i gang..fra før hadde jeg en 15"..heimelaget...


men skal flytte en del på rommet no..skal ha sofaen og tven på de korte veggene..så får jeg mest mulig avstand til subben..= trykk.. :shock:
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.12.2006 06.18.04 #12 av 14
Postet av: pnerbye
"bomholt" skrev:...
Sub i hjørne er fint på film (mye trøck), men ikke alltid det beste til musikk p.g.a. bass resonanse. Personlig liker jeg å finne den beste plasseringen til musikk siden anlegget brukes mest til det. Det er ofte et sted i mellom frontene. Det som fungerer til musikk, fungerer alltid til film også.


Plasserer du dem med elementene frem da eller har du elementer som peker ned?

Ellers er jeg enig med deg om autokorreksjon på Yamaha. Eneste problemet er at YPAO på RX-V2600 må detektere sub for at jeg i det hele tatt skal få liv i den etter kalibrering. Dermed kan jeg altså ikke skru den av under kalibreringen.
:-) Petter

Focal.JMLab Cobalt 816 S / CC800 S / 2 par Cobalt SR800 / 2 x SVS PB10-ISD
Yamaha RX-V2600 / Samsung DVD-HD935 / Hitachi PJ-TX200
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.12.2006 18.44.17 #13 av 14
Postet av: Soundispower
no har jeg snudd drastisk på rommet og handlet nye møbler..var på tide egentlig..men..no har ikke jeg stilt noe særlig på subben..den står på ca midten på begge skruknottene bake..den hertzn og volumen..
det jeg har mistet no er mellombassen egentlig..
den laveste bassen river fint:D

hva er problemet da ?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
18.12.2006 21.56.36 #14 av 14
Postet av: Soundispower
ingen som er i livet på dette forumet?
lure på hvordan effekten blir med 2 stk av samme sub?
om noen har en slik en til:
SUB B1.36

http://www.dinhifi.no/product_info.php? ... d4cc47f47f

så er jeg kanskje interessert i å kjøpe snart hvis jeg bestemmer meg for det vel å merke
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar