Logo

anlegg for film og musikk

Skriv et svar
12.07.2006 10.01.30 #1 av 12
Postet av: wizaerandir
nå er vel dette spurt om noen ganger før, men for min egen oversikts skyld fyrer jeg avgårde en ny tråd.

jeg driver å pusser opp en ny leilighet, og det ser ut til å bli penger til overs på budsjettet. vurderer derfor å spytte inn endel kroner for å få litt grom lyd i stua... jeg stiller ikke så veldig store krav, men ønsker et anlegg som fungerer bra både til film/tv og musikk.

jeg har fra før en harman/kardon dvd25, og ser ingen umiddelbar grunn til å skifte ut denne. så jeg trenger vel først og fremst receiver/forsterker og høytalere. er ikke helt sikker på kvaliteten på cdlyd fra dvdspilleren, så en cdspiller kan også være aktuelt.

rommet anlegget skal inn i er på ca 35kvm, kombinert kjøkken og stue. tak og vindusvegg er i betong, ellers er det gipsvegger.

budsjettet ligger på 10-20000 (mangler etpar fakturaer enda...), hadde vært fint med litt tilbakemeldinger i begge ender av dette spekteret.

og litt på siden, hvis noen kjenner til et dugende system for å streame musikk og evt bilde fra pc over trådløst nett tar jeg gjerne imot tips om dette også.

oj
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2006 11.17.28 #2 av 12
Postet av: Even Sundgot
Du kunna ha kjøpt deg eit par B&W 604 s3 til 11000kr på hifiklubben og kjøpt ein billi recever og ein effektforsterker å så med tida bygd ut med bakhøytalere å center og subwoofer.(vist det trengs). :D
Mvh
Even Sundgot

Denon avr 2106 Denon Dvd 1940 Vincent sp-331 Vincent sp-996
yamaha ns-777 Yamaha ns-c444 Yamaha Ns-333 DIY Svs sb12
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2006 12.11.57 #3 av 12
Postet av: wizaerandir
har vurdert ideen, men vil gjerne ha full surround(evt uten sub) fra start av. anlegget vil primært brukes til film, og mye av musikken vil uansett komme fra mp3.

lurer derfor litt på om det kan lønne seg å begynne med en solid receiver og en rimelig høytalerpakke, for så å oppdatere høytalerene gradvis?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.07.2006 12.28.06 #4 av 12
Postet av: orso
Best å legge mest penger i høyttalerne. Anbefaler og først finne hvilke høyttalere du liker og finne passende receiver etterpå.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.07.2006 09.03.06 #5 av 12
Postet av: wizaerandir
hmm, oki.. er relativt grønn på området, har fremdeles stereoen jeg kjøpte i 92 eller så som eneste anlegg..

det eneste er at jeg som sagt vil ha surround med en gang, siden jeg først og fremst skal se film.

har kikket litt, og ser på meg ut som om denon leverer endel høytalerserier som kan egne seg bra. har litt sans for cv også, men tror desverre waf på disse blir for lav.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2006 07.14.33 #6 av 12
Postet av: Torja
Jeg tror at med ditt budsjett kommer du lenger ved å legge mest penger i en god receiver i første omgang. Skal du ha veldig gode høytalere i full surond med en gang koster dette fort veldig mye. Men du nevner du har en sterio fra før. Noe du kan bygge på? Med tanke på høytalere.
Denon AVR-4520, Effekt Thule og Sherbourn, Cambridge Azur 751BD, PS3, Dali Mentor 6, Mentor Vokal, IKON W2 surrond, SVS Pb10 + SB12-Plus, Sony HW55 3D Projektor + Samsung 63" Plasma.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2006 08.07.45 #7 av 12
Postet av: Kim
Jeg ville ihvertfall kjøpt brukt, får mye for pengene da.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
14.07.2006 18.52.14 #8 av 12
Postet av: Rune`s hjemmekino
Hei!

Hva med å prøve Denon AVR 2106, Dali Concept 8 i front, Dali Concept CT (senterhøyt.) og Dali Concept 2 i de bakre kanaler?

Tror det vil være et godt og framtidsrettet system. Det er også lett å innstallere pga Denon's autosetup-system.

Lykke til! :)
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.07.2006 09.41.16 #9 av 12
Postet av: wizaerandir
Takk for gode råd!

Denon/Dali kombinasjonen ser spennende ut, i tillegg til å se bra ut. så får jeg heller bygge ut med sub etterhvert når økonomien er tilbake i balanse.

Hva gjelder å bruke den gamle stereoen så tror jeg det utgår.. er ett hitachi "mini" anlegg på 2x50w som kanskje går inn på soverommet...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.07.2006 09.52.20 #10 av 12
Postet av: orso
Grunnen til at jeg mener du bør legge mest penger i høyttalere og ikke receiver, er at høyttalerne har du sansynligvis lengst. På receiver fronten skjer det hele tiden oppgraderingen og nye ting kommer. Det neste som vil komme nå er støtte for HD lyd. Det vil nok komme for fult neste år. På høyttaler fronten skjer det ikke som mye nytt teknisk, derfor kan du ha de i lang tid. Hvis jeg var deg, ville jeg ha kjøpt en god høyttaler pakke som du kan leve med lenge. Alternativene er veldig mange, beste er å ta seg en lytterunde. Noen eksempler er Dali Concept, Audio Pro, Tannoy Fusion, Dali Ikon, B&W 600-serie, Proson og Kef.
Receiver vill jeg ha kjøpt brukt og kjøpt ny når det kommer receivere med støtte for HD lyd (hvis du vil utnytte det.) Det er stadig folk som oppgraderer surround receiverne sine, så det er mulig å gjøre et godt brukt kjøp. Her er et sted det selges en del:
http://avforum.no/avtorget/
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
17.07.2006 13.18.17 #11 av 12
Postet av: Kim
Ta også en titt på http://www.hifisentralen.no
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.09.2006 11.08.43 #12 av 12
Postet av: wizaerandir
siden ting ble liggende litt på is over sommeren har jeg rukket å få tak i den nye katalogen til hifi klubben.
i den forbindelse lurer jeg på om jeg skal legge i litt mere penger, og kjøpe en AVR-2307, bl.a pga støtte for hdmi.

er det noen erfaringer med denne enda, eller er den for ny?

i samme slengen, er det noen som kjenner til dvd-1930 fra denon? litt frem i tid bør jeg jo antagelig skaffe meg en dvd-spiller som også støtter hdmi, noe min gode, gamle dvd-25 sliter med...
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar