Logo

Anbefaling av projektor

Skriv et svar
15.10.2006 21.22.11 #1 av 3
Postet av: Joey
Hei jeg er så å si helt nybegynner med projektorer og kunne trengt noen tips om valg av prosjektor når jeg skal kjøpe min første projektor. Det er mye som finnes der ute og det er ikke lett å få noe oversikt da en får høre forskjellig fra alle mulig butikker som kun ønsker å selge sinn egen projektor.

Her er to av projektorene som jeg vurderer;

BenQ 8720 kjøres det jo super tilbud på nå.
Den er svær men ser jo bra ut og skal vist være kongen av DLP'er

Den andre er en Hitachi PX-tj300 til ca 14000. Denne får jo også god kritikk.

Jeg synes ikke prisforskjellen er så stor at den er avgjørende. Kan heller ikke se den store forskjellen med fordeler/ulemper med LCD vs. DLP projektor. Finnes det noen andre favoritter?

Projektoren skal henge i taket i loftstuen og skal kobles opp til dvd spiller og PC. Avstand fram til lerret er 4 - 5 m, og jeg tenkte på et lerret som er 210 cm bredt. Benq projektoren er jo svær og under eller like forhold ville jeg valgt den minste, men det ser jo ut til at den gode kvaliteten kan forsvare å kjøpe en svær prosjektør? Forøvrig så er rommet ikke så godt lysregulert.

Var også innom på Hifi-centeret og spurte om bla. lerret der fikk jeg til svar at de som mente en skulle ha grått lerret ikke hadde noe helst peiling på dette. Under alle hjemmekino omstendigeter var hvitt best.

Mvh
Johan
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
16.10.2006 18.25.47 #2 av 3
Postet av: boly
"Joey" skrev:

BenQ 8720 kjøres det jo super tilbud på nå.
Den er svær men ser jo bra ut og skal vist være kongen av DLP'er
Riktig det, til den prisen.

Den andre er en Hitachi PX-tj300 til ca 14000. Denne får jo også god kritikk.

Jeg synes ikke prisforskjellen er så stor at den er avgjørende. Kan heller ikke se den store forskjellen med fordeler/ulemper med LCD vs. DLP projektor. Finnes det noen andre favoritter?
Les litt her så ser du at der faktisk store fordeler og ulemper:
http://www.hjemmekino.no/guide/projektorguide.asp

Projektoren skal henge i taket i loftstuen og skal kobles opp til dvd spiller og PC. Avstand fram til lerret er 4 - 5 m, og jeg tenkte på et lerret som er 210 cm bredt. Benq projektoren er jo svær og under eller like forhold ville jeg valgt den minste, men det ser jo ut til at den gode kvaliteten kan forsvare å kjøpe en svær prosjektør? Forøvrig så er rommet ikke så godt lysregulert.
PJ'n bør henge i taket, eller stå på ei hylle og da har det ikke noe og si hvor stor den er. Når det gjelder det du sier at rommet ikke er så godt lysregulert hadde jeg gått for en LCD.

Var også innom på Hifi-centeret og spurte om bla. lerret der fikk jeg til svar at de som mente en skulle ha grått lerret ikke hadde noe helst peiling på dette. Under alle hjemmekino omstendigeter var hvitt best.
Dette er skikkelig feil, grått lerret hjelper meget bra på sortnivået i bilde. Kjøper du LCD bør du skaffe deg et grått, spesielt siden du ikke har lyskontroll. Kjøper du 8720 kan du gå for hvitt, da denne er dlp og ergo har MYE bedre sortnivå. Men husk at denne og alle andre gir best bilde jo mørkere du får det.

Mvh
Johan
KINO: Klipsch, Onkyo, Epson, Denon, Sony, Panasonic, Grandview
SOVEROMSKINO: Philips, Epson, Denon, Kingpin
STEREO: Harman Kardon , CAV
TV: Cambridge, CAV, Samsung
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
01.07.2007 01.53.18 #3 av 3
Postet av: Aalesund_Trooper
Legg på 2 lapper til så er du der. Optoma HD73
Svar med sitat Rapporter dette innlegget
Skriv et svar