Logo

Angrefrist på projektor

Skriv et svar
12.11.2004 13.21.29 #1 av 5
Postet av: Toughloose
Lefdal har begynt å føre BenQ projektorer. Jeg var innom Lefdal Alnabru og spurte følgende spørsmål: "Hvis jeg kjøper en projektor, rigger denne opp hjemme og finner ut at dette ikke var den kvaliteten jeg så for meg. Kan jeg da heve kjøpet selv om det ikke er reklamasjon?" Svaret var "Nei dessverre". Noen som vet om dette egentlig er riktig, gjelder ikke angrefristloven innenfor 3 uker etter kjøp, eller gjelder det kun hvis varen ikke er åpnet. På Hifi-centerkjeden fikk jeg uten problemer bytte en DVD-spiller tre uker etter at jeg hadde kjøpt den fordi jeg ikke var fornøyd med den. Noen som vet hva som gjelder?
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 13.33.52 #2 av 5
Postet av: Typhoon7
Angrerettsloven gjelder kun ved kjøp utenfor fast salgssted og fjernsalg.

Kjøper du den i butikk gjelder ikke loven. Da er det innholdet i Forbrukerkjøpsloven som gjelder.

Enkelte opererer med såkalte "åpne kjøp" dette er en "garanti" som er et pluss til loven som enkelte butikker/kjeder yter.

Vil ikke si at Lefdal ga deg feil svar.

Se utdrag av Forbrukerkjøpsloven:

§ 42. Retur etter levering
Etter at tingen er levert, blir forbrukeren ikke fritatt for å betale kjøpesummen selv om tingen leveres tilbake til selgeren.
Betalingsplikten bortfaller likevel
a) ved heving
b) hvis vilkårene for angrerett etter angrerettloven er oppfylt, eller
c) hvis en rett til tilbakelevering følger av avtalen, for eksempel ved at tingen er kjøpt på prøve (hjemlån, deponering).
Forbrukeren kan bytte tingen hvis bytterett må anses avtalt eller følger av alminnelige rettsregler.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
12.11.2004 19.48.17 #3 av 5
Postet av: Rune
Det stemmer nok det. En butikk har ikke noe krav på å må ta imot en vare som er kjøpt. Selv om du har kjøpt den 10 minutter før og ikke har åpnet esken.

Eneste plassen hvor man har slike rettigheter er dørsalg, messer og handel via nett.

Noen butikker som f.eks Elkøp tilbyr 30 dagers returett. Dette er da en ekstraservice fra Elkjøps side.
Mvh
Rune
Hjemmekino.no - Online siden 1998
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2004 11.35.10 #4 av 5
Postet av: Knut
Forbrukere har ingen lovfestet angrefrist ved kjøp i butikk, men som sagt så opererer mange butikker med egne returfrister og angrefrister.
Det har seg slik at en alminnelig returfrist for kjøp i vanlige butikker er i ferd med å "feste seg", men det foreligger ingen rettskraftig dom på dette. Tror det er et spørsmål om tid før man kan påberope seg angrefrist i vanlige butikker slik man kan ved såkalt fjernkjøp (der man har 14 dager (?) angrefrist).
Uansett, det er lov å prøve seg. Hvis du kan levere tilbake tingen i original forpakning og i samme stand som da den ble kjøpt bør selger ta i mot - hvis ikke er dette rett og slett dårlig service, og butikken taper på lang sikt - vil du handle der neste gang? Neppe...
Knut
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
13.11.2004 12.16.48 #5 av 5
Postet av: teknikeren
Var på hi-fi klubben i Trondheim å kjøpte en denon avr 2105 i begynnelsen av oktober og fikk levere den tilbake nå i november. Kjøote da en 2805. Slikt skaper fornøyde kunder og godt rykte, lefdal osv trenger ikke et godt rykte og fornøyde kunder i samme utstrekkning som nisje butikkene som driver med lyd og bilde, desverre...

Har butikken vert litt service minded så hadde dette gått greit.
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar